Gå til innhold

Noen som har vært på tur til Auschwitz?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å bestille en tur til Polen med en veninne. Da har vi lyst å reise på fangeleiren i Auschwitz. Sikkert en opplevelse for livet, og veldig interresant og grusomt på samme tid. 

Noen som har vært der og vet ca pris på en guidet tur, og var det verdt det? Planen var å leie hotel i Krakow. 

Anonymous poster hash: e38ee...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg vet ikke pris, men jeg vil absolutt anbefale å reise dit.

Det gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg. Det kan virke så fjernt når man ser det på bilder, men å være der og samtidig å huske på at det fremdeles lever mennesker som har opplevd konsentrasjonsleirene bringer det veldig mye nærmere. Og da blir det enda mer grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker krakow, utrolig fin by og mye å oppleve :) gled dere.

Anonymous poster hash: 0836d...4a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ca 500 per pers for transport til og fra, billett inn og guide

Samme her. Anbefales! Veldig interessant og sterk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, da holder vi på å bestille. Må nesten få det med oss! Gleder oss veldig.

Og wow, hvordan i alle dager har jeg klart å legge dette innpå Tv og Film? Om noen moder får med seg dette så vær så snill å flytt det. Herlig, hva er det jeg har styrt med...  :overrasket:  

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på å smile og ta selfie da! :)

this-teenager-is-getting-harassed-after-

Anonymous poster hash: 74ea3...090

Det der er totalt uakseptabelt. Denne jentungen har tydeligvis ingen respekt for ofrene og etterkommerne

Anonymous poster hash: d7a11...fec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det der er totalt uakseptabelt. Denne jentungen har tydeligvis ingen respekt for ofrene og etterkommerne

Det der er en gammel sak 3-4 år gammel tror jeg. Men slik folk oppførte seg da skulle man faktisk tro at det at hun smilte på selfien var det værste som hadde skjedd der.

Og jeg synes ikke du skal utale deg om hun har respekt for offrene og de etterlate det vet du faktisk ingenting om. 

Alt hun faktisk gjør er og smiler. Av alle grussome ting hun kunne ha gjort der så vil jeg si at det å smile ikke er blant de værste.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere ganger med skoleklasser og de hvite bussene. Bestill guide og opplev både auschwitz og birkenau. En veldig sterk opplevelse, og de faste guidene er veldig dyktige. Som en kontrast bør dere også få med dere saltgruven i wieliczka, et ubeskrivelig kunstverk med underjordisk katedral hugget ut i salt, drøye 300 m under jorden. Google it:) Krakow er også en utolig fin by. God tur, men forbered dere på inntrykk dere aldri vil klare å være likegylige til for fremtiden. Ikke minst sett i lys av at groteske folkemord basert på etnesitet finner sted den dag i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there. Seen it. Done it.

Om det var verd det? Det er egentlig et meget godt spørsmål fordi det var ikke en dag med aller mest folk (selv om det var ganske mange). 

Jeg savnet å 'få lov' til å stanse litt og ta inn inntrykkene underveis. Det var ganske mange steder jeg gjerne ville stanset i noen minutter, men vi ble nærmest jaget avgårde.

Vi hadde en veldig god guide som så at noen av oss ønsket disse små stansene for å ta inn de grimme realiteter, men hun kunne ikke gi oss særlig tid.

Slik sett var faktisk besøket i Theresienstadt mer dyptgripende selv om det var en leir av en annen type.

Anonymous poster hash: 1728e...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er en gammel sak 3-4 år gammel tror jeg. Men slik folk oppførte seg da skulle man faktisk tro at det at hun smilte på selfien var det værste som hadde skjedd der.

Og jeg synes ikke du skal utale deg om hun har respekt for offrene og de etterlate det vet du faktisk ingenting om. 

Alt hun faktisk gjør er og smiler. Av alle grussome ting hun kunne ha gjort der så vil jeg si at det å smile ikke er blant de værste.

Allikevel, slikt gjør man ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å dra dit året rundt? På vinteren og? Er det kaldt i polen i høst/vintermånedene?

Anonymous poster hash: aee35...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å dra dit året rundt? På vinteren og? Er det kaldt i polen i høst/vintermånedene?

Det vet jeg faktisk ikke. 

Noen som vet prisen på en sånn guidet tur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest om de som har vært der på vinteren, de synes inntrykkene ble ennå sterkere. Det kan være surt og kaldt i Polen på vinteren og de skjønte da hvordan været også hadde gjort tilværelsen tøff...

Hvordan åpningstidene er på vinteren kan du sikkert se infosidene på internett.

Anonymous poster hash: 4374b...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg var der på skoletur høsten 2006. Det var et sterkt syn og se plassen og bildene av de skikkelige tynne folka. Stakkars mennesker :(

Hva gjør denne tråden under Tv og film forresten?

Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Allikevel, slikt gjør man ikke

Kanskje ikke. Men jeg synes uanset folk hadde en overdrevent overreaksjon fordi hun smilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Kanskje ikke. Men jeg synes uanset folk hadde en overdrevent overreaksjon fordi hun smilte.

Det er faktisk upassende å ta en selfie og smile på et sted hvor mennesker ble skutt (ser ut som bildet er tatt foran den plassen hvor henrettelsene ved ksyting foregikk)

Sterke inntrykk, men verdt det fordi å lære historien om det er viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...