Gå til innhold

Hvordan få hunden//valpen til å slutte å bjeffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, hvordan få hunden til å slutte å bjeffe?

Anonymous poster hash: a79e0...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymous poster hash: 29aed...ed5
Skrevet

Identifiser grunnen til at den bjeffer og eliminer den.

Skrevet

I hvilke situasjoner bjeffer hunden?

Anonymous poster hash: e1935...8bf
Skrevet

I hvilke situasjoner bjeffer hunden?

Både når han legges i bur for natten, når det blir mørkt ute, nå det går folk forbi og også uten at vi finner noen grunn.

Skrevet

Både når han legges i bur for natten, når det blir mørkt ute, nå det går folk forbi og også uten at vi finner noen grunn.

Kan jeg spørre hvorfor dere bruker bur? At han bjeffer når han puttes inn der bør være en klar indikasjon på at han ikke trives i buret. Er det noen mulighet for å valpesikre soverommet eller et annet rom som han kan sove i så han kan gå fritt om natten?

At han bjeffer når det blir mørkt ute er ikke så unormalt for en valp, husk at det meste fortsatt er nytt og skummelt. I tillegg går så og si alle valper gjennom en slags fryktperiode, hvor de er ekstra redde for alt. Da er det viktig å gi ham mye nærhet og trygghet, og forsterke med godbiter når han er rolig.

At han bjeffer når folk går forbi er noe som dere må bruke mye tid på å jobbe med. Finn først ut hvilken avstand dere kan være unna andre mennesker uten at han bjeffer. Bruk en klikker eller et ord (som ja!, bra!, som dere kun bruker når han gjør noe bra) og belønn før han begynner å bjeffe. Hold oppmerksomheten på dere og bruk god tid på å minske avstanden, og igjen - belønn før han bjeffer. Til slutt vil han ikke lenger forbinde andre mennesker med noe skummelt som han må bjeffe på, men heller noe positivt som gir ham godbiter hos dere. Samarbeid gjerne med noen dere kjenner for å øve på dette, så dere får kontrollert at det ikke går for fort.

Lurer også litt på hvilken rase dette er og hvor gammel han er.

• Liker 3
Skrevet

Distraher den når dere går forbi andre mennesker/hunder. Begynn tidlig å prat med den, få den til å kosentrere seg om dere så den nesten ikke har tid til å se til de andre. Ha gjerne en godbit klar i hånden så dere kan gi han når dere har gått forbi og den ikke bjeffer, så han vet det er en positiv adferd. 

Anonymous poster hash: 04bf8...4f8
Skrevet

Som andre sier, så er første punkt å finne ut hvilke situasjoner han bjeffer i og hvorfor han bjeffer. Fordi ulike typer bjeffing - f.eks stress, oppmerksomhet eller usikkerhet/varsling - bør behandles på litt ulike måter.

1. Bur om natten. Det kan være et tegn på at han ikke trives i buret. Har dere prøvd å ikke ha ham i bur? Hvis dere velger at hunden skal ligge i bur, så bør dere kanskje gå litt tilbake i tilvenningen slik at hunden er rolig og trygg i buret.

2. Når det blir mørkt. Bjeffer han i det det mørkner? Bjeffer han når dere går tur ute når det er mørkt? Hva trigger bjeffingen når det er mørkt?

3. Når det går folk forbi. Vår hund bjeffer også lett på forbipasserende utenfor vinduet. Her bruker jeg kindereggmetoden. Dvs, ha godbiter klar - enten i en skål som står fast på f.eks kjøkkenbenken, eller i en godbitpose du lett kan feste i buksa. Med en gang du og hunden ser noen utenfor, og FØR hunden starter å bjeffe, si "Bra!" (eller bruk klikker) og gi en godbit. Med en gang hunden har spist godbiten og snur seg tilbake til personen som passerer - si "Bra!" og gi ny godbit. Fortsett til vedkommende har passert. Det er selvsagt ikke alltid man orker å trene på den måten, da har vi lamellene trukket for. 

4. Oppmerksomhetsbjeffing. Ellers hvis hunden bjeffer på dere for oppmerksomhet, så ville jeg ignorert. Øyekontakt eller et "Nei!" vil antagelig forsterke bjeffingen, fordi det er oppmerksomhet - noe hunden søker. Så ved oppmerksomhetsbjeffing så ville jeg kikket i taket og totaltignorert hunden helt til han er rolig i ca tre sekunder. Så kan du gi oppmerksomhet igjen

5. Stressbjeffing ville jeg løst med å finne ut hva som utløser stresset, og først jobbet preventivt for å unngå at hunden blir så høy i stress. Hvis hunden først stressbjeffer, så ville jeg funnet måter å roe hunden ned på. (Sette seg ned med hunden, stryke rolig på den, be den om å legge seg ned, godbitsøk...). Her vil også kjefting/"nei" sannsynligvis bare øke stresset.

• Liker 5
Skrevet

Tabris:

Du er så flink. Har du råd til en valp som bjeffer når noen kommer på besøk? :-)

Anonymous poster hash: e3f3e...698

Skrevet

Tabris:

Du er så flink. Har du råd til en valp som bjeffer når noen kommer på besøk? :-)

Takk. :)

Er det vokting/varselbjeffing eller er det stress- og iverbjeffing? 

Skrevet

Takk. :)

Er det vokting/varselbjeffing eller er det stress- og iverbjeffing?

Jeg synes det er vanskelig å vite! Mest vokte/varsle tror jeg...

Dette er en veldig forsiktig hund. Med familien, altså meg og mine to barn er hun fullstendig trygg og glad, overhodet ikke skvetten eller redd, men hun er IKKE en valp som springer andre mennesker i møte. Tvert i mot, hun logrer ivrig og er tilsynelatende glad for å se folk, men når de prøver å hilse så smetter hun unna...

med "sine egne" hopper hun inn i favnen :-)

Hun har aldri glefset i sinne/redsel eller utagert på noen måte. Får være i fred når hun ikke vil hilse, men jeg prøver å "motivere" henne ved å hilse folk velkommen selv, noen ganger har hun gått bort til besøkende når jeg har "godkjent dem"

Men altså, hva gjør jeg når noen kommer på besøk og hun går etter dem og bjeffer høyt...?

Skrevet

Jeg ville ropt henne til meg og belønnet ro. Lær henne å ligge på et eget liggested, og at ingen besøkende eller andre går bort til henne når hun er der. 

Skrevet

Jeg ville ropt henne til meg og belønnet ro. Lær henne å ligge på et eget liggested, og at ingen besøkende eller andre går bort til henne når hun er der.

Ok, hun er veldig glad i godbiter, og vi har også begynt å prøve oss med klikker. Hun kommer når jeg roper, men utfordringen blir å få henne til å bli liggende i ro...

Skrevet

Prøvd med sprayflaske med vann i? Sprayer hunden min hvis den gjør noe den vet den ikke har lov til; da lærer hun fort ;) Men passer nok best for hunder som hater vann. 

Anonymous poster hash: 3720b...1c5
Skrevet

Ok, hun er veldig glad i godbiter, og vi har også begynt å prøve oss med klikker. Hun kommer når jeg roper, men utfordringen blir å få henne til å bli liggende i ro...

Jeg ville trent på ro først, i situasjoner uten gjester. :)

Jeg vil fraråde å bruke metoder som nevnes med spraying av vann. En hund som bjeffer på den måten gjør det oftest fordi den er usikker. Og hvis den da blir utsatt for ubehag i en situasjon hvor den allerede er utrygg, så vil ikke det gjøre den tryggere og roligere mot mennesker, heller tvert om. Da får jo hunden bekreftet at mennesker på besøk ER noe man bør være obs på, fordi de fører til ubehag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville trent på ro først, i situasjoner uten gjester. :)

Jeg vil fraråde å bruke metoder som nevnes med spraying av vann. En hund som bjeffer på den måten gjør det oftest fordi den er usikker. Og hvis den da blir utsatt for ubehag i en situasjon hvor den allerede er utrygg, så vil ikke det gjøre den tryggere og roligere mot mennesker, heller tvert om. Da får jo hunden bekreftet at mennesker på besøk ER noe man bør være obs på, fordi de fører til ubehag.

Enig i den Tabris, ønsker ikke å "skremme" henne fra å bjeffe...

Hvordan trener jeg på å få henne til å bli i ro, foreløpig har vi bare "sitt" & "dekk" inne, haha ;-) og da spretter hun raskt opp igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...