AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Jeg skal opp i vekt (4-5 kg), og har lenge slitt litt for å finne ut hvordan jeg kan få i meg nok kalorier. I det siste har jeg spist mye proteinbarer, sånne Atkins-barer i ulike smaker. Disse får jeg til å spise i tillegg til vanlige måltider, fordi jeg blir ikke sånn full og mett i magen av dem. Har spist tre/fire stykker per dag, og jeg har klart å øke kaloriinntaket betydelig. Men lurer på om det er veldig dumt å spise så mye proteinbarer? Vet jo at man ikke skal spise for mye av noe som helst, men en fin balanse mellom ulike ting. Likevel ser jeg jo at proteinbarene fungerer for meg i vektoppgangen, men er det veldig dumt? Kan man få i seg for mye av noe, slik at det på noen måte er farlig? Hilsen jente 20 år Anonymous poster hash: d5e09...7e2
pusekatta Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Så lenge du ikke får i deg for mye sukker/fiber/fett (de to siste merker du fort på magen), så ser jeg ikke problemet :-)
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Så lenge du ikke får i deg for mye sukker/fiber/fett (de to siste merker du fort på magen), så ser jeg ikke problemet :-) At jeg merker på magen at jeg får i meg for mye fett? Jeg skal jo opp i vekt, så jeg kommer jo til å merke at jeg har mer på kroppen? Per bar er det ca. 9,5 g fett, hvor ca. 5 g er mettet. Det er 15,7 g karbohydrater, hvor 1,3 g er sukkerarter, og 12,6 gram er sukkeralkoholer (ja, mye kunstig søtning, er det veldid dumt?). 9,2 gram fiber. Anonymous poster hash: d5e09...7e2
veraa94 Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Proteinerbarer/energibarer er et veldig godt tilskudd til vanlig mat når du skal opp i vekt. For variasjon kan du også spise litt nøtter 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Proteinerbarer/energibarer er et veldig godt tilskudd til vanlig mat når du skal opp i vekt. For variasjon kan du også spise litt nøtter Ja, jeg spiser også en del nøtter. Havregrøt med cottage cheese og en haug nøtter. Anonymous poster hash: d5e09...7e2
Ingvilddd Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Så lenge du får i deg alle nødvendige næringsstoffer (som jeg går ut i fra at du gjør, siden du spiser proteinbarene i tillegg til, og ikke istedet for, vanlig mat), så er det en super måte å få i seg ekstra kalorier på Bare du ikke selv merker ubehag ved å spise mange proteinbarer, selvfølgelig.
pusekatta Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 At jeg merker på magen at jeg får i meg for mye fett? Jeg skal jo opp i vekt, så jeg kommer jo til å merke at jeg har mer på kroppen? Per bar er det ca. 9,5 g fett, hvor ca. 5 g er mettet. Det er 15,7 g karbohydrater, hvor 1,3 g er sukkerarter, og 12,6 gram er sukkeralkoholer (ja, mye kunstig søtning, er det veldid dumt?). 9,2 gram fiber. Anonymous poster hash: d5e09...7e2 Altså, en gang så spiste jeg en boks med kokosmelk på en gang. SWOOSSHHH, sa det. Det var det jeg mente med magen :-) Så lenge du ikke har vondt i magen din, så ser jeg ikke problemet. Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Altså, en gang så spiste jeg en boks med kokosmelk på en gang. SWOOSSHHH, sa det. Det var det jeg mente med magen :-) Så lenge du ikke har vondt i magen din, så ser jeg ikke problemet. Lykke til :-) Jeg har ikke vondt i magen, nei Sliter litt med mye luft til tider, men det gjorde jeg også før jeg begynte å spise så mye proteinbarer. Så tror ikke det er det som er grunnen. Men hva tror du om at det er så mye kunstig søtning? Mange jeg kjenner sier at Atkins-barene kan anses som vanlig sjokolade. Men stemmer egentlig dette? Vil jo ikke spise "drittmat", vil komme meg opp i vekt på en sunn måte. Anonymous poster hash: d5e09...7e2
pusekatta Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Kunstig søtning er for lengst frikjent, så det skal du ikke bekymre deg over i det hele tatt. Det jeg får luft i magen av er hvetemel, der er vi nok ganske like hele gjengen. Og Atkinsbarer er ikke det samme som vanlig sjokolade, da næringsinnholdet er vidt forskjellig. Kun de som ikke har peiling, sier slikt ;-)
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Kunstig søtning er for lengst frikjent, så det skal du ikke bekymre deg over i det hele tatt. Det jeg får luft i magen av er hvetemel, der er vi nok ganske like hele gjengen. Og Atkinsbarer er ikke det samme som vanlig sjokolade, da næringsinnholdet er vidt forskjellig. Kun de som ikke har peiling, sier slikt ;-) Men det står jo på at atkins-baren inneholder mørk sjokolade, kakaomasse etc.? Er ikke dette sjokolade, da? Mulig jeg misforstår helt, men er ikke så flink på dette med ingredienser, næringsinnhold osv. Anonymous poster hash: d5e09...7e2
pusekatta Skrevet 28. august 2015 #11 Skrevet 28. august 2015 Joa, uten alt sukkeret som kommer i vanlig sjokolade. Det er helt legitimt for en som vil opp i vekt å spise litt Atkinsbarer :-)
penny_ Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Men det står jo på at atkins-baren inneholder mørk sjokolade, kakaomasse etc.? Er ikke dette sjokolade, da? Mulig jeg misforstår helt, men er ikke så flink på dette med ingredienser, næringsinnhold osv. Anonymous poster hash: d5e09...7e2 Ofte er det bare trekket som er av mørk sjokolade, men det kan jo hende det er litt inni også. Det er ikke farlig å spise en rute mørk sjokolade om dagen Nå skriver du ikke hvor stor hver bar er, men med det sukkerinnholdet, så er det enten lite sjokoalde i den eller sjokolade med lite sukker. Tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 Ofte er det bare trekket som er av mørk sjokolade, men det kan jo hende det er litt inni også. Det er ikke farlig å spise en rute mørk sjokolade om dagen Nå skriver du ikke hvor stor hver bar er, men med det sukkerinnholdet, så er det enten lite sjokoalde i den eller sjokolade med lite sukker. Tror jeg. Hver bar er 60 gram. Men det står ikke at den inneholder sukker? Er jo bare kunstig søtning. Er det "vanlig" sjokolade i den, da? Anonymous poster hash: d5e09...7e2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 Joa, uten alt sukkeret som kommer i vanlig sjokolade. Det er helt legitimt for en som vil opp i vekt å spise litt Atkinsbarer :-) Men hva er det i Atkins-barer istedet for det sukkeret som kommer i vanlig sjokolade? Det smaker jo sjokolade av barene, og det står jo at de inneholder mørk sjokolade? Anonymous poster hash: d5e09...7e2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #15 Skrevet 28. august 2015 Altså, en gang så spiste jeg en boks med kokosmelk på en gang. SWOOSSHHH, sa det. Det var det jeg mente med magen :-) Så lenge du ikke har vondt i magen din, så ser jeg ikke problemet. Lykke til :-) Hvis du ikke tåler en boks med kokosmelk en gang har du spist altfor lite fett over tid og bør venne deg til større mengder fett. Det at magen din ikke tåler en boks med kokosmelk en gang tyder på at galleblæra di ikke fungerer optimalt. Jeg ville vært redd for gallestein med de symptomene du har... Anonymous poster hash: 67ef2...e1e
penny_ Skrevet 28. august 2015 #16 Skrevet 28. august 2015 Hver bar er 60 gram. Men det står ikke at den inneholder sukker? Er jo bare kunstig søtning. Er det "vanlig" sjokolade i den, da? Anonymous poster hash: d5e09...7e2 Ok. Det står "hvor 1,3 g er sukkerarter", men det kan være at det er melkesukker eller fruktsukker. Kan du si hva baren heter eller skrive ned hele ingredienslisten? Det som er usunt i vanlig sjokolade er alt sukkeret, så at det står mørk sjokolade og kakaomasse er nødvendigvis ikke usunt. Dessuten ser det ut som at det er i små mengder mtp næringsinnholdet.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #17 Skrevet 28. august 2015 Ok. Det står "hvor 1,3 g er sukkerarter", men det kan være at det er melkesukker eller fruktsukker. Kan du si hva baren heter eller skrive ned hele ingredienslisten? Det som er usunt i vanlig sjokolade er alt sukkeret, så at det står mørk sjokolade og kakaomasse er nødvendigvis ikke usunt. Dessuten ser det ut som at det er i små mengder mtp næringsinnholdet. Det er disse to jeg spiser mest av: http://no.atkins.com/produkter/barer/chocolate-brownie.html http://no.atkins.com/produkter/barer/chocolate-peanut-caramel.html Anonymous poster hash: d5e09...7e2 1
pusekatta Skrevet 28. august 2015 #18 Skrevet 28. august 2015 Hvis du ikke tåler en boks med kokosmelk en gang har du spist altfor lite fett over tid og bør venne deg til større mengder fett. Det at magen din ikke tåler en boks med kokosmelk en gang tyder på at galleblæra di ikke fungerer optimalt. Jeg ville vært redd for gallestein med de symptomene du har... Anonymous poster hash: 67ef2...e1e Det var vel det jeg hadde, pleier ikke spise så veldig mye fett. Den kom i tillegg til alt det andre jeg spiste den dagen, da, kan nok hende det ble for mye til sammen. Kroppen min funker helt fint nå, så noe gallestein er jeg ikke redd for. Men det føles som kroppen min heller vil ha mer karbohydrater, enn fett :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå