Gå til innhold

Kjæresten kommer på besøk. Men hunden vår blir et problem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer i utlandet og har en kjæreste fra samme land. Vi skal snart dra sammen til Norge og han kommer til å besøke familien min for første gang. Det er kun en ting jeg gruer meg til med dette. Og det er den uoppdragne hunden vår...

Problemet oppstår når noen ringer på døra. Da starter helvete. Hunden begynner å bjeffe utrolig høyt mens den stormer mot døra. Når personen (en fremmed) utenfor omsider kommer inn begynner hunden å hoppe på personen. Vi snakker om en middel stor hund her, men den er utrolig sterk. Denne møteseansen, der hunden hopper opp, løper rundt og bjeffer, kan vare lenge og er veldig "voldsom" for de som ikke er vant med dette. Bjeffingen er også veldig irriterende. Hunden roer seg liksom aldri ned.

Jeg vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre med dette. Jeg har fortalt kjæresten min om hunden vår. Hans familie har også hunder, han anser seg som en person med "hundetekke" men jeg tror nok ikke han er klar over hvor ille dette er. 

Har noen noen tips til hvordan vi kan gjøre dette møtet med kjæresten og hunden min gå så "smertefritt" som mulig? 

Anonymous poster hash: ccfa8...4a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La hunden være i et annet rom til den har roet seg. 

Anonymous poster hash: 500ac...2ee
  • Liker 1
Skrevet

La hunden være i et annet rom til den har roet seg. 

Anonymous poster hash: 500ac...2ee

Jeg har tenkt på dette. At vi kunne satt hunden i et rom i overetasjen slik at kjæresten min ikke blir overfalt det første sekundet han kommer inn døra.

Problemet med dette er at dette gjør hunden min enda mer oppspilt. Vi må slippe den ut på et eller annet tidspunkt og da er jeg redd hunden kommer til å være enda verre. At denne møteseansen kommer til å ta enda lenger tid. 

Skrevet

La dem møtes ute? 

Kjæresten går bortover, eieren og hunden tar ham igjen og går sammen et stykke. Ikke stopp for mere hilsing.

Når de går inn sammen er de blitt litt kjent, og nyhetens interesse er overstått for hunden.

Så er det vel lurt å øve på hilsing på en grundigere måte på lengre sikt. 

Lykke til. :)

• Liker 3
Skrevet

La dem møtes ute? 

Kjæresten går bortover, eieren og hunden tar ham igjen og går sammen et stykke. Ikke stopp for mere hilsing.

Når de går inn sammen er de blitt litt kjent, og nyhetens interesse er overstått for hunden.

Så er det vel lurt å øve på hilsing på en grundigere måte på lengre sikt. 

Lykke til. :)

Det var en veldig god ide! :) Skal jeg da snakke med kjæresten min? Eller skal vi bare gå tur stille?

Skrevet

Tenker at dere gjerne snakker, men er veldig rolige så ikke hunden blir mer oppspilt enn nødvendig. :)

• Liker 2
Skrevet

Våre hunder er ganske ille når det kommer folk på døren hos oss også, dog kanskje ikke like ille som du beskriver ;). Det som fungerer best her er om hundene er på tur mens personen kommer. Personen sitter i sofaen når hunden kommer inn. Han/hun virker temmelig uinteressert i hunden som da går bort, og ser ikke så mye på den. Da er det ikke så spennende med besøk lenger... ;)

Anonymous poster hash: 8290e...e08
Skrevet

Hunden er jo bare utrolig happy over å få besøk! Vår er likedan og hun er cocker spaniel- altså en mellomstor rase. Vi har ikke plukket dette med hopping av henne, synes det er kos når hun hopper på oss, men samtidig skjønner jeg følelsen av å skamme seg litt over at hunden ikke har oppdragelse😊hvis kjæresten din er hundetype så skjønner han jo det, langt værre om han hadde vært redd for hund! Dette går fint😊

Anonymous poster hash: a7851...3ab

Skrevet

Om folk velger å kommer på besøk hos meg, må de faktisk være forbredt på hopp og sprett og hunder i sofaen.. .. 

Anonymous poster hash: 09906...3ab
Skrevet

Alt man skal gå å bekymre seg for. Dette er noe som tar noen minutter og så er det over. Det er et dyr det er snakk om, ikke en sur svigerfar.

Anonymous poster hash: d0b94...243
Skrevet

På veldig mange hunder funker det om man ignorerer dem når de hopper. Snu ryggen til og fortsett med det. Legg armene i kors. Snu seg vekk hver eneste gang. Når hunden har alle fire beina på gulvet og er roligere kan den få oppmerksomhet. Ignorere det du ikke vil ha og belønne det du vil ha.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man hilse på hunden med en gang man kommer inn? 

Gira hunder får ikke oppmerksomhet, de får beskjed om å legge seg ned istedet. Når de er rolige får de hilse. Å slippe hunden "fri" når det kommer besøk og den reagerer slik er jo bare å fyre oppunder. Be den ligge på plassen sin og la den ligge der en stund etter besøket har kommet. Og instruer besøket i å ikke hilse på hunden, snakke til den eller kose før den er helt rolig. 

Må være slitsomt å ha en slik hund. Fatter ikke hvorfor man ikke gjør noe med det?

Anonymous poster hash: fb328...6d9
  • Liker 8
Skrevet

Hvorfor er det så utrolig mange som synes det er helt ok at hunden deres hopper på folk? og unnskylder det med at hunden "blir såå glad for besøk" eller "vil jo bare hilse".

Ikke alle synes det er like morsomt å bli hoppet på med skarpe klør og slikket i hele ansiktet. Jeg for min del unngår konsekvent å gå på besøk til sånne.

Er det SÅ vanskelig å lære en hund ordet "nei"?

Anonymous poster hash: 4e4a8...8ea

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor er det så utrolig mange som synes det er helt ok at hunden deres hopper på folk? og unnskylder det med at hunden "blir såå glad for besøk" eller "vil jo bare hilse".

Ikke alle synes det er like morsomt å bli hoppet på med skarpe klør og slikket i hele ansiktet. Jeg for min del unngår konsekvent å gå på besøk til sånne.

Er det SÅ vanskelig å lære en hund ordet "nei"?

Fordi eier liker at hunden hopper og danser når de selv kommer hjem? Jeg gjør i allefall det, jeg ønsker ikke at min hund skal måtte styre sin glede når jeg kommer inn døra. Akkurat som at noen synes det er koselig med hunden i sofaen, mens jeg har sofaforbud for hund. Det er snakk om preferanser, ikke mangel på oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet

Fordi eier liker at hunden hopper og danser når de selv kommer hjem? Jeg gjør i allefall det, jeg ønsker ikke at min hund skal måtte styre sin glede når jeg kommer inn døra. Akkurat som at noen synes det er koselig med hunden i sofaen, mens jeg har sofaforbud for hund. Det er snakk om preferanser, ikke mangel på oppdragelse.

Om hundeeieren selv liker å bli hoppet på, så er det en ting, men for guds skyld ikke la hunden få lov til å hilse på andre mennesker på denne måten, det er en uting!

• Liker 6
Skrevet (endret)

Kan dere ikke lære hunden å la vær, da? Følg fremgangsmåte beskrevet over.

Endret av pusekatta
  • Liker 1
Skrevet

Tips: Stopp hunden FØR den får mulighet til å hoppe på en annen person. Gjør det fysisk umulig for bikkja.

• Liker 1
Skrevet

Om hundeeieren selv liker å bli hoppet på, så er det en ting, men for guds skyld ikke la hunden få lov til å hilse på andre mennesker på denne måten, det er en uting!

Jeg holder alltid hunden min i bånd og unna andre folk. Vil de hilse så advarer jeg at det er greit, men hun hopper, altså får de selv velge om de vil droppe hilsing siden det medfører hopping. Du ville vite hvorfor folk synes det var greit at hundene hoppet på folk, og jeg forklarte hvorfor mange ikke trener bort denne adferden.

Når folk kommer på besøk til meg, så er de advart. De vet jeg har en hund, og de vet at når de kommer inn i hennes hjem så må de tolerere at hun ønsker å hilse før hun lar dem være i fred. Det er selvfølgelig også helt greit om de velger å ikke komme på besøk fordi jeg har hund. Poenget er at jeg oppdrar hunden min så den skal passe meg og mitt hundehold. Hvis jeg får besøk et par ganger i året av en som ikke liker hopping, så dropper jeg heller de besøkene, enten ved at vi drar ut å spiser eller at jeg besøker dem i stedet for omvendt. Hun er ikke uoppdragen, jeg har bare ikke ønsket å fjerne denne adferden.

Skrevet

Om folk velger å kommer på besøk hos meg, må de faktisk være forbredt på hopp og sprett og hunder i sofaen.. ..

Anonymous poster hash: 09906...3ab

Får du mye besøk? :P

Anonymous poster hash: 830fa...ac3

• Liker 2
Skrevet

Hagleskudd i bakhodet, og problemet løser seg selv

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...