AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Tips? Har sjekket matprat, trines matblogg Osv, men det tar jaggu mye tid og krever mye handling også.Anonymous poster hash: ee452...c1e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Wok. Du får ferdig strimler svin/kylling (og laks tror jeg) mens det steker åpner du f.eks minimais og vannkastanjer og hakker et par gulrøtter og litt paprika som du har oppi. En pose woksaus og vips ferdig. Kan eventuelt koke litt nudler også. Det er go to løsning her på hektiske dager.Anonymous poster hash: 4e015...079 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #3 Skrevet 29. august 2015 Laks i folie bakt i ovnen; laks (eller annen fisk), de grønnsakene du vil og litt smør/rømme pakkes inn i folie og legges i ovnen. Ellers tar jeg ofte kyllingfile, ruller den i pesto, hiver den i ovnen og lager salat til. Ferdige lapskaus-blandingerfra frysen kan brukes som base i flere retter.Anonymous poster hash: 68fde...d2d 1
Try2 Skrevet 29. august 2015 #4 Skrevet 29. august 2015 Prøv hval.smaker fantastisk,enkelt og veldig sunt 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #5 Skrevet 29. august 2015 Har en enkel fiskegryte som er veldig god:) Har dessverre ikke mengdene helt nøyaktig, men du ser det litt etterhvert som du lager, jeg pleier å lage til 2. Du trenger: ca. 300g av hva som helst av fisk uten skinn og bein 1-2 ss smør 1-2 dl fløte eller melk 3 ss mel 1 fiskebuljongterning 4dl vann En god håndfull av følgende; gulrot purre brokkoli Slik gjør du: Kok opp 4 vann med 1 buljongterning. La fisken trekke. Ta den ut. Gjør det samme med grønnsakene og ta de også ut. I en annen kasserolle smelter du ca. 1-2 ss smør, og har så i ca 3-4 ss mel(kommer an på hvor tykk du vil ha den), spe så med melk og ca. 3dl av buljongen og kok opp(tilsett litt av gangen så ser du an på hvor tykt det blir). Smak til med sitron, pepper, salt og litt hvitløk. Hiv oppi fisk og grønnsaker. Server med godt brød:) Anonymous poster hash: 93061...c54 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #6 Skrevet 29. august 2015 Tips? Har sjekket matprat, trines matblogg Osv, men det tar jaggu mye tid og krever mye handling også.Anonymous poster hash: ee452...c1e Levergryte med poteter og grønnsaker ved siden av Lungemos stekt i panne sammen med purreløk i skiver. Poteter og grønnsaker ved siden av Smørkokt seifilet (kokes i panne med lokk) + poteter og grønnsaker Kalkunbryst eller helstekt kalkun stekt i ovn, + poteter og grønnsaker (Poteter kan byttes ut med f.eks ris dersom du ikke liker poteter) Dette er mat som "lager seg selv" (dvs ikke mye jobb med det) Noe som også er godt og næringsrikt og lett å lage er følgende (med grønnsaker + potet eller ris ved siden av): Kjøtt i mørket Hønsefrikasse Hjemmelaget fiskegrateng Anonymous poster hash: 5b74b...c24 1
geene Skrevet 29. august 2015 #7 Skrevet 29. august 2015 Jeg anbefaler å kjøpe slike brokkoliblandingsposer til 13 kr og dampe de til måltidene. Veldig rask, enkelt og suuuperbillig! 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. august 2015 #8 Skrevet 29. august 2015 Omelett med bønner og ferdiglaget salat.
solitary shell Skrevet 29. august 2015 #9 Skrevet 29. august 2015 Noe av det beste jeg vet er hjemmelagde supper. Grønnsaksuppe, blomkålsuppe, og så videre. Billig, og krydrer du det rett og bruker gode ingredienser synes iallefall jeg det blir kjempegodt. Og sunt er det også, selvfølgelig alt etter hva du putter oppi. 1
Lillemini Skrevet 29. august 2015 #10 Skrevet 29. august 2015 Hjemmelagde fiskekaker. Kjøp sei eller annen fisk (sei er veldig billig). Kjør lett i blenderen eller kjøkkenmaskinen, bland i et egg, krydder, litt finhakket vårløk og spe med litt melk. Billig, sunt og veldig godt. Fiskepinner er også supert å lage selv. Kutt fisk i strimler, vend i mel, så egg og tilslutt brødsmuler. Kjøttdeig av svin koster lite og er supert å lage kjøttboller av. Med en hjemmelaget tomatsaus og fullkornspasta blir det et veldig godt måltid. Grove pitabrød med strimlet svinekjøtt, masse salat og grønnsaker og tatziki er også en vinner her i huset.
Mona26 Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Wok. Du får ferdig strimler svin/kylling (og laks tror jeg) mens det steker åpner du f.eks minimais og vannkastanjer og hakker et par gulrøtter og litt paprika som du har oppi. En pose woksaus og vips ferdig. Kan eventuelt koke litt nudler også. Det er go to løsning her på hektiske dager.Anonymous poster hash: 4e015...079 Kan legge til at om du ønsker å lage sausen selv er det også enkelt: finhakk chili, hvitløk og ingefær ( kan rives også, eventuelt bruke paste)fres det i panna, tilsett soyasaus, lime og sukker ( evnt knus sukketter, men pass på, de er mye mye søtere enn sukker) så smaker du, og tilsetter maisenna ( ca 1-2 ss løst opp i kaldt vann, rør-rør-rør og du får en tykk deilig woksaus. Tilsett så de ferdig woka grønnsakene og kjøttet:) er kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 Her er noe enkelt og godt jeg lagde i dag. Ser man bort i fra fetaosten er det veldig billig også. - Spanske kjøttboller fra first price - Salsa laget av hakkede tomater på boks og krydder (paprikakrydder, chilikrydder, pepper og litt basilikum) Servert med gresk salat: - Fetaost (sånn creamy block) - Agurk - Tomater - Rødøk Anonymous poster hash: 0c6b4...83e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Her er noe enkelt og godt jeg lagde i dag. Ser man bort i fra fetaosten er det veldig billig også. - Spanske kjøttboller fra first price - Salsa laget av hakkede tomater på boks og krydder (paprikakrydder, chilikrydder, pepper og litt basilikum) Servert med gresk salat: - Fetaost (sånn creamy block) - Agurk - Tomater - RødøkAnonymous poster hash: 0c6b4...83e Har aldri skjønt hvorfor folk kjøper kjøttboller? Det er jo så lettvint å lage selv, og billigere, sunnere og bedre også. Anonymous poster hash: 27e4d...38e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Kan legge til at om du ønsker å lage sausen selv er det også enkelt: finhakk chili, hvitløk og ingefær ( kan rives også, eventuelt bruke paste)fres det i panna, tilsett soyasaus, lime og sukker ( evnt knus sukketter, men pass på, de er mye mye søtere enn sukker) så smaker du, og tilsetter maisenna ( ca 1-2 ss løst opp i kaldt vann, rør-rør-rør og du får en tykk deilig woksaus. Tilsett så de ferdig woka grønnsakene og kjøttet:) er kjempegodt! Jeg tror litt av poenget med termen "enkelt" er at man skal slippe å gjøre det der engang. Selv om jeg vet hvordan jeg lager woksaus så er det veldig deilig å slippe også det noen ganger. Det er ikke alltid jeg gidder å hakke eller forberede særlig. Når jeg skal lage kjapp wok kjøper jeg bare ferdig woksaus, strimlet kjøtt og en pose med wokgrønnsaker, mens jeg steker kjøtt og tilsetter grønnsaker/saus koker jeg nudler i noen minutter. Dette blandes med resten i en stor bolle. Har aldri skjønt hvorfor folk kjøper kjøttboller? Det er jo så lettvint å lage selv, og billigere, sunnere og bedre også.Anonymous poster hash: 27e4d...38e Men det tar litt mer tid enn å kjøpe ferdiglagde, gjør det ikke? Det er ikke alle som gidder å styre med å lage absolutt alt fra bunnen når man tross alt kan kjøpe slike ting til en ganske rimelig penge på butikken. Anonymous poster hash: 43dbb...414 2
Pringle Skrevet 4. september 2015 #15 Skrevet 4. september 2015 Fokus på det essensielle, ikke tenk for mye på detaljer. Dette kommer med erfaring, så vær tålmodig, tør å eksperimentere og ta sjanser og lære. Det aller meste av matvarer kan kombineres, derfor finnes det så mange oppskrifter Nesten alt i en oppskrift kan droppes eller byttes ut. Bruk det du har og enkelt får tak i. Middag er for de fleste bare en kombo av kjøtt/fisk, stivelse og grønnsaker. Dette skal kuttes, blandes og/eller varmes opp. Det må gjøres på riktig måte, det er en kunst å lage god mat - men det er ikke noen heksekunst. Selv jeg får det til. Som oftest
Gjest Badebuksa Skrevet 4. september 2015 #16 Skrevet 4. september 2015 Ovnsstekt laks (krydret med sitron, salt og pepper) m potet, gulrot og rømme.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #17 Skrevet 4. september 2015 Bakt laks, med bakt sjalottløk, småpoteter, reddiker og eplebåter, med masse dill, og en liten rømmeklatt. Bare å dele grønnsaker/epler i store biter, hive i en form, og den lager seg selv i ovnen på 20 min (gjerne forvell potetene litt). Bakt torsk, på seng av selleri, eple, brokkoli, rødløk, sjampinjong og gulrøtter. Ha en kladeis creme fraiche og masse basilikum på torsken. Bakes i 15-20 minutter. Igjen bare å kutte i store biter og hive i formen. Anonymous poster hash: 267a7...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå