Gå til innhold

Utleiersansvar å bytte ut hvitevarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet som er inkludert hvitevarer. Komfyren her noen år gammel men den varmer ikke opp skikkelig eller så tar det veldig lang tid før platene blir skikkelig varme. Har veldig lyst til å bytte den ut da det er så kjedelig og tungvint å måtte bruke så lang tid på å lage mat. Er dette noe jeg skal betale for selv eller er det utleiers ansvar?

Anonymous poster hash: a68de...81c

Skrevet

Dette er utleiers ansvar ja :Nikke:

Anonymous poster hash: 27999...3da

• Liker 1
Skrevet

Dette er utleiers ansvar ja :Nikke:Anonymous poster hash: 27999...3da

ts her. Takk for svar

Det er vel ikke urimelig av meg å spørre utleier om han kan bytte den ut selv om komfyren EGENTLIG ikke er ødelagt? Jeg har bare bodd her i under en måned..

Skrevet

Det er utleiers ansvar å bytte ut dersom den er ødelagt, men om du bare har lyst på ny kan du ikke kreve at utleier skal dekke det.

Anonymous poster hash: af7c4...4fe
  • Liker 4
Skrevet

Det er utleiers ansvar å bytte ut dersom den er ødelagt, men om du bare har lyst på ny kan du ikke kreve at utleier skal dekke det. Anonymous poster hash: af7c4...4fe

Jeg vet ikke om den er ødelagt eller om det bare er en dårlig komfyr. Stekeovnen fungerer bra og varmer opp helt greit, men med kokeplatene så tar det så lang tid uansett opp jeg har skrudd opp på full varme.

Skrevet

Jeg vet ikke om den er ødelagt eller om det bare er en dårlig komfyr. Stekeovnen fungerer bra og varmer opp helt greit, men med kokeplatene så tar det så lang tid uansett opp jeg har skrudd opp på full varme.

Hvis du kjøper ny, så må du ikke kvitte deg med den som nå står der, men heller lagre den på en bod eller så. Da er det bare å sette den tilbake når du flytter, også tar du selvsagt den nye med deg på flyttelasset. Og hvis du kaster den så kan utleier forlange å beholde den nye siden leiligheten var leid ut med hvitevarer. 

Anonymous poster hash: 89aac...6c3

• Liker 4
Skrevet

Hvis du kjøper ny, så må du ikke kvitte deg med den som nå står der, men heller lagre den på en bod eller så. Da er det bare å sette den tilbake når du flytter, også tar du selvsagt den nye med deg på flyttelasset. Og hvis du kaster den så kan utleier forlange å beholde den nye siden leiligheten var leid ut med hvitevarer.  Anonymous poster hash: 89aac...6c3

Så jeg må selv betale for en ny komfyr selv om det er inkludert hvitevarer i leien? :-(

Skrevet

ts her. Takk for svar

Det er vel ikke urimelig av meg å spørre utleier om han kan bytte den ut selv om komfyren EGENTLIG ikke er ødelagt? Jeg har bare bodd her i under en måned..

Som utleier kan jeg si at jeg ikke hadde kjøpt ny bare for du synes platene er trege. Hadde den vært ødelagt hadde jeg fått den reparert eller kjøpt ny.

Anonymous poster hash: 00fe1...317

• Liker 10
Skrevet

Prøv å finne ut hvor mange watt platene er på. Finn navn og modell på komfyr. Bruk google for å finne det ut. Er de på 1500 eller 2000 w bør de være raske. Er de mindre så kan de oppleves som treige. Det går evt an å måle om platene har riktig effekt er komfyren gammel så kan de ha mistet en del av effekten. Hvis platene er jernplater så er de gjerne litt treige.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke kjøpt ny kun fordi leietager syntes den er treg. Er den ødelagt; Ja. Holder den ikke mål, og er i samme stand som da leiligheten ble leid ut; Nei.

Anonymous poster hash: 17d37...c93

• Liker 5
Skrevet

Er det en 2 platers hybeelkomfyr? De er treige siden komfyren bare har vanskelige sikringer.

Skrevet

Er det en 2 platers hybeelkomfyr? De er treige siden komfyren bare har vanskelige sikringer.

Ts her.

Nei det er en keramisk komfyr med 4 kokesoner. Men den er litt smalere enn en standard 60x60størrelse.

Skrevet

Prøv å finne ut hvor mange watt platene er på. Finn navn og modell på komfyr. Bruk google for å finne det ut. Er de på 1500 eller 2000 w bør de være raske. Er de mindre så kan de oppleves som treige. Det går evt an å måle om platene har riktig effekt er komfyren gammel så kan de ha mistet en del av effekten. Hvis platene er jernplater så er de gjerne litt treige.

Det er keramisk topp. Utleier sa at den er ca.5-6 år gammel.

Skrevet

Så jeg må selv betale for en ny komfyr selv om det er inkludert hvitevarer i leien? :-(

Ja, så lenge den som står der ikke er ødelagt. Og det er den ikke ut fra din beskrivelse.

Anonymous poster hash: 2dc33...17c

• Liker 3
Skrevet

Kommer litt an på hva som er spesifisert i kontrakten. Vi leide et sted hvor hvitevarer var i leiligheten og var der så lenge de fungerte. Om de røk måtte vi selv kjøpe nye, disse var da våre egne og ble med da vi flyttet.

Veldig moro da vi solgte oppvaskmaskinen før vi flyttet inn for så å finne ut at den som sto der ikke fungerte..

Skrevet

Kommer litt an på hva som er spesifisert i kontrakten. Vi leide et sted hvor hvitevarer var i leiligheten og var der så lenge de fungerte. Om de røk måtte vi selv kjøpe nye, disse var da våre egne og ble med da vi flyttet.

Veldig moro da vi solgte oppvaskmaskinen før vi flyttet inn for så å finne ut at den som sto der ikke fungerte..

Det står ikke noe spesifikt i kontrakten, bare at det er inkludert hvitevarer. Men det står ikke noe om hvem som skal erstatte det hvis det blir ødelagt

-ts

Skrevet

Med fare for å komme med et dumt spørsmål, bruker du riktige kjeler og stekepanner til den da?

Vi har to forskjellige sett med kjeler og stekepanner hjemme, og det ene bruker ting lang tid på å koke i, og det andre går det veldig kjapt.

Anonymous poster hash: 3dab8...95b

• Liker 4
Skrevet

Med fare for å komme med et dumt spørsmål, bruker du riktige kjeler og stekepanner til den da?

Vi har to forskjellige sett med kjeler og stekepanner hjemme, og det ene bruker ting lang tid på å koke i, og det andre går det veldig kjapt.

Anonymous poster hash: 3dab8...95b

Hmm.. Det har jeg ikke tenkt over. Har bare brukt de samme kjelene jeg alltid har brukt i min forrige leilighet. Hadde ikke samme problemer da :-/

-ts

Skrevet

Hmm.. Det har jeg ikke tenkt over. Har bare brukt de samme kjelene jeg alltid har brukt i min forrige leilighet. Hadde ikke samme problemer da :-/

-ts

Som mange sier. Du får ikke nye hvitevarer bare fordi du ikke liekr de som står der.

Anonymous poster hash: 1debc...4c1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...