AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Dette er ikke likt meg, men hjemlengsel, stress rundt skolestart kombinert med mye jobbing og tid som løper i fra meg, innleveringer jeg føler jeg henger etter på og generelt mangel på sosialt liv og noen å snakke med ble litt for mye i dag og jeg spiste alle mine følelser. Jeg har aldri gjort noe lignende før, for jeg har ellers god kontroll på kostholdet og har aldri brukt mat til trøst eller selskap. Nå endte jeg opp med å spise for sikkert 3-4 mann i løpet av få timer. Det ville ingen ende ta. Jeg klarte ikke slutte før kvalmen rammet meg og nå sitter jeg på do med mageknip og mat oppi halsen og kjenner på skammen og samvittigheten. Det blir vel bedre i morgen, tenker jeg, når jeg har blanke ark igjen og kan spise som normalt. Eller kanskje om to uker når jeg er tilbake til vekta mi (skulke ikke forundre meg om jeg åt på meg et kg med fett i kveld).. Er det noen andre som har gjort noe lignende og kan komme med noen ord? Jeg føler meg rett og slett rævva, og ikke bare fysisk... Samvittigheten min spiser meg opp. Det er jo bare en dag så klart, men denne dagen var nesten verdt en hel ukes utskeielser.. Vil vel egentlig bare høre at det har skjedd med flere før og at det går over og at det blr bedre når jeg har fått det av meg igjen og er tilbake til gamle vaner..Anonymous poster hash: 2ed7d...b47
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #2 Skrevet 27. august 2015 Det har jeg også gjort. Får skikkelig dårlig samvittighet, men av og til må man bare la være å overanalysere alt. Du gikk på en smell, det er helt greit! Anonymous poster hash: 05732...921 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #3 Skrevet 27. august 2015 Det har jeg også gjort. Får skikkelig dårlig samvittighet, men av og til må man bare la være å overanalysere alt. Du gikk på en smell, det er helt greit! Anonymous poster hash: 05732...921 Takk. Det er rart hvordan det hjelper, bare det å vite at det har skjedd med flere.Anonymous poster hash: 2ed7d...b47
penny_ Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Det er begrenset hvor mye man kan legge på seg ved å innta mange kalorier på kort tid. Jeg har ikke noen tall, men du kan jo google det. 1
veraa94 Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Tror "alle" har vært igjennom slike episoder. det handler om at du bare er et menneske og av og til mister man kontrollen. Det er viktig at du setter en strek over hendelsen og starter på nytt. Med et helt normalt kosthold vil ikke én dag med fråtsing ødelegge. Det er derimot veldig viktig at denne fråtsingen ikke vedvarer og blir en mekanisme for å takle vanskelige følelser. Det kan være lurt å gå i seg og evaluere hva som egentlig skjedde og hva du kan gjøre neste gang for å unngå det. 1
Gjest chisandra Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Ts, det der har skjedd med de fleste av oss. Slapp av, smil av hele greia - det er ingen krise.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Har skjedd med meg flere ganger. Sjelden nå, men oftere da jeg var litt yngre. Mine tips til deg er: ikke vei deg eller studer speilbildet ditt for å "lete etter fett" på en uke minst. Kroppen samler ofte mye vann etter en fråtsing, og det er lett å føle seg svær, tung og pløsete. Etter en uke med sunt kosthold og aktivitet så kan du tenke at du nå sannsynligvis allerede har kvittet deg med halvparten av fråtse-kaloriene, da er det ikke så farlig lenger :-) Anonymous poster hash: 1fed4...304
Pringle Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Det er noe veldig galt når det å spise sin egen mat, i en verden full av mat som presses på oss fra alle kanter, gir folk skam- og skyldfølelse. Du er heller ikke alene om denne reaksjonen. Kan det være at du holder for streng kontroll med kostholdet ditt ellers, TS, og at en situasjon med stress får deg til å reagere på dette med å overspise? Overspisingen er ikke på langt nær like alvorlig som tankene og følelsene dine etterpå. De er bekymringsfulle. Mat er bare mat, litt magesmerter overlever man, og du bruker snart opp igjen det overskuddet du eventuelt har skaffet deg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Takk for svarene deres. Jeg vet jo selv at dette ikke er noen verdens undergang, men det føles jo alltid veldig ille der og da. Det positive er jo at jeg våknet opp med en uvanlig mengde energi i kroppen i dag, så jeg kan vel ta det i fra det i det minste, haha. Anonymous poster hash: 2ed7d...b47 1
Pinkee Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Takk for svarene deres. Jeg vet jo selv at dette ikke er noen verdens undergang, men det føles jo alltid veldig ille der og da. Det positive er jo at jeg våknet opp med en uvanlig mengde energi i kroppen i dag, så jeg kan vel ta det i fra det i det minste, haha. Anonymous poster hash: 2ed7d...b47 Se der ja, kroppen din hadde sikkert behov for disse kaloriene. så nå er du på en ny begynnelse, og klarer å takle stress og kav bedre Ikke tenk mer på det, men blir det noe daglig, da kan du begynne å analysere livet ditt.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #11 Skrevet 28. august 2015 Jeg er enig med Pringle. Følelsene du har fått i etterkant høres ikke sunne ut. Hvor mye er det snakk om egentlig? Du sier "for sikkert 3-4 mann", men hvor mye vil det egentlig si? Anonymous poster hash: 9ac1d...da2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Jeg er enig med Pringle. Følelsene du har fått i etterkant høres ikke sunne ut. Hvor mye er det snakk om egentlig? Du sier "for sikkert 3-4 mann", men hvor mye vil det egentlig si? Anonymous poster hash: 9ac1d...da2 Jeg er enig i sentimentet og mener heller ikke at det er sunt å "beat yourself up" over en menneskelig feil. Men det er vel heller ikke så merkelig at man reagerer med litt anger etter å ha klart å trykke i seg fire ganger den kalorimengden man har bruk for i løpet av en dag. Jeg vil poengtere igjen at dette ikke er noe som skjer meg. Dette er først gang det har skjedd, og jeg vil ikke si at jeg har noe problematisk forhold til mat i det hele tatt. Så jeg lar det være et engangstilfelle og er tilbake i gamle vaner i dag. Så ja, jeg er enig i at man ikke skal ta på vei over en én enkelt dag som gikk litt over styr, men mener heller ikke at det er så unaturlig å føle seg litt dårligere enn ellers når skaden først er ute og man føler seg redusert også fysisk. Anonymous poster hash: 2ed7d...b47
Million Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 Jeg skjønner ikke... hva er det egentlig å skamme seg over? Du spiste mye en dag....so what? Det eneste som skjedde, var at du bæsjer mye neste dag og at det kostet deg en del kroner Ingen kom til skade, og du plaget ingen. Hadde ikke giddet å kaste bort tid og energi på å skamme meg over noe så ordinært som å spise litt for mye EN dag. Hva slags samfunn har vi egentlig kommet til, når folk kan skamme seg over noe sånt etter bare en dag? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå