Gå til innhold

Starte et nytt og fantastisk liv i utlandet......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer fra Slovakia som skal flytte og starte å jobbe i en tsjekkisk bedrift. Jeg har nå valgt å si opp min jobb her i Norge, og bli med. Jeg skal på jobb-intervju på søndagen, for å se om jeg er kvalifisert til å jobbe som sekretær i denne bedriften. Jeg har ingen erfaring..

Jeg har snakket med nav, og de sier at jeg mister folkerettighetene her i Norge hvis jeg starter å jobbe i en utlandsk bedrift der jeg betaler skatter til Tsjekkia. Jeg har vært veldig alvorlig syk, og er alltid redd for å få noe like sykdommer igjen. Hvis det skjer, kommer jeg til å bli lagt inn på en tsjekkisk sykehus, der jeg får operasjon og hjelp. Hva synes dere? Er dette dumt? Jeg skal skrive inn en søknad til Nav, for å se om det er mulig å fortsette å beholde mine rettigheter her i Norge.

Jeg har også tenkt tanken på hvis vi en gang får barn. Hva skjer hvis det blir slutt og jeg velger å flytte tilbake til Norge. Er det mulig at han kan holde igjen barnet? Er også redd for at barnet ikke kan få norsk statsborgerskap..

Jeg har så mange tanker i hodet, og trenger hjelp innen mandag. Jeg har en far som sier at det er å greve sin egen grav hvis jeg reiser dit. Han mener at en dag her i Norge brukte de ca 500 000 kr per dag for å holde meg i livet, og der kommer de til å gi meg et glass vann og litt veskeoverføring. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 139e2...80b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror dere?

Jeg tror at dette er et såpass viktig tema at du bør droppe å søke råd hos anonyme mennesker på internett!

• Liker 4
Skrevet

Du bør snakke med NAV. Noen har kunne skattet til Norge også og beholdt rettighetene sine her, men usikker på om dette fortsatt gjelder eller om det er for alle land.

Dette bør du faktisk få svar på av noen som kan reglene.

Anonymous poster hash: b0ba4...d7c
Skrevet

Du må snakke med NAV, angående frivillig medlemskap i folketrygden osv det har betydning om hvor lenge du skal bo der, hvor du jobber/skattet, om dere er gift osv. Du kan ikke flytte, melde deg ut av folketrygden og komme tilbake, da har du ingen rettigheter i Norge på lenge. Snakk med fastlegen din også. Et barn blir i utg norsk statsborger, men faren har jo rettigheter. Men Tjekkia er I Schengen, du kan dra og teste det hele i tre måneder, det er ikke dramatisk. Men du virker veldig uvitende om det hele, ikke meld flytting før du vet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en samboer fra Slovakia som skal flytte og starte å jobbe i en tsjekkisk bedrift. Jeg har nå valgt å si opp min jobb her i Norge, og bli med. Jeg skal på jobb-intervju på søndagen, for å se om jeg er kvalifisert til å jobbe som sekretær i denne bedriften. Jeg har ingen erfaring..

Jeg har snakket med nav, og de sier at jeg mister folkerettighetene her i Norge hvis jeg starter å jobbe i en utlandsk bedrift der jeg betaler skatter til Tsjekkia. Jeg har vært veldig alvorlig syk, og er alltid redd for å få noe like sykdommer igjen. Hvis det skjer, kommer jeg til å bli lagt inn på en tsjekkisk sykehus, der jeg får operasjon og hjelp. Hva synes dere? Er dette dumt? Jeg skal skrive inn en søknad til Nav, for å se om det er mulig å fortsette å beholde mine rettigheter her i Norge.

Jeg har også tenkt tanken på hvis vi en gang får barn. Hva skjer hvis det blir slutt og jeg velger å flytte tilbake til Norge. Er det mulig at han kan holde igjen barnet? Er også redd for at barnet ikke kan få norsk statsborgerskap..

Jeg har så mange tanker i hodet, og trenger hjelp innen mandag. Jeg har en far som sier at det er å greve sin egen grav hvis jeg reiser dit. Han mener at en dag her i Norge brukte de ca 500 000 kr per dag for å holde meg i livet, og der kommer de til å gi meg et glass vann og litt veskeoverføring. Hva tror dere?

Dette kan du ikke gjøre, med mindre du har satt deg godt inn i konsekvensene. Mandag er for liten tid, du må snakke med noen som har greie på det. Begynn med NAV. Du skal selvfølgelig ikke gi i fra deg noen rettigheter i Norge, det er galskap.

Anonymous poster hash: c17cb...3cb

• Liker 1
Skrevet

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/Frivillig+medlemskap+-+opphold+utenfor+Norge.1073750408.cms

Les deg opp litt på NAV sine sider. Det meste du trenger å vite, står på sidene til NAV.

I tillegg er jo Tjekkia medlem av EU, og med europeisk helsetrygdkort vil du få nøyaktig samme behandling der som de andre innbyggere i landet. Så fremst du ikke har alvorlig, kronisk sykdom som krever jevnlig oppfølging og behandling, så hadde jeg ikke bekymret meg. 

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...