The Kitten Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Jeg skal passe hunden til kjæresten neste helg. Hunden er en jack russell, og for de trenger jo mye mental stimuli. Noen som vet noen triks jeg kan lære den? Den kan sitt, ligg, kom, gi labb, slipp, hent, high five og lukke dører.
Gjest Geitebukk Skrevet 29. august 2015 #2 Skrevet 29. august 2015 Morsomt😊jeg holder på å lære hunden min å være sjenert nå. Det gjør jeg ved å klistre en postit lapp på nesen hans, han bruker da labben til å ta den bort- i det han gjør det gir han en godbit og sier sjenert. Herlig triks! Eller kan han rulle rundt og sitte bamse- en meget lærevillig kar som elsker oppmerksomhet og gobit!
Tabris Skrevet 29. august 2015 #3 Skrevet 29. august 2015 Slalom mellom beina? Lære hunden å finne nøklene?
Gjest Geitebukk Skrevet 29. august 2015 #4 Skrevet 29. august 2015 Slalom mellom beina? Lære hunden å finne nøklene? Hvordan går du frem for å lære dem å finne nøkler?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #5 Skrevet 29. august 2015 Flott at du tenker på mentalstimuli:) Hva med Kryp eller rygge? Lykke til! Anonymous poster hash: 08541...98e
Tabris Skrevet 29. august 2015 #6 Skrevet 29. august 2015 (endret) Hvordan går du frem for å lære dem å finne nøkler? Jeg har tidligere laget en kjapp innlæringsvideo for å vise hvordan man kan lære innlæring av å finne og markere gjenstand (i videoen bruker jeg en sikkerhetsnål, dette kan erstattes med nesten hva som helst - en mynt, et nøkkelknippe...). Endret 29. august 2015 av Tabris 4
The Kitten Skrevet 30. august 2015 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2015 Tusen takk for god video. Og for en søt hund og pusekatt. Hunden var kjempesøt! Du har ikke en hvor du lærer slalåm mellom beina også? Har et spørsmål til. Dette er en hund som motiveres av godbiter, så den burde være enkel å trene opp. Problemet er at med meg så blir den så fokusert på at den skal få noe godt at den ikke klarer å konsentrere seg om å lære noe nytt, Hvordan løser jeg det?
Tabris Skrevet 30. august 2015 #8 Skrevet 30. august 2015 Tusen takk for god video. Og for en søt hund og pusekatt. Hunden var kjempesøt! Du har ikke en hvor du lærer slalåm mellom beina også? Har et spørsmål til. Dette er en hund som motiveres av godbiter, så den burde være enkel å trene opp. Problemet er at med meg så blir den så fokusert på at den skal få noe godt at den ikke klarer å konsentrere seg om å lære noe nytt, Hvordan løser jeg det? Tusen takk! Første spørsmål: Har du godbit i hånden når du trener? Mange hunder blir så fiksert på godbiten når de vet at den er i hånden at de glemmer å fokusere på hva eier faktisk forsøker å lære dem. En god huskeregel er at man ikke skal ha noen godbiter i hendene, og heller ikke noen hender i lommen/nærheten av godbiter når man trener. Hvis du lærer inn enten en klikker, eller f.eks ordet "bra!" som du sier i det øyeblikk hunden gjør det du ønsker, så har du tid til å fiske frem en godbit og gi hunden. (Hvis du trener inne og ikke har treningsvest/godbitpose så er det letteste å ha en skål med godbiter ved et bord/benk der du trener). Slalom mellom beina lærte jeg inn ved å først lære inn fingertarget. Hold pekefingeren foran hunden. Klikk - eller si "Bra!" med en gang hunden lukter på pekefingeren din. Gjenta dette til hunden skjønner hva det handler om. Begynn så å flytt på fingeren - hold den høyt oppe, lavt nede, beveg litt på den slik at hunden må følge etter med snuten osv. Når hunden dytter på fingeren med snuten uansett hvor du har den, begynn så å beveg fingeren mer og mer, og belønn for at hunden følger etter. Når hunden kan følge etter, så fører du fingeren gjennom beina dine. Med en gang hunden tar hodet mellom beina dine, si "bra!" og belønn med godbit (belønn da gjerne i den retning du vil hunden skal fortsette å gå, dvs fremover). Ta et steg, og før fingeren slik at hunden naturlig følger den gjennom beina dine igjen. Belønn raskt. (Dette er vanskelig å forklare skriftlig). Du kan selvsagt hoppe over fingertarget og bare føre hunden gjennom beina dine ved hjelp av en godbit. Det går kanskje litt kjappere til å begynne med. Bakdelen med å lokke med godbit (og bruk av lokking generelt) er at det kan være vanskelig å få hunden til å forstå hva du vil når du fjerner lokkingen/godbiten. Skal du lære hunden slalom ved å lokke med godbit, så pass på at du fjerner godbiten (og resten av hjelpen: håndbevegelse, bøyd kropp osv) så fort som mulig.
The Kitten Skrevet 30. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2015 Tusen takk! Første spørsmål: Har du godbit i hånden når du trener? Mange hunder blir så fiksert på godbiten når de vet at den er i hånden at de glemmer å fokusere på hva eier faktisk forsøker å lære dem. En god huskeregel er at man ikke skal ha noen godbiter i hendene, og heller ikke noen hender i lommen/nærheten av godbiter når man trener. Hvis du lærer inn enten en klikker, eller f.eks ordet "bra!" som du sier i det øyeblikk hunden gjør det du ønsker, så har du tid til å fiske frem en godbit og gi hunden. (Hvis du trener inne og ikke har treningsvest/godbitpose så er det letteste å ha en skål med godbiter ved et bord/benk der du trener). Slalom mellom beina lærte jeg inn ved å først lære inn fingertarget. Hold pekefingeren foran hunden. Klikk - eller si "Bra!" med en gang hunden lukter på pekefingeren din. Gjenta dette til hunden skjønner hva det handler om. Begynn så å flytt på fingeren - hold den høyt oppe, lavt nede, beveg litt på den slik at hunden må følge etter med snuten osv. Når hunden dytter på fingeren med snuten uansett hvor du har den, begynn så å beveg fingeren mer og mer, og belønn for at hunden følger etter. Når hunden kan følge etter, så fører du fingeren gjennom beina dine. Med en gang hunden tar hodet mellom beina dine, si "bra!" og belønn med godbit (belønn da gjerne i den retning du vil hunden skal fortsette å gå, dvs fremover). Ta et steg, og før fingeren slik at hunden naturlig følger den gjennom beina dine igjen. Belønn raskt. (Dette er vanskelig å forklare skriftlig). Du kan selvsagt hoppe over fingertarget og bare føre hunden gjennom beina dine ved hjelp av en godbit. Det går kanskje litt kjappere til å begynne med. Bakdelen med å lokke med godbit (og bruk av lokking generelt) er at det kan være vanskelig å få hunden til å forstå hva du vil når du fjerner lokkingen/godbiten. Skal du lære hunden slalom ved å lokke med godbit, så pass på at du fjerner godbiten (og resten av hjelpen: håndbevegelse, bøyd kropp osv) så fort som mulig. Jeg har pleid å ha godbitene i hånden/lommene. Så det skal jeg slutte med. Bruker ordet "flink" når han gjør noe riktig, så det kan jeg jo bruke videre. Hunden assosierer det med at han gjør noe riktig. Tusen takk for god beskrivelse. 1
The Kitten Skrevet 30. august 2015 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2015 Morsomtjeg holder på å lære hunden min å være sjenert nå. Det gjør jeg ved å klistre en postit lapp på nesen hans, han bruker da labben til å ta den bort- i det han gjør det gir han en godbit og sier sjenert. Herlig triks! Eller kan han rulle rundt og sitte bamse- en meget lærevillig kar som elsker oppmerksomhet og gobit! Takk for tips. Det står mellom dette og slalåm mellom beina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå