Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange lurer på dette med å kjøpe seg inn i samboers leilighet, og jeg tenkte jeg skulle komme med et innspill... Vi regnet nøye på det når vi vurderte å kjøpe sammen kontra å leie hos den andre, og gjorde deprimerende oppdagelser..

Et regnestykke (tall er relativt reelle men forenklet for regnestykkets del); Samboer eier bolig til 1,2 med lån på 1 mill når dere skriver samboerkontrakt om at din husleie skal gi deg andel i boligen.

Han betaler ca 5000 kr i mnd i låneutgifter. I tillegg kommer fellesutgifter på 2000 kr mnd. Samlet månedlig utgift er altså 7000 og dere betaler 3500 hver.

Av din husleie på 3500 går da 1000 til fellesutgifter = 2500 til lånet. Av disse 2500, går ca 1000 til renteutgifter. Det er altså bare de resterende 1500 som faktisk går til nedbetaling av lån hver måned!

La oss si du bor hos samboer i tre år. Du har da betalt ned 1500 kr ganger 36 mnd = 54.000 på lånet. 54.000 av 1,2 mill er ikke mye. Du eier nå altså 9/200 av boligen.

La oss videre si at samboers leilighet var et godt kjøp og han selger den for 1,4. Av fortjenesten på 200.000 skal du bare ha din brøk (9/200) dvs 9000.

Så alt i alt; etter tre år sitter du igjen du med 63.000 (54.000 + 9000) i egenkapital når dere skal kjøpe ny bolig, eller samboerskapet ryker.

Samme tall, men dere velger å kjøpe noe nytt/avslutte forhold etter ett år; du eier da 3/200-deler av leiligheten (har betalt 18.000) og profitt ved salg deles på tre år - altså 66.666 hvorpå du skal ha 3/200-deler, altså kr 1000. Du stiller nå med 19.000 (18.000 + 1000).

Det er altså ingen vannvittige summer, men selvsagt bedre enn ingenting. Tinglyser dere i tillegg (noe som bør gjøres), forsvinner veldig mye av vinninga i spinninga.

Som et alternativ så vi også på at jeg kjøpte meg inn 50/50 med eget lån. Tar man utgangspunkt i at du har samme lånebetingelser som samboer, vil du da altså betale det samme som tidligere i måneden, men ved salget tre år senere, vil du cashe inn halvparten av gevinsten - dvs 100.000, i tillegg til hva du har nedbetalt på lånet (54.000). Da sitter du altså med 154.000 i egenkapital når dere selger eller du blir kjøpt ut av sambo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mista meg litt nedenfor midten, gitt! Men så er jeg trøtt og, da... :wink:

Skrevet
Du mista meg litt nedenfor midten' date=' gitt! Men så er jeg trøtt og, da... :wink:[/quote']

Gud, nå ble jeg fristet til interne spydigheter, men jeg skal la være. :wink:

Få deg en god natts søvn og les en gang til, søta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...