Gå til innhold

Åsane storsenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig riktig der. De som kommer ut fra Åsane storsenter (parkeringen), har de vikeplikt, eller er det vi som får de fra høyre som har vikeplikt? Jeg har sett flere som stopper for de som kommer ut fra parkering, mens andre, inkludert meg kjører forbi og mener at det er de som har vikeplikt.

Anonymous poster hash: 3a672...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer bilene ut der med expert har du vikeplikt. Det er en samlevei og en kommer ikke direkte ut av parkeringen. Kommer en direkte ut av parkeringsplassen har den bilen vikeplikt og du kan kjøre som normalt.

Anonymous poster hash: a696f...e0b
Skrevet

Det er ut fra parkering jeg mener, altså Åsane senteret på begge sider,samt der hvor Rema 1000 er. Det er ingen vei der, kun parkering/utkjøring fra parkering.

Skrevet

Kommer bilene ut der med expert har du vikeplikt. Det er en samlevei og en kommer ikke direkte ut av parkeringen. Kommer en direkte ut av parkeringsplassen har den bilen vikeplikt og du kan kjøre som normalt.

Anonymous poster hash: a696f...e0b

Denne her har vi diskutert flere ganger. For det er umulig for ukjente å vite at det er en vei, siden flest biler kommer rett fra parkeringen. Men det er altså vikeplikt der, som du sier.

Skrevet

Det er ut fra parkering jeg mener, altså Åsane senteret på begge sider,samt der hvor Rema 1000 er. Det er ingen vei der, kun parkering/utkjøring fra parkering.

Det er vikeplikt ut fra parkeringsplassen. Men mange stopper for å være hyggelige eller fordi de er usikre. Helt normalt og egentlig en fordel i et slikt område. At folk tar det rolig, altså.

Anonymous poster hash: b33bc...440

• Liker 1
Skrevet

Slutt å handle på Åsane storsenter da slipper du denne problematikken.

Sartor senter er like fint om ikke finere, og veiene der er litt kjekkere å forholde seg til.

Anonymous poster hash: bcef3...b2f
Skrevet

Ja, det er jo skikkelig bærekraftig å dra til sartor om man bor i åsane.

• Liker 2
Skrevet

Slutt å handle på Åsane storsenter da slipper du denne problematikken. Sartor senter er like fint om ikke finere, og veiene der er litt kjekkere å forholde seg til. Anonymous poster hash: bcef3...b2f

Aner ikke hvor Sartor er, men er av og til innom Åsane på vei fra Voss i retning Oppedal.

Nå får jeg bekreftet at jeg oppfatter det riktig, og da er det ikke lenger noen problematikk.

Skrevet

Ja, det er jo skikkelig bærekraftig å dra til sartor om man bor i åsane.

Ja, klart det. Du bidrar med bompenger, kanskje du tilogmed bidrar til at kystbyen ikke går konkurs. Du kommer deg litt ut i verden og får utvidet horisontet. Sotrabuere er ganske mye kulere enn åsabuere. Helt sant. 

Skrevet

Forskrift om kjørende og gående trafikk:

§7

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Skrevet

Forskrift om kjørende og gående trafikk:

§7

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Poenget er at man ikke alltid VET om det er en vei eller parkeringsplass de kommer fra. Ergo bør man overholde vikeplikt.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Jeg kjenner loven. Dessverre kjenner jeg ikke godt nok til forholdene i området rundt Åsane senteret. F.eks ble det påpekt at ved Expert er det utkjørsel fra vei, noe jeg ikke var klar over.

Når jeg kjører der er jeg alltid oppmerksom på de som er på vei ut fra parkeringen, siden det ser ut til at en del av de tror at de har forkjørsrett.

Skrevet

Det er ingen vei ut fra Expert, til tross for at handelssenterets kirke (konspirasjonsteorier om det kristenkapitalistiske komplekset på 1-2-3...) står der. Siden ikke veien gjennom senteret er merket som hovedvei, praktiserer jeg likevel som mange andre vikeplikt for trafikk fra høyre.

Hvorfor?

Alt sammen er ett anlegg. P-plassene har ikke én isolert avkjørsel, men det er én smørje alt sammen. I tillegg har du jo gangfelt for gående. Jeg er dessuten overbevist om at denne veien og hele senteret er resultatet av elendig planlegging som ikke ville ha blitt realisert i dag.

Anonymous poster hash: 6c73f...bc8

• Liker 1
Skrevet

Slutt å handle på Åsane storsenter da slipper du denne problematikken.

Sartor senter er like fint om ikke finere, og veiene der er litt kjekkere å forholde seg til.

lol. ja la oss dra til stora når man bor i åsane. idiot :skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:

Anonymous poster hash: 6db83...eef

• Liker 1
Skrevet

du kan tydeligvis ikke reglene når du tror du har vikeplikt for de som kommer fra  parkeringsplass :skratte:

Skrevet

du kan tydeligvis ikke reglene når du tror du har vikeplikt for de som kommer fra  parkeringsplass :skratte:Anonymous poster hash: 6db83...eef

Joda, det kan jeg. Det er klart man blir både usikker og ekstra forsiktig når folk man snakker med fra Åsane mener at det er kjørende på veien som skal stoppe, og det observeres at mange gjør nettopp det. Kjørende fra parkeringen kjører ofte rett ut fra parkeringen som om de har forkjørsrett.

Det som viser seg der er at en god del av de som kommer ut fra senteret ikke kan reglene, siden de relativt ofte kjører rett ut fra parkering, og dermed skaper nestenulykker.

• Liker 1
Skrevet

du kan tydeligvis ikke reglene når du tror du har vikeplikt for de som kommer fra parkeringsplass :skratte:

Også kjøreskoler lærer folk å vike for veien ut ved expert.

Men du har vel mer peil ...

• Liker 2
Skrevet

Man har vikeplikt for de som kommer ut fra expert, det blir lært bort av samtlige kjøreskoler. I tillegg er det en vei som kommer ut rett før rundkjøringen (rundkjøringen der med åsane terminal) hvor man også har vikeplikt hvis man er på vei mot rundkjøringen. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er ingen vei ut fra Expert, til tross for at handelssenterets kirke (konspirasjonsteorier om det kristenkapitalistiske komplekset på 1-2-3...) står der. Siden ikke veien gjennom senteret er merket som hovedvei, praktiserer jeg likevel som mange andre vikeplikt for trafikk fra høyre.

Hvorfor?

Alt sammen er ett anlegg. P-plassene har ikke én isolert avkjørsel, men det er én smørje alt sammen. I tillegg har du jo gangfelt for gående. Jeg er dessuten overbevist om at denne veien og hele senteret er resultatet av elendig planlegging som ikke ville ha blitt realisert i dag.

Anonymous poster hash: 6c73f...bc8

Det ER vei ut fra Expert ;) Det finnes flere bolighus lenger inne. Dermed har også kjørende på "hovedveien" vikeplikt for dem som kommer ut derfra :)

Anonymous poster hash: 31d05...d23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...