Gå til innhold

Kattunge som er desperat etter mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig kattunge på 6 mnd som gir meg litt hodebry. Han er helt desperat etter mat! Han spiser absolutt alt han kommer over. Står det igjen matrester på bordet er han oppå bordet og gafler det i seg i det sekundet jeg forlater rommet. Her om dagen spiste han en pakke (!) med smør og en multivitamintablett som lå på kjøkkenbenken! Jeg må hele tiden passe på at ikke noe ligger fremme, og det er tidvis litt vanskelig da jeg har små barn i huset, og det rett som det er ligger en halvspist brødskive her og en halvspist bolle med pasta der. Synes det er en uting at katten hopper opp på bord og kjøkkenbenk konstant og gafler i seg det som måtte finnes der. Han spiser også matrester han finner inni oppvaskmaskinen hvis han har mulighet til det.

Katten har fått markkur 2 ganger, han er i godt hold, glad, fornøyd og kjælen. En helt fantastisk katt på alle andre områder. Han har fri tilgang på tørrfor kjøpt på dyrebutikken og vann selvsagt. 

Hvorfor er han sånn? Har hatt katter hele mitt liv, og ingen har oppført seg slik som denne  :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han lider av tvangsspising...?

Nei altså, han hørtes jo bare ekstrem ut, stakkaren. Har du snakket med veterinær? Er han overvektig, normalvektig?

Skrevet

Har du hele tiden tørrfor stående framme?   Du kan også gi den en skje våtfor fra boks som ekstra kos innimellom.  

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om han har orm. Ta han til dyrlegen

Skrevet

TS skriver at han har fått markkur 2 ganger. 

Skrevet

Tro om du burde ta en snakk med vetrinæren vedrørende den maten han får som kattemat.

Mulig han har behov for en mat med høyere kjøttinnhold, - uten at jeg vet hvilken mat han får i dag.

Anonymous poster hash: bb9a9...b89
Skrevet

Han er normalvektig, og heller litt for tjukk enn for tynn. Han fikk våtfor to ganger til dagen, men har sluttet med det for en periode ettersom det virker som han blir enda mer desperat etter mat når han får "godsaker".

Og orm har han nok ikke, har gitt han markkur 2 ganger etter anvisning fra dyrlege (sånn type som skal ta ALLE typer orm). 

Han skal kastreres om ikke så alt for lenge, kanskje han blir roligere da :)

Skrevet

Han spiser forresten også frosker, fugler og alt han kommer over av insekter, helt vill!!!

Skrevet

Der er fysiske sykdommer som kan få en katt til å bli så desperat etter mat. Kanskje best å sjekke det hos veterinær før han kastreres. Er litt kjipt viss han har en sykdom som må medisineres eller som kunne klusse med en kastrasjonsoperasjon.

Vitaminmangler i katt kan føre til den type adferd, om jeg husker riktig. Som et eksempel

Anonymous poster hash: e7247...8a7
Skrevet

Tro om du burde ta en snakk med vetrinæren vedrørende den maten han får som kattemat.

Mulig han har behov for en mat med høyere kjøttinnhold, - uten at jeg vet hvilken mat han får i dag.

Anonymous poster hash: bb9a9...b89

Ja skal gjøre det :) Men han får tørrfor beregnet til kattunger. Skal visst inneholde ekstra fett og kcal. Og dette har han fri tilgang på.

Skrevet

Der er fysiske sykdommer som kan få en katt til å bli så desperat etter mat. Kanskje best å sjekke det hos veterinær før han kastreres. Er litt kjipt viss han har en sykdom som må medisineres eller som kunne klusse med en kastrasjonsoperasjon.

Vitaminmangler i katt kan føre til den type adferd, om jeg husker riktig. Som et eksempel

Anonymous poster hash: e7247...8a7

Da skal jeg ta en tlf til vet nå å høre :)

Skrevet

En dyrlegesjekk høres lurt ut. Ellers er det lurt å begynne med oppdragelse tidlig. Katten til min far forlot kjøkkenet om far sa "UT" bestemt og tydelig. Det er ikke bare hunder som må lære seg av med tigging og uønsket atferd.

• Liker 1
Skrevet

En dyrlegesjekk høres lurt ut. Ellers er det lurt å begynne med oppdragelse tidlig. Katten til min far forlot kjøkkenet om far sa "UT" bestemt og tydelig. Det er ikke bare hunder som må lære seg av med tigging og uønsket atferd.

Oppdragelse har jeg begynt med for lenge siden, uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig enda ihvertfall. Når jeg blir "sinna" på han legger han seg på ryggen med potene opp i været og spiller død  :fnise:

Da har jeg snakket med veterinær og hun trodde ikke det var noe galt med han ettersom han virker så frisk og rask ellers. Noen katter er bare sånn sa hun, men vi ble enige om å kastrere han til uka, kanskje han roer seg da. Og veterinæren skulle selvsagt ta en fullsjekk på han da han er inne til kastrering for å utelukke at noe eventuelt er galt.

• Liker 1
Skrevet

Haha! Bra det ikke er noe alvorlig i alle fall! Kanskje kastrering hjelper, ellers er vel eneste løsning å stresse litt ekstra med å fjerne tilgjengelig mat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...