Chizue Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Ok så jeg har nettopp fått meg en ny jobb etter å ha vært arbeidsledig en stund. *Hurra!* Men ikke så mye hurra når lønna mi ikke blir kjørt igjennom før 1. Oktober. Jeg har fått såpass høy stilling at jeg jobber mer enn 50% av hva jeg får i dagpenger, så jeg mister jo dagpengene allerede fra neste utbetaling som er 6. September. ( Men jeg får litt ekstra lønn i oktober for de dagene jeg har jobbet til nå) Det vil si at jeg går 1 måned uten penger, jeg har leie & strøm, regninger, busskort til jobb og mat må jeg jo ha også.. Hva i all verden skal jeg leve på i 1 måned? Jeg har pr dags dato 3000kr på kontoen, 2000kr av dette går til leie nå den 1.september og deretter skal jeg egentlig betale 2000kr til 6-7.september. Noen som vet om NAV kanskje kan gi en avtale med meg? Jeg får ikke snakket med dem før på evt. Torsdag Vurderer å spørre om jeg kan krysse av på ikke jobb og betale tilbake det jeg har fått etter første lønning, men de er vel så firkantete at dette ikke funker.. Gå på sosialen og spørre etter akutt lån
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Bruke av buffer/sparekontoen off course Anonymous poster hash: 72193...e69 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Bruke av buffer/sparekontoen off course Anonymous poster hash: 72193...e69 er ikke alle som er så heldige at de har en. hadde TS hatt en så hadde nok ikke dette vært et problem Anonymous poster hash: 2cbe1...ef0 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Ok så jeg har nettopp fått meg en ny jobb etter å ha vært arbeidsledig en stund. *Hurra!* Men ikke så mye hurra når lønna mi ikke blir kjørt igjennom før 1. Oktober. Jeg har fått såpass høy stilling at jeg jobber mer enn 50% av hva jeg får i dagpenger, så jeg mister jo dagpengene allerede fra neste utbetaling som er 6. September. ( Men jeg får litt ekstra lønn i oktober for de dagene jeg har jobbet til nå) Det vil si at jeg går 1 måned uten penger, jeg har leie & strøm, regninger, busskort til jobb og mat må jeg jo ha også.. Hva i all verden skal jeg leve på i 1 måned? Jeg har pr dags dato 3000kr på kontoen, 2000kr av dette går til leie nå den 1.september og deretter skal jeg egentlig betale 2000kr til 6-7.september. Noen som vet om NAV kanskje kan gi en avtale med meg? Jeg får ikke snakket med dem før på evt. Torsdag Vurderer å spørre om jeg kan krysse av på ikke jobb og betale tilbake det jeg har fått etter første lønning, men de er vel så firkantete at dette ikke funker.. Gå på sosialen og spørre etter akutt lån Krysser du feil kan du få svi ved en senere anledning i tillegg er det ulovlig og tillegge seg penger en ikke skal ha. Det står og på meldekortet at man kan bli anmeldt. Bedre og snakke med Nav enn og gjøre seg til kjeltring. For de fleste blir det hardt i overgangen før ting går seg til. Anonymous poster hash: bc534...46f 3
Chizue Skrevet 28. august 2015 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2015 Krysser du feil kan du få svi ved en senere anledning i tillegg er det ulovlig og tillegge seg penger en ikke skal ha. Det står og på meldekortet at man kan bli anmeldt. Bedre og snakke med Nav enn og gjøre seg til kjeltring. For de fleste blir det hardt i overgangen før ting går seg til. Anonymous poster hash: bc534...46f Derfor jeg skal prate med de om jeg kan gjøre det, så klart..Vil jo ikke gjøre det uten å ha pratet med dem. Har ikke penger å låne heller. Har ikke bufferkonto da den ble brukt opp i mars. (arbeidsledig ett år)
Chizue Skrevet 28. august 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2015 Ønsket bare om råd, om noen andre har vært i den situasjonen (uten penger å ta av) og hva de gjorde da, hvilken annen hjelp de fikk før de får den første lønnen sin. Om det er noe jeg kan søke på?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Ønsket bare om råd, om noen andre har vært i den situasjonen (uten penger å ta av) og hva de gjorde da, hvilken annen hjelp de fikk før de får den første lønnen sin. Om det er noe jeg kan søke på? Du kan søke NAV sosial om lån til å få dekket husleie og et nøkternt livsopphold. Dette må da betales tilbake når du får utbetalt første lønning. Anonymous poster hash: 8f6db...fc0
Chizue Skrevet 28. august 2015 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2015 Du kan søke NAV sosial om lån til å få dekket husleie og et nøkternt livsopphold. Dette må da betales tilbake når du får utbetalt første lønning. Anonymous poster hash: 8f6db...fc0 Jaok, det var dette jeg var ute etter Tusen takk for svar ^^ Skal jeg fikse dette til uken o_o *håper at jeg kan få innvilget ett lån*
Cowboy Lotte Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 (endret) . Endret 28. august 2015 av Cowboy Lotte
Cowboy Lotte Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Ok så jeg har nettopp fått meg en ny jobb etter å ha vært arbeidsledig en stund. *Hurra!* Men ikke så mye hurra når lønna mi ikke blir kjørt igjennom før 1. Oktober. Jeg har fått såpass høy stilling at jeg jobber mer enn 50% av hva jeg får i dagpenger, så jeg mister jo dagpengene allerede fra neste utbetaling som er 6. September. ( Men jeg får litt ekstra lønn i oktober for de dagene jeg har jobbet til nå) Det vil si at jeg går 1 måned uten penger, jeg har leie & strøm, regninger, busskort til jobb og mat må jeg jo ha også.. Hva i all verden skal jeg leve på i 1 måned? Jeg har pr dags dato 3000kr på kontoen, 2000kr av dette går til leie nå den 1.september og deretter skal jeg egentlig betale 2000kr til 6-7.september. Noen som vet om NAV kanskje kan gi en avtale med meg? Jeg får ikke snakket med dem før på evt. Torsdag Vurderer å spørre om jeg kan krysse av på ikke jobb og betale tilbake det jeg har fått etter første lønning, men de er vel så firkantete at dette ikke funker.. Gå på sosialen og spørre etter akutt lån Kjære vene, har du ikke kreditt kort? Er vel mye bedre enn å ta opp lån hos sosialen?? Og tror ikke du burde prøve å bløffe Nav... Du sier de har brødfødt deg i lang tid allerede, dette skylder du dem... bedre å ta en telefon med dem, gir nok mye sikrere svar enn noen kan gi her inne...
Chizue Skrevet 28. august 2015 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2015 Kjære vene, har du ikke kreditt kort? Er vel mye bedre enn å ta opp lån hos sosialen?? Og tror ikke du burde prøve å bløffe Nav... Du sier de har brødfødt deg i lang tid allerede, dette skylder du dem... bedre å ta en telefon med dem, gir nok mye sikrere svar enn noen kan gi her inne... Men les da, jeg vurdere å høre med nav om jeg kan gjøre det jeg skrev, ikke at jeg skal gjøre det uten å høre med dem. Nei jeg har ikke kredittkort. Pga tidligere anmerkninger (studielån), anmerkningene er borte nå og har vært borte i ett par år, men siden jeg plutselig ble arbeidsledig så måtte jeg snu på hver eneste krone og kredittkort hadde ikke vært bra å skaffe seg nettopp pga at eg hadde dårlig råd og ville ikke gå i ei felle med å bruke mer enn hva jeg hadde råd til. Men nå har jeg fått svar lengre oppe om å søke på sosial lån, noe som jeg blir å gjøre. For jeg bor jo tross alt borte, alene og foreldrene mine bor ikke i denne byen 1
Cowboy Lotte Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Men les da, jeg vurdere å høre med nav om jeg kan gjøre det jeg skrev, ikke at jeg skal gjøre det uten å høre med dem. Nei jeg har ikke kredittkort. Pga tidligere anmerkninger (studielån), anmerkningene er borte nå og har vært borte i ett par år, men siden jeg plutselig ble arbeidsledig så måtte jeg snu på hver eneste krone og kredittkort hadde ikke vært bra å skaffe seg nettopp pga at eg hadde dårlig råd og ville ikke gå i ei felle med å bruke mer enn hva jeg hadde råd til. Men nå har jeg fått svar lengre oppe om å søke på sosial lån, noe som jeg blir å gjøre. For jeg bor jo tross alt borte, alene og foreldrene mine bor ikke i denne byen Jeg vil normalt anbefale kredittkort til situasjoner som denne, men hvis du er den typen som rett og slett ikke klarer å dy deg(overforbruker og får betalingsanmerkninger) så er det kanskje best å la være... Hva slags jobb er det snakk om? Det går an å ta ut lønn før utbetalingsdato i de fleste offentlige yrker.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 Jeg vil normalt anbefale kredittkort til situasjoner som denne, men hvis du er den typen som rett og slett ikke klarer å dy deg(overforbruker og får betalingsanmerkninger) så er det kanskje best å la være... Hva slags jobb er det snakk om? Det går an å ta ut lønn før utbetalingsdato i de fleste offentlige yrker. Hva er dette for et tullete råd? Aldri noen sinne bruk et kredittkort ved mindre du kan betale det ned med en gang du bruker det (og da er jo det ganske liten vits med å ha kredittkort?). Det koster deg så ekstremt mye i forhold til det du får. Tilnærmet alt annet er bedre enn kredittkort. Anonymous poster hash: 4694f...546 1
Cowboy Lotte Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 (endret) Hva er dette for et tullete råd? Aldri noen sinne bruk et kredittkort ved mindre du kan betale det ned med en gang du bruker det (og da er jo det ganske liten vits med å ha kredittkort?). Det koster deg så ekstremt mye i forhold til det du får. Tilnærmet alt annet er bedre enn kredittkort. Anonymous poster hash: 4694f...546 Jeg har et kredittkort, betaler alltid i tide, og aldri hatt problem med det. Og jeg går også på minstesats Nav. Vil som sagt ikke anbefale dette om man ikke har disiplin nok... Koster ikke så mange kronene om man betaler om for eks måned eller to i etterkant, så lenge man faktisk betaler. Endret 28. august 2015 av Cowboy Lotte
Chizue Skrevet 29. august 2015 Forfatter #15 Skrevet 29. august 2015 Jeg har et kredittkort, betaler alltid i tide, og aldri hatt problem med det. Og jeg går også på minstesats Nav. Vil som sagt ikke anbefale dette om man ikke har disiplin nok... Koster ikke så mange kronene om man betaler om for eks måned eller to i etterkant, så lenge man faktisk betaler. Har ikke vært vits for meg å ha kredittkort. Så enkelt er det bare Og nå som jeg har fått jobb, så gidder jeg ikke å skaffe meg det heller, ja jo...Du kan jo få fine bonuser, men hvor ofte blir jeg å bruke det? Du må handle x antall plasser (spørs hvilket kort du har) For å få bonus...Jeg reiser ikke så ofte, jeg har ikke bil, jeg handler svært sjeldent på nett... Det meste av mitt forbruk har gått til sparing + mat og diverse. Så ble jeg arbeidsledig og bufferen min gikk tom for noen måneder siden og jeg står på bar bakke.. Jeg skaffer meg ikke kredittkort bare fordi derfor det er ypperlig å ha det i slike situasjoner nå.. Men jeg vil heller bruke penger jeg har akkurat her og nå, enn penger som er på kreditt Nå slutt og kupp tråden min Jeg har forresten disiplin nok..! (har ikke kjøpt nytt undertøy eller sokker på over 1år...det sier kanskje litt hvor mye disiplin jeg har Eller sko...Vesker...klær....Smykker, ringer, dilldall osv... Alt jeg har kjøpt det siste året, er mat på ca 400kr i uken + leie på 4000kr, mobil på 200kr i uken og busskort på 470kr, så joda, har disiplin nok og lever likevel sparsomt ^^) 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #16 Skrevet 29. august 2015 ---snip-- Vet om flere som har slitt med å få seg jobb her i byen... Kunne alltids ha flyttet, men uten penger...Vel...Så får du knapt tatt bussen 3t sørover Og NAV da... "Om du ikke har fått deg arbeidskontrakt så hjelper vi deg ikke med å flytte...Og vi hjelper ikke med transport til jobbintervju, men du MÅ ta jobb uansett hvor i landet!" -Jeg har fått jobbintervju i T.Heim, men jeg kommer meg ikke dit....Har ikke råd.."Neivel...Men jobb må du ha, så si ja til den!"-Det er bare ett jobbintervju..."-Og så da? "De har jo ikke møtt meg?" -Så? Jobb må du ha, men vi hjelper deg ikke og om du ikke takker ja til den, så mister du dagpengene..."ok....lite hjelp å få her jahh.." ---snip---- Først av alt, Chibi: Gratulerer med ny jobb ! Så til "Søknad om reisetilskudd (mobilitetsfremmende tilskudd)". Det er faktisk bekymringsverdig at du ikke fikk tilskudd til å komme deg på intervju. I eget tilfelle var det faktisk mitt lokale NAV kontor som tipset meg om at det var mulig å få tilskudd til reiseutgifter til intervjuer (nå snakker vi også om lengre avstander enn en time eller to med bil eller buss). Det er en egenandel på rundt 500,- men det demper innhugget i økonomien alikevel. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell at jeg hadde muligheten til å legge ut for reisene og gjennomføre intervjuene før jeg sendte søknaden? Og nå spiller det ikke lenger noen rolle for noen av oss, men for andre som jobber 24/7 med å finne en ny jobb så kan det bety noe at de er klar over at muligheten til å søke reisetilskudd faktisk finnes. Anonymous poster hash: e8114...ab1
Chizue Skrevet 29. august 2015 Forfatter #17 Skrevet 29. august 2015 Først av alt, Chibi: Gratulerer med ny jobb ! Så til "Søknad om reisetilskudd (mobilitetsfremmende tilskudd)". Det er faktisk bekymringsverdig at du ikke fikk tilskudd til å komme deg på intervju. I eget tilfelle var det faktisk mitt lokale NAV kontor som tipset meg om at det var mulig å få tilskudd til reiseutgifter til intervjuer (nå snakker vi også om lengre avstander enn en time eller to med bil eller buss). Det er en egenandel på rundt 500,- men det demper innhugget i økonomien alikevel. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell at jeg hadde muligheten til å legge ut for reisene og gjennomføre intervjuene før jeg sendte søknaden? Og nå spiller det ikke lenger noen rolle for noen av oss, men for andre som jobber 24/7 med å finne en ny jobb så kan det bety noe at de er klar over at muligheten til å søke reisetilskudd faktisk finnes. Anonymous poster hash: e8114...ab1 Ja jeg vet at man kan få tillegg for dette og jeg har spurt om det, men har alltid fått til svar "Dette gjør vi ikke her, dette har vi ikke råd til, Du MÅ ha kontrakt først osv osv" (Jeg vet man kan få flytte-hjelp, men da må man ha kontrakt først iallefall...) Og jeg har vist til regler og papirer til saksbehandler men.... Hun gav seg ikke Jeg tror det kommer helt an på hvem du får ifra NAV...Ikke alle er firkantete og *teite*...Jeg har vært borti ei annen saksbehandler før og hun var meget villig til å hjelpe. Jeg var ikke arbeidsledig da, jeg var permittert fra jobb ei stund.. (over 50 ansatte ble permittert i godt over 6mnd'er, før det var tilbake til sesong arbeid igjen) Men hun jeg hadde/har nå, er.....grusom Og det er slike mennesker på NAV at du skjønner at enkelte vil daske ned nav-ansatte At enkelte sier at de blir mer syke av å snakke med saksbehandlerene sine. Tiltross for at de friske nok til å jobbe, men jo lengre de er i systemet jo mer energi blir tappet ut =/ Uansett jeg er sjeleglad for at jeg endelig har fått meg arbeid. Så får jeg håpe det blir LENGE til neste gang jeg må på NAV igjen... Jeg vil ikke tilbake i systemet. Så får jeg håpe at butikken ikke går konkurs, eller må si opp ansatte
Gjest Tekola Skrevet 29. august 2015 #18 Skrevet 29. august 2015 (endret) Ryddet for tulleinnlegg, hatefullt innhold og svar til dette. Tekola, admin. Endret 29. august 2015 av Tekola
Gjest Tekola Skrevet 29. august 2015 #19 Skrevet 29. august 2015 Kommentarer og spørsmål til moderering hører hjemme på PM eller Ris og ros-forumet og er derfor fjernet fra tråden. Tekola, admin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå