Gå til innhold

Hvordan svare voksent på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor pleier ofte å kommentere på en negativ måte når hun er på besøk hos oss eller når vi er hos dem. Hos oss er det ofte noe med maten eller interiørvalg. Eller hvor lite fin hagen er i forhold til hennes. Når vi er hos de går det mer på meg som person. For eksempel "du er svært lite praktisk. Hadde du levd på 50 - tallet er det mye du måtte lært deg." Eller "jeg vet du er skarp og glad i jobben din men matlaging, hagearbeid og håndarbeid kan du virkelig ikke. Jeg er helt overgitt." Jeg prøver å ikke ta det innover meg men må innrømme at jeg blir lei meg av og til. For hvert eneste besøk får jeg ett eller flere stikk. Men min mann (hennes sønn) fullroses og jeg føler indirekte hun sier at du burde funnet deg en bedre dame.

Jeg vet 100 % at jeg ikke er Finn Schjøll eller Ingrid Espelid Hovig - det er ikke mine sterke sider. Men jeg prøver så godt jeg kan å være en god mamma, elsker ungene og brenner for jobben min. Men for henne er ikke det viktig. Hvordan kan jeg svare henne høflig men bestemt? Nå gruer jeg meg til alle besøk med henne.

Anonymous poster hash: 0a16c...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du være høflig når hun er uhøflig mot deg? Dessuten. Hva sier mannen? Jeg hadde krevd at han forsvarte meg om jeg var deg. Hvis ikke hadde jeg nekta å besøke henne eller ta imot besøk fra henne

• Liker 19
Skrevet

Hva sier mannen din til dette? Enhver mann verd sitt salt ville jo forsvart deg dersom noen sa "du er svært lite praktisk. Hadde du levd på 50 - tallet er det mye du måtte lært deg."

Er han ikke på banen, her?

• Liker 9
Skrevet

"Ja, men vi lever ikke på 50-tallet, men i 2015"

"Ja, jeg er smart og flink i jobben min, og du er flink til å lage mat, det er bra vi er forskjellige, eller synes du at alle skal være flink til det samme?"

Det kan du svare. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bry deg om at du ikke er verdensmester i hagearbeid, for hvem bryr seg, utenom folk med spesiell interesse for det og kjerringer på 70 pluss? Du er sikkert mer enn bra nok!

• Liker 11
Skrevet

Ts: takk for gode svar. Mannen min er egentlig lite på banen. Han forsvarer ofte sin mor og dermed blir det mer sårt. Han ks for eksempel si støttende "ja du kunne virkelig blitt mer allsidig på kjøkkenet/fått grønnere fingre". Føler det blir 2 mot 1. Jeg forsvarer jo han om noen sier kritikk mot ham jeg ikke liker.

Skrevet

Ts: takk for gode svar. Mannen min er egentlig lite på banen. Han forsvarer ofte sin mor og dermed blir det mer sårt. Han ks for eksempel si støttende "ja du kunne virkelig blitt mer allsidig på kjøkkenet/fått grønnere fingre". Føler det blir 2 mot 1. Jeg forsvarer jo han om noen sier kritikk mot ham jeg ikke liker.

Han er vel neppe noen Masterchef selv så han kan vel bli 'mer allsidig' på kjøkkenet selv.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Han kan for eksempel si støttende "ja du kunne virkelig blitt mer allsidig på kjøkkenet/fått grønnere fingre".

Da vil jeg si at det største problemet ditt er din mann, og ikke din svigermor. 

Endret av Speedmaster
  • Liker 23
Skrevet

Hva sier mannen din til dette? Enhver mann verd sitt salt ville jo forsvart deg dersom noen sa "du er svært lite praktisk. Hadde du levd på 50 - tallet er det mye du måtte lært deg."

Er han ikke på banen, her?

Dessverre mange menn som i så tilfelle ikke er verdt sitt salt, dessverre...

• Liker 3
Skrevet

Da vil jeg si at det største problemet ditt er din mann, og ikke din svigermor. 

Så enig, så enig!

• Liker 5
Skrevet

Dessverre mange menn som i så tilfelle ikke er verdt sitt salt, dessverre...

Mener du det? Har stikk motsatt erfaring. De fleste menn jeg kjenner er hel ved, og vet nøyaktig hvor skapet skal stå.

• Liker 1
Skrevet

"Jeg gjør så godt jeg kan, og jeg er god på mange områder, men kanskje ikke matlaging og hagearbeid er min sterkeste side. Jeg blir allikevel såret når du påpeker dette, fordi jeg gjør så godt jeg kan, og vi har alle våre sterke og gode sider. Ettersom jeg blir lei meg når du påpeker at jeg ikke er så flik til å lage mat eller drive med hagearbeidet hadde jeg satt pris på om du lot være å påpeke det".

Skrevet

Mener du det? Har stikk motsatt erfaring. De fleste menn jeg kjenner er hel ved, og vet nøyaktig hvor skapet skal stå.

Definitivt!

Dog skal sies at jeg ikke dermed avviser det faktum at det også finnes menn som er såkalt hel ved.

• Liker 1
Skrevet

Definitivt!

Dog skal sies at jeg ikke dermed avviser det faktum at det også finnes menn som er såkalt hel ved.

Flott.

• Liker 1
Gjest Adipose
Skrevet

Hadde vel begynt med å snakke med mannen. Forklare han at det sårer deg når de to "rotter seg sammen" på den måten. Prøve å få han til å forstå hvor sårt det er. Hvis han plutselig tar sin mor i forsvar når du svarer, så tenker jeg at situasjonen kan eskalere ganske fort, uansett hvor voksen du er i tilbakemeldingen.

Skrevet

Trøst deg med at du ikke er like frekk som hun...

Anonymous poster hash: 4f45f...bee

• Liker 3
Skrevet

Har din svigermor kanskje vært hjemmeværende husmor selv? Isåfall kanskje hun føler seg truet av kvinner i full jobb, som ikke har viet livet sitt til kjøkkenet og støvkluten.

Anonymous poster hash: 4d86c...dc9

• Liker 6
Skrevet

Her er det strengt tatt din mann som må komme på banen. Han forstår tydeligvis ikke hvor alvorlig dette er. Min svigermor prøvde seg på slikt, og holder til en viss grad på fremdeles. Men min mann tok mot til seg en dag og sa at nok var nok. 

Vi trenger rett og slett ikke sitte å høre på slikt. Og det skal MYE til for at vi tar mot til oss og motsier svigermor. 

Du må rett og slett ta en privat samtale med din mann og si at slik vil du ikke ha det lenger. Enten slutter svigermor med disse konstante angrepene, ellers drar du ut hver gang hun kommer på besøk, eller blir hjemme når han skal besøke henne. For ingen fortjener å bli rakket ned på slik, og hvis ikke han vil stanse hans mor, så fjerner du deg fra situasjonen.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må du være høflig når hun er uhøflig mot deg? Dessuten. Hva sier mannen? Jeg hadde krevd at han forsvarte meg om jeg var deg. Hvis ikke hadde jeg nekta å besøke henne eller ta imot besøk fra henne

Skal du nekte å besøke en som ikke mener at du er verdensmester? Hvorfor det? Er det bare lov å skryte av deg til deg selv? Er det derfor?

Skrevet

Her er det strengt tatt din mann som må komme på banen. Han forstår tydeligvis ikke hvor alvorlig dette er. Min svigermor prøvde seg på slikt, og holder til en viss grad på fremdeles. Men min mann tok mot til seg en dag og sa at nok var nok. 

Vi trenger rett og slett ikke sitte å høre på slikt. Og det skal MYE til for at vi tar mot til oss og motsier svigermor. 

Du må rett og slett ta en privat samtale med din mann og si at slik vil du ikke ha det lenger. Enten slutter svigermor med disse konstante angrepene, ellers drar du ut hver gang hun kommer på besøk, eller blir hjemme når han skal besøke henne. For ingen fortjener å bli rakket ned på slik, og hvis ikke han vil stanse hans mor, så fjerner du deg fra situasjonen.

Eller enda bedre, skryte litt av svigemor som er så flink med hage, matlaging og interiør?

Skrevet (endret)

Jeg synes Evans svar var veldig godt. Tror absolutt jeg hadde sagt noe av det samme. Spesielt fint at du kan si at du setter pris på om hun ikke hadde påpekt det, og at du synes det virker sårende.

F.eks hvis hun hadde sagt at jeg var lite praktisk, at jeg ikke var god i matlaging eller hagearbeid, kunne jeg godt finne på også å smile til henne, kanskje le høyt (positivt og hjertelig), og sagt at jammen så fint at du er så flink til det. "Jeg skulle ønske jeg også var like flink som deg på de områdene".

Ser at det kan virke litt ironisk og egentlig frekt, men jeg mener det og er hyggelig. Faktisk liker jeg egentlig godt å være med sånne personer (ikke for mye og for lenge av gangen).

Føler de får noe å tenke over litt da. Og at jeg faktisk føler meg litt ovenpå fordi det er jo egentlig veldig tåpelig sagt å si til noen sånne nedlatende ting som det din svigermor sier.

Jeg har en mor som veldig ofte kommer med små stikk om at hun er best og gjør det finest og på riktigst måte. Det har mange ganger vært sårende opp gjennom tidene. Noen ganger nå også. Men mest hever jeg meg over det. Svarer bare nikkende, smiler og gir henne bekreftelse på hvor flink hun er. Da blir hun glad, og det resulterer ofte i at hun da kan rose meg for noe. Eller noen ganger har hun faktisk blitt flau over seg selv og tatt seg litt sammen og sluttet med slike spydigheter/nedlatende ting om meg.

Ved å ikke ta deg så nær av det, viser du samtidig at du er god nok i deg selv. Men synes veldig godt du kan si at du setter pris på om hun kan la være å påpeke slike ting og at det virker sårende. Det har jeg sagt til min mor, men hun forstår ikke at hun sier sårende ting. Kan være din svigermor også ikke forstår? Mulig det, for hvem vil vel komme med sånne dumme ting hvis de virkelig er klar over hvor dum de selv er når de kommer med sånt? 

Hun har komplekser, helt sikkert. 

Endret av Berit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...