Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan "hvem som helst" på forbrukslån? Jeg og min kjære tjener veldig lite i mnd (under 25 tusen til sammen), og vi har litt kredittgjeld. Ikke mye, men 15-20 tusen kanskje. Vi betaler faste renter og har aldri hatt inkasso eller varsler på noe måte.

Så, vi har lyst å opprette et forbrukslån. Både for å betale ned kreditt, men også for å kjøpe oss noen småting.

Men kommer vi til å få forbrukslån i banken? Eller tjener vi for lite? Hva er kriteriene?

Anonymous poster hash: 95a12...655

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er fryktelig dumt å ta opp lån for å kjøpe noen småting. Slikt har lett for å balle på seg, og i verste fall sitter ender dere opp på Luksusfellen. Hvis dere ikke ender opp der, er uansett veien kort fra gjeld på 15-20.000 til 100.000, det går fortere enn dere tror. Kanskje klarer dere fint å håndtere gjelden, men er det verdt det? Hva er disse "småtingene" dere skal kjøpe og hvor viktig er de?

Det beste er å bake kredittgjeld inn i boliglån, det har som regel best rente. Ta opp forbrukslån for å betale kredittgjeld er IKKE lurt.

Endret av Unika
  • Liker 2
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Dårlig plan... Klarer dere ikke håndtere kredittgjelda vil dere ikke håndtere forbrukslånet. Lag budsjett, kutt ned der dere kan og betal ned gjelda dere allerede har. Småting sparer dere til.

Vet at det ikke er hva du spurte om men dette er veldig velment råd. Dere kommer til å angre på forbrukslånet med det utgsngspunktet dere har.

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Kan "hvem som helst" på forbrukslån? Jeg og min kjære tjener veldig lite i mnd (under 25 tusen til sammen), og vi har litt kredittgjeld. Ikke mye, men 15-20 tusen kanskje. Vi betaler faste renter og har aldri hatt inkasso eller varsler på noe måte.

Så, vi har lyst å opprette et forbrukslån. Både for å betale ned kreditt, men også for å kjøpe oss noen småting.

Men kommer vi til å få forbrukslån i banken? Eller tjener vi for lite? Hva er kriteriene?

Hva skal dere med det? Så lenge dere ikke er døden nær av sulten, så er det sjeldent en god idé

Skrevet

Det er fryktelig dumt å ta opp lån for å kjøpe noen småting. Slikt har lett for å balle på seg, og i verste fall sitter ender dere opp på Luksusfellen. Hvis dere ikke ender opp der, er uansett veien kort fra gjeld på 15-20.000 til 100.000, det går fortere enn dere tror. Kanskje klarer dere fint å håndtere gjelden, men er det verdt det? Hva er disse "småtingene" dere skal kjøpe og hvor viktig er de?

Det beste er å bake kredittgjeld inn i boliglån, det har som regel best rente. Ta opp forbrukslån for å betale kredittgjeld er IKKE lurt.

Takk for gode svar :)

Okei, jeg innser at vi høres ut som luksusfellenfolk, men det er vi ikke  :fnise:  Vi betaler alltid alle utgifter i tide. Tenkte bare det må være bedre å betale ned på ett forbrukslån og ikke to kredittkort? Vi måtte bruke kreditt for to grunner: hunden vår ble syk og det ble ikke dekt av forsikringen, og jeg ble syk og hadde ingen inntekt en kort periode (jobber på provisjon).

Småtingene er virkelig småting, var ikke snakk om kjøleskap eller vaskemaskin :)

Men kanskje vi ikke skal gjøre det da? Vi tenkte det var bedre enn slik vi gjør det nå.

Skrevet

Jeg vil anbefale dere å sjekke om dere kan få lavere rente på et forbrukslån i banken deres enn dere har på kredittkortene med gjeld i dag.

Dersom det er lavere rente på forbrukslån i banken deres så kan det være lurt å snakke med banken om dere kan få et forbrukslån til å kvitte dere med kredittkortgjelden.

Å ønske et høyere kredittkortlån enn dere trenger for å betalte ut kredittkortgjelden er mindre smart.

Hvilke småting er det dere ønsker å kjøpe dere?

Det er mye lurere å spare til ting som ikke er absolutt nødvendige .

Sett opp budsjett og se på hvilke rentebetingelser det er på forbrukslån i banken deres før dere eventuelt snakker med banken.

Dersom betingelsene er bedre i banken, og dere kan fortsette å betale den samme summen dere nå betaler på kredittkortlånene, så vil dere være kvitt lånet raskere.

Anonymous poster hash: 67003...03c
Skrevet

Dere bør konsentrere dere om å betale ned kredittkortene dere har. Forbrukslån er aldri en god løsning.

Jeg har selv vært der du er, skulle bare låne litt her og låne litt der. Nå sitter jeg her med over 200 000 kr i forbruks/kredittkort gjeld. 

Det gikk fint veldig lenge, men etterhvert hadde jeg ikke sjans og greide ikke å betale ned det jeg skulle. Har brukt et par år nå på å rydde opp, og nå er jeg endelig på vei tilbake til et normalt liv. 

Jeg skal ALDRI ha kredittkort eller ta opp forbrukslån igjen! Fra nå av skal det kun spares! 

Og til slutt, ja, hvem som helst kan få forbrukslån så lenge de har inntekt og ikke har betalingsanmerkninger! Du vil  nok få et forbrukslån kastet etter deg, gjerne med høyere rente enn det du har i dag! 

Skrevet

Forbrukslån og kredittkort "lån", er omtrent det samme utgiftsmessig, derfor har det lite eller ingenting for seg å endre kredittkortgjeld til forbruksgjeld. Du må heller ikke se på bare renten men også på gebyrene disse to "låne-penger-mulighetene" gir.

Kredittkort er i all hovedsak for folk som betaler tilbake før rentene begynner å løpe. Husk du betalernikke bare nærmere 20 % i renter men også renters rente. Dermed blir de tingene du kjøper og ikke betaler ut før rentene begynner å løpe, knall dyre.

Trenger du hvitevarer gå på finn.no enten kjøp noe rimelig eller bruk gis bort. Masse bra på gis bort, vi bruker det flittig selv om vi har langt mer i intekt enn dere. Dette handler og om å ta vare på resurser og gjenbruk.

Kan du betale ned kredittgjeld fortere enn fortest er dette er stor fordel. Da sparer du mye på renter og renters rente. Dette er en svært kostbar måte å få ekstrapenger på.

Anonymous poster hash: f9b43...215

Skrevet

TUSEN takk for svar, folkens! Da dropper jeg hele greia og betaler ned kredittgjelden som den er :) Så fort som mulig selvfølgelig. Trodde det var bedre med forbrukslån, men der har jeg visst tatt feil. Takk  :blomst:

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Det beste er selvfølgelig å ikke ha noen gjeld i det hele tatt. Men det å si at forbrukslån og kredittkort har samme kostnader stemmer ikke.

Hvis du har god rente på et forbrukslån har du ca 7,5% rente. På et kredittkort kan du har opp tiil 25% rente. Det er 3,5 ganger så mye renteutgifter. Det er ikke samme sak i det hele tatt. 

Mange smålån har meget høye gebyrer i tillegg. Så for mange lønner meget godt å refinansiere kredittkortgjeld og smålån til et større forbrukslån.

Her er en god oversikt over beste forbrukslån der du kan få refinansiere smålån og kredittkortsgjeld. Renten varierer litt mellom lånene. Det kan bære lurt å gjøre litt research å se hvilket lån som er beste forbrukslån til det behov du har.

Endret av Sven Svensson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...