Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2004 #1 Skrevet 16. september 2004 Kom nettopp hjem fra en uke i England. Med meg i bagasjen hadde jeg 12 pakker Paracetamol. De tolv pakkene kostet meg det samme som EN pakke her hjemme! Det er billig det!
SuperNova Skrevet 16. september 2004 #2 Skrevet 16. september 2004 Jøss - hva slags merke var det? Husker jeg kjøpte en pakke, og mener jeg betalte mer en 2 £... Men det var paracetamol-tabletter med koffein, kanskje de er litt dyrere.
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2004 #3 Skrevet 16. september 2004 Det var Superdrugs eget merke (kostet 16 p) med 500 mg paracetamol, samme som i pakken ved siden av som kostet 59 pence. Dersom du har betalt 2 pund er det rådyrt i England, men det er nok pga av koffein-kombinasjonen ja.
CecilieB Skrevet 16. september 2004 #4 Skrevet 16. september 2004 Kjøpte mine på Superdrug jeg og, men jeg betalte 2,50 for pakken. Det var Anadin da.
Melissa Gioberti Skrevet 16. september 2004 #5 Skrevet 16. september 2004 En "Drugstore" utenlands selger jo godterier og make-up sammen med medisiner- og mange har døgnåpent. Ingen tvil om at det aller meste er langt billigere i utlandet. I Norge har vi høye avgifter og moms på det meste.. I går skulle jeg ha 2 pakker Paracet. Gikk det? Nei: loven forbyr det. Derfor måtte jeg kjøpe 1 pakke- gå ut og inn igjen: for å kjøpe en ny.... Nisseland?
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #6 Skrevet 16. september 2004 kjøp en pakke med paracet og en pakke med ibux sammtidig, for det har du lov til..
Melissa Gioberti Skrevet 16. september 2004 #7 Skrevet 16. september 2004 kjøp en pakke med paracet og en pakke med ibux sammtidig' date=' for det har du lov til..[/quote'] Isåfall: ennå mer nisseland.
Melissa Gioberti Skrevet 16. september 2004 #8 Skrevet 16. september 2004 kjøp en pakke med paracet og en pakke med ibux sammtidig' date=' for det har du lov til..[/quote'] Isåfall: ennå mer nisseland.
SimSim Skrevet 16. september 2004 #9 Skrevet 16. september 2004 I går skulle jeg ha 2 pakker Paracet. Gikk det? Nei: loven forbyr det. Derfor måtte jeg kjøpe 1 pakke- gå ut og inn igjen: for å kjøpe en ny.... Nisseland?
Gjest Starya Skrevet 17. september 2004 #10 Skrevet 17. september 2004 Grunnen til det er at det finnes mennesker som kan finne på å ta overdose paracet med tanke på selvmord. Men siden Paracet og ibux ikke har samme virkestoff kan man kjøpe disse samtidig. Loven er uansett hensiktsløs i praksis, som du sier: man går jo bare ut og inn igjen litt senere (eller til et annet sted).
Gjest Em ikke innl. Skrevet 17. september 2004 #11 Skrevet 17. september 2004 Grunnen til det er at det finnes mennesker som kan finne på å ta overdose paracet med tanke på selvmord. Nei, egentlig ikke. Grunnen er at paracetamol er på resept i Norge, men at 20 tabletter er fritatt fra reseptplikt. Neste pakningsstørrelse er på 50 tabletter. Det er en del apotekansatte som da selger 2 pakker á 20 tabletter siden det ikke finnes noen pakning imellom 20 og 50 tabletter. For å hjelpe folk i den verste influensasesongen slik at de slipper å renne fra apotek til apotek. Men mange velger å være veldig strenge, og selger kun én pakke med 20 tabletter.
Gjest Den utstøtte Skrevet 19. september 2004 #12 Skrevet 19. september 2004 Kort innpå. Parcetamol er en form for morfin, som lammer automuskelaturen i tykktarmen, hvilket fører til treg mage hvis man tar for mange for ofte.
Veronal Skrevet 19. september 2004 #13 Skrevet 19. september 2004 Hæ?????? Dette var nytt for meg, men jeg burde vel ikke være overrasket Det er faktisk svært mange selvmord (og selvmordsforsøk) som skjer pga. overdose av paracetamol i tillegg til overdosering som medfører leverproblemer. Derfor får man kjøpe kun 1 pk med paracetamoltabletter.
~Viva~ Skrevet 19. september 2004 #14 Skrevet 19. september 2004 Det er faktisk svært mange selvmord (og selvmordsforsøk) som skjer pga. overdose av paracetamol i tillegg til overdosering som medfører leverproblemer. Derfor får man kjøpe kun 1 pk med paracetamoltabletter. Fortsatt en latterlig meningsløs regel siden jeg kan gå inn og ut av apoteket 20 ganger til dagen om jeg vil og komme ut med en ny pakke hver gang.
Veronal Skrevet 19. september 2004 #15 Skrevet 19. september 2004 Fortsatt en latterlig meningsløs regel siden jeg kan gå inn og ut av apoteket 20 ganger til dagen om jeg vil og komme ut med en ny pakke hver gang. Jeg er enig med deg om at regelen kan virke meningsløs, men hvis personalet er i stand til å huske deg skal du ikke få kjøpt en ny pakke de 19 andre gangene. På steder hvor det bare er 1 apotek bør regelen fungere rimelig godt. Ikke så enkelt i Oslo, kanskje, hvor det bare er å stikke innom et annet apotek.
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #16 Skrevet 19. september 2004 de kan ikke nekte deg å kjøpe en ny pakke om du går ut ogkommer tilbake etter noen minutter.
Veronal Skrevet 19. september 2004 #17 Skrevet 19. september 2004 de kan ikke nekte deg å kjøpe en ny pakke om du går ut ogkommer tilbake etter noen minutter. Jo, de kan i teorien gjøre det. Regelverket sier at de kun har lov til å selge en pakning pr. kunde, og du er fremdeles den samme kunden selv om du tar to turer innom apoteket.
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2004 #18 Skrevet 19. september 2004 For øvrig samme regel i England, bare at der får man kjøpt to pakker, ikke bare en.
Gjest Anonymous Skrevet 24. september 2004 #19 Skrevet 24. september 2004 Kom nettopp hjem fra en uke i England. Med meg i bagasjen hadde jeg 12 pakker Paracetamol. De tolv pakkene kostet meg det samme som EN pakke her hjemme! Det er billig det! Hva skal du med 12 pakker Paracet??? :o Jeg ville brukt veldig mange år, før de eskene var tomme.
Gjest Anonymous Skrevet 24. september 2004 #20 Skrevet 24. september 2004 En "Drugstore" utenlands selger jo godterier og make-up sammen med medisiner- og mange har døgnåpent. Ingen tvil om at det aller meste er langt billigere i utlandet. Men så har også England mye flere paracetamol-overdoser, både med vilje og utilsiktede, enn Norge. Nettopp fordi det er så tilgjengelig og alminnelig. Tror kanskje vi er litt mer bevisste på hva vi putter i oss av legemidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå