AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Hei, Jeg begynte på lavkarbo for noen uker siden, og er bare så mett hele tiden. De siste dagene har jeg kun klart å spise frokost, for den holder meg mett helt til jeg legger meg. Burde jeg prøve å spise flere måltider, eller skal jeg kun spise når/hvis jeg blir sulten? Jeg har tidligere prøvd å slanke meg ved å redusere kaloriinntaket, og da ender jeg som regel opp med at vekta står stille eller går oppover, fordi kroppen går i "sparebluss", slutter å forbrenne fett og tviholder på alt jeg stapper i meg. Kommer dette til å skje på lavkarbo også om jeg ikke spiser, selv om jeg føler meg stappmett? Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #2 Skrevet 27. august 2015 Ingen som kan svare? Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Det er jo bare tull at du fortsatt er mett etter frokost når du legger deg. Lavkarbo er ikke noe vidundermiddel. Nei, det er ikke greit å bare spise frokost, så du får ingen godkjennelse på et anorektisk levesett fra meg i hvert fall.Anonymous poster hash: c3a45...f93 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Det er jo bare tull at du fortsatt er mett etter frokost når du legger deg. Lavkarbo er ikke noe vidundermiddel. Nei, det er ikke greit å bare spise frokost, så du får ingen godkjennelse på et anorektisk levesett fra meg i hvert fall.Anonymous poster hash: c3a45...f93 Er ikke meningen at det skal være anorektisk, men jeg har generelt dårlig matlyst, og synes fett og proteiner er ufattelig mettende, og synes det er vanskelig å spise mye... Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Er ikke meningen at det skal være anorektisk, men jeg har generelt dårlig matlyst, og synes fett og proteiner er ufattelig mettende, og synes det er vanskelig å spise mye... Anonymous poster hash: f752c...3ae Da bør du ikke drive på med den dietten der. Anonymous poster hash: 19bb6...530 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Hei, Jeg begynte på lavkarbo for noen uker siden, og er bare så mett hele tiden. De siste dagene har jeg kun klart å spise frokost, for den holder meg mett helt til jeg legger meg. 1) Burde jeg prøve å spise flere måltider, eller skal jeg kun spise når/hvis jeg blir sulten? Jeg har tidligere prøvd å slanke meg ved å redusere kaloriinntaket, og da ender jeg som regel opp med at vekta står stille eller går oppover, fordi kroppen går i "sparebluss", slutter å forbrenne fett og tviholder på alt jeg stapper i meg. Kommer dette til å skje på lavkarbo også om jeg ikke spiser, selv om jeg føler meg stappmett? Anonymous poster hash: f752c...3ae 1) Ja! + at du bør la være å bruke denne dietten dersom den fører til at du spiser for lite Hvor mange kalorier inneholder det ene måltidet som du spiser pr dag (frokosten)? Anonymous poster hash: 19bb6...530 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Er du oppblåst? Jeg føler meg "full i magen" når jeg er oppblåst, selv om det er lenge siden jeg har spist. Anonymous poster hash: 30a8d...6cd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Hvor stor er frokosten og hva veier du? Det kan hende at du spiser nok. Men det er jo positivt at det metter så godt hos deg når du skal ned i vekt. Det betyr at kroppen endelig får tak i fettreservene og du spiser jo av dem også. Jeg spiser bare ett til to måltider til dagen på lavkarbo. Jeg spiste en stor frokost kl 7 i dag tidlig (ca 1000 kcal) og det er enda ikke antydning til sult her. Jeg er fortsatt behagelig mett 8 timer senere. Det blir nok en liten sen middag ca kl 20, tenker jeg. I går spiste jeg ikke før jeg dro på jobb og spiste ikke før rundt kl 18:00. Da spiste jeg en god middag på ca 1500 kcal (uten at jeg egentlig telte). Og det var mitt eneste måltid den dagen. Med stabilt blodsukker er det utrolig hvor mye bedre man fungerer i hverdagen. Anonymous poster hash: a265a...8fe
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Hvor stor er frokosten og hva veier du? Det kan hende at du spiser nok. Men det er jo positivt at det metter så godt hos deg når du skal ned i vekt. Det betyr at kroppen endelig får tak i fettreservene og du spiser jo av dem også. Jeg spiser bare ett til to måltider til dagen på lavkarbo. Jeg spiste en stor frokost kl 7 i dag tidlig (ca 1000 kcal) og det er enda ikke antydning til sult her. Jeg er fortsatt behagelig mett 8 timer senere. Det blir nok en liten sen middag ca kl 20, tenker jeg. I går spiste jeg ikke før jeg dro på jobb og spiste ikke før rundt kl 18:00. Da spiste jeg en god middag på ca 1500 kcal (uten at jeg egentlig telte). Og det var mitt eneste måltid den dagen. Med stabilt blodsukker er det utrolig hvor mye bedre man fungerer i hverdagen. Anonymous poster hash: a265a...8fe Man får ikke stabilt blodsukker av å spise ett kjempemåltid på 1500 kcal om dagen! Det får man derimot blant annet ved å tilføre kroppen litt jevnlig med 3-4 timers mellomrom, og da selvfølgelig ikke med enkle sukkermolekyler som kun gir oppsving der og da. Anonymous poster hash: d897a...745 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Man får ikke stabilt blodsukker av å spise ett kjempemåltid på 1500 kcal om dagen! Det får man derimot blant annet ved å tilføre kroppen litt jevnlig med 3-4 timers mellomrom, og da selvfølgelig ikke med enkle sukkermolekyler som kun gir oppsving der og da.Anonymous poster hash: d897a...745 Jo visst får man stabilt blodsukker av få måltider. Fett og proteiner påvirker blodsukkeret veldig, veldig lite. Det er karbohydrater man skal passe seg for. Spiser man høykarbo så vil man faktisk også ha mer stabilt blodsukker (på et normalt nivå) av å spise sjeldent. I stedet for å gå rundt med høyt blodsukker hele tiden vil det bli skyhøyt for så å bli lavt og så stabilt og normalt resten av dagen. Anonymous poster hash: a265a...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #11 Skrevet 28. august 2015 Hvor stor er frokosten og hva veier du? Det kan hende at du spiser nok. Men det er jo positivt at det metter så godt hos deg når du skal ned i vekt. Det betyr at kroppen endelig får tak i fettreservene og du spiser jo av dem også. Jeg spiser bare ett til to måltider til dagen på lavkarbo. Jeg spiste en stor frokost kl 7 i dag tidlig (ca 1000 kcal) og det er enda ikke antydning til sult her. Jeg er fortsatt behagelig mett 8 timer senere. Det blir nok en liten sen middag ca kl 20, tenker jeg. I går spiste jeg ikke før jeg dro på jobb og spiste ikke før rundt kl 18:00. Da spiste jeg en god middag på ca 1500 kcal (uten at jeg egentlig telte). Og det var mitt eneste måltid den dagen. Med stabilt blodsukker er det utrolig hvor mye bedre man fungerer i hverdagen. Anonymous poster hash: a265a...8fe Jeg veier ca. 65 kilo, til frokost spiser jeg 2-3 lavkarboknekkebrød med varierende pålegg (ost, skinke, makrell i tomat, kommer litt an på hva jeg har lyst på). Merker i hvert fall veldig godt hvor mye mer lavkarboknekkebrødene metter i forhold til de jeg spiste før. Da kunne jeg bli sulten igjen i løpet av en halvtime, men nå blir jeg jo bare ikke sulten lengre. Men jeg prøver å få i meg noe middagsaktig i løpet av kvelden, men sliter litt og klarer som regel aldri mye. Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Er du oppblåst? Jeg føler meg "full i magen" når jeg er oppblåst, selv om det er lenge siden jeg har spist. Anonymous poster hash: 30a8d...6cd Nei, kan ikke si at jeg føler meg oppblåst, bare veldig "tung" om det gir mening? Og litt som om maten står opp til halsen. Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 1) Ja! + at du bør la være å bruke denne dietten dersom den fører til at du spiser for lite Hvor mange kalorier inneholder det ene måltidet som du spiser pr dag (frokosten)? Anonymous poster hash: 19bb6...530 Ikke så mye, kanskje 300 kalorier (grovt utregnet)? Føler liksom at det er veldig lite, men synes det er så vanskelig å spise når jeg ikke har lyst på mat. Sitter her på kveldene og brekker meg når jeg prøver å spise middag... Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 Nei, kan ikke si at jeg føler meg oppblåst, bare veldig "tung" om det gir mening? Og litt som om maten står opp til halsen. Anonymous poster hash: f752c...3ae Føler du deg "tung" på en annerledes måte enn du gjorde før? Jeg syns det høres ut som om kroppen din ikke tåler lavkarbo så godt. Anonymous poster hash: 30a8d...6cd 3
Rumle Skrevet 28. august 2015 #15 Skrevet 28. august 2015 Høres ut som du ikke tåler lavkarbo noe særlig, begynn å spis vanlig igjen, og hvis du stadig har dårlig matlyst må du oppsøke lege, for du kan ikke spise så lite. 3
veraa94 Skrevet 28. august 2015 #16 Skrevet 28. august 2015 Jeg kan ikke fatte at du er helt frisk hvis du blir mett resten av dagen av 300kcal og brekker deg av middag senere på dagen. Anbefaler at du tar deg en tur til legen for en sjekk 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #17 Skrevet 28. august 2015 Jo visst får man stabilt blodsukker av få måltider. Fett og proteiner påvirker blodsukkeret veldig, veldig lite. Det er karbohydrater man skal passe seg for. Spiser man høykarbo så vil man faktisk også ha mer stabilt blodsukker (på et normalt nivå) av å spise sjeldent. I stedet for å gå rundt med høyt blodsukker hele tiden vil det bli skyhøyt for så å bli lavt og så stabilt og normalt resten av dagen. Anonymous poster hash: a265a...8fe Har du noen gang kjent noen med diabetes du? Eller målt blodsukkeret ditt mange ganger om dagen? Prøv, og det kan hende du blir overrasket over hvor "stabilt og normalt" det er.Anonymous poster hash: d897a...745 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #18 Skrevet 28. august 2015 Jeg kan ikke fatte at du er helt frisk hvis du blir mett resten av dagen av 300kcal og brekker deg av middag senere på dagen. Anbefaler at du tar deg en tur til legen for en sjekk TS her. Det er ingenting galt med meg, sjekker meg jevnlig. Men jeg har alltid vært småspist, er sjeldent sulten og har lenge hatt et ambivalent forhold til mat. Dersom jeg får mat jeg liker eier jeg ikke magemål, og spiser alt for mye. Men når det er sagt er det ikke så mye mat jeg liker, og det er egentlig det verste med lavkarbo for min del. Synes den "feite" maten blir så kvalmende når jeg føler meg sprengmett fra før av. Jeg har alltid spist svært lite. Det stammer tilbake til barneskoledagene, når jeg alltid skammet meg over lunsjen foreldrene mine lagte til meg, og lot heller være å ete på skolen enn å dra frem matpakka. I dag fungerer jeg helt fint på ett måltid til dagen, det være seg lavkarbo eller ikke, men jeg foretrekker jo å prøve å spise litt flere. Målet mitt når jeg startet med lavkarbo var å spise fire måltider med dagen, men skjønte fort at jeg bare kunne gi opp det. Jeg aldri følt meg så "tung"/"full" innvendig som det jeg har gjort etter at jeg begynte på lavkarbo, eller så stappmett at jeg rett og slett ikke makter mat. Synes det er en ubehagelig følelse, selv om vekta sier at jeg går ned så føler jeg meg liksom så tung. Jeg har definitivt ikke tenkt å føre en lavkarbolivsstil resten av livet, men har veldig lyst til å gå ned litt i vekt før jeg skal på en event i løpet av høsten... Anonymous poster hash: f752c...3ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #19 Skrevet 28. august 2015 Har du noen gang kjent noen med diabetes du? Eller målt blodsukkeret ditt mange ganger om dagen? Prøv, og det kan hende du blir overrasket over hvor "stabilt og normalt" det er.Anonymous poster hash: d897a...745 Jeg har blodsukkermåler og har målt blodsukkeret mitt selv. Det er stabilt med ett stort måltid på lavkarbo. Det er innenfor normalområdet hele døgnet. Det går ALDRI over med mindre jeg blir stresset eller noe annet som øker blodsukkeret. Fight or flight. Adrenalin og sånt. Det øker blodsukkeret slik at man er klar til å løpe plutselig hvis man må. Og det vil være mer stabilt på høykarbo og med diabetes også, men problemet der er at det er vanskeligere å regulere når det blir skyhøyt. Men de skal jo holde seg unna det de ikke tåler, ikke spise masse av det. Så diabetikerne skal jo spise lavkarbo. Hvorfor staten anbefaler diabetikerne å basere kosten på karbohydrater skjønner jeg ikke. Det gir like mindre mening enn å anbefale de med laktoseintoleranse å drikke melk med noen timers mellomrom og ta laktase-tablettene sine. Det er mye mer alvorlig for diabetikere å basere kosten sin på karbohydrater og proppe kroppen full av insulin enn det er for laktoseintolerante å drikke melk og ta laktase-tabletter. Og siden du ikke tror meg på mitt ord, her er en studie. Anonymous poster hash: a265a...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #20 Skrevet 28. august 2015 Ikke så mye, kanskje 300 kalorier (grovt utregnet)? Føler liksom at det er veldig lite, men synes det er så vanskelig å spise når jeg ikke har lyst på mat. Sitter her på kveldene og brekker meg når jeg prøver å spise middag... Anonymous poster hash: f752c...3ae Da kan jeg berolige deg med at 2-3 lavkarboknekkebrød med pålegg blir sannsynligvis en god del mer enn 300 kcal. Har du brukt fotballfrues oppskrift? De er ca 120 kcal per knekkebrød + pålegg. 1 knekkebrød med 3 osteskiver og en dæsj smør (10 gram) vil bli 300 kcal PER knekkebrød med pålegg. Så da spiser du i så fall 600-900 kcal. Hvor lenge har dette pågått? Du veier bare 65 kg. Jeg veier nesten det dobbelte, og jeg spiser ser at jeg av og til bare spiser kanskje 1200 kcal fordi jeg er ikke mer sulten. Litt i minste laget, så da prøver jeg å spise litt til på kvelden, selv om jeg ikke er sulten. Det er jo bare å maule noen osteskiver for eksempel. Mmm ost. Kroppen går litt opp og ned. Plutselig er fettforbrenningen god og jeg er lite sulten fordi jeg spiser mer av mine egne fettlagre, og andre dager er fettforbrenningen dårlig og jeg spiser mye mer. Anonymous poster hash: a265a...8fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå