Gå til innhold

Prislapp på oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her kommer enda en tråd om oppussing av bad, og hva prisen kan forventes å komme på..

Vi har nettopp kjøpt en leilighet hvor badet er helt greit til å være 25 år gammelt, men nettopp på grunn av alder må renoveres. Uten å kunne så mye om dette, regner jeg med at alt må gjøres. Ny membran og sikkert også noe med rørene, hva enn man bruker å gjøre med de. Badet er omtrent 7 kvm stort, og ettersom alt må gjøres drømmer jeg om å flytte på noen elementer, slik at sluker, do og dusj flyttes på. 

Jeg er så heldig at mannen har familie som inneholder snekker og altmuligmenn. Rørlegger/elektriker må vi likevel hente inn slik at vi får en garanti på dette. 

Spørsmålet er vel egentlig om det er noen her som vet hva som må gjøres på et bad som skal total renoveres, og hva prislappen kan komme på? 

Jeg kan legge til at per i dag er det ingen problemer, fukt eller lignende hvis dette er av betydning. 

Endret av trinerandine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bekjent sitt bad er også ca 25 år gammelt og må totalrenoveres, blir nok på mellom 200 000 og 300 000,-

Anonymous poster hash: 6fadb...b2f
  • Liker 1
Skrevet

Vi brukte 150 000.

Skrevet

Ja, stort sett koster et bad mellom 150 000 til 300 000. Skal du ha 10 års garanti på badet, så må du bruke profesjonelle fagfolk til alt. Forresten, alle gir vel ikke 10 års garanti, du må finne baderomsbedrift som gjør det. :)

Anonymous poster hash: ea792...b2e
Skrevet

Vi gav nettopp 300 000. Ca 7 kvadratmeter. Gjorde ingenting selv.

Anonymous poster hash: 66a2c...907

Skrevet

Jeg har inntrykk av at størrelsen på badet har minimalt å si for sluttsummen. Antall arbeidstimer koster mer enn materialbruken. 

Jeg tror også at størrelsesorden 200-300 000 kan være et relevant tall. Vi pusset opp bad for 12 år siden, og dette var på landet, der håndverkerprisene er lavere enn i mange byer. Den gangen betalte vi ca 120 000. Vil tro prisene fort kan ha doblet seg siden den gangen. 

Anonymous poster hash: 6a322...0a1
Skrevet

300000 kroner?! Wow! Jeg var klar over at bad er dyrt, men så for meg 100000-150000 kroner. Her må vi sette bremsene på, og begynne sparingen ASAP.

Er det noen som har en oversikt over hva som egentlig må gjøres? Membran har jeg hørt, men så stopper det litt opp der..

• Liker 1
Skrevet

Du har nok vært ekstremt naiv når det gjelder priser. I alle fall siden du ønsker å gjøre temmelig tøffe ting, som å flytte sluk. Det er jo ikke akkurat bare å bore et nytt hull i gulvet, for å si det slik. Alt røropplegg må gjerne legges på nytt når slukene flyttes. I tillegg må selve gulvet "bygges om" i alle retninger, slik at det blir jevnt fall mot de nye slukene, istedenfor mot de gamle. 

• Liker 1
Skrevet

Tok mitt i mars og det kom på rett over 210K, "bare" 4 kvm, men hadde ikke blitt mye dyrere med større rom, da de grunnleggende tingene uansett må på plass. Mitt ble 10 % dyrere da jeg valgte å ha en håndverker som totalentreprenør, så jeg slapp å planlegge noen ting i prosessen.

Videre gikk jeg for et designsluk som kostet 4000K (vanlig "kjedelig sluk koster ca 800), mosaikkfliser til 3000 kr kvm i dusjsone og gulvfliser til 800 kr kvm. Strengt talt finner du langt billigere fliser. Jeg gikk også for en relativt dyr taklampe. 

Ting som må gjøres

1. pigge opp alt slik at dere kommer ned til betongskillet

2. sette opp nye rør med sluk

3. gulvavretting og evt. veggavretting

4. påføre ny membran

5. flislegge eller annen overflate

6. Montere alt av våtromsmøbler

Punkt 4 og 5 kan kombineres ved våtromspanel som både har innebygd membran og ser nesten ut som fliser

Anonymous poster hash: a849a...095
Skrevet

Hadde totalrenovering av badet i forrige leiligheten jeg eide, det kom på 120 000 kr. Badet var på 3 kvm.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Du har nok vært ekstremt naiv når det gjelder priser. I alle fall siden du ønsker å gjøre temmelig tøffe ting, som å flytte sluk. Det er jo ikke akkurat bare å bore et nytt hull i gulvet, for å si det slik. Alt røropplegg må gjerne legges på nytt når slukene flyttes. I tillegg må selve gulvet "bygges om" i alle retninger, slik at det blir jevnt fall mot de nye slukene, istedenfor mot de gamle. 

Litt naiv er jeg kanskje, men uten å vite hva som må gjøres er det svært vanskelig vite hvor man skal legge seg prismessig. 

Skrevet

Tok mitt i mars og det kom på rett over 210K, "bare" 4 kvm, men hadde ikke blitt mye dyrere med større rom, da de grunnleggende tingene uansett må på plass. Mitt ble 10 % dyrere da jeg valgte å ha en håndverker som totalentreprenør, så jeg slapp å planlegge noen ting i prosessen.

Videre gikk jeg for et designsluk som kostet 4000K (vanlig "kjedelig sluk koster ca 800), mosaikkfliser til 3000 kr kvm i dusjsone og gulvfliser til 800 kr kvm. Strengt talt finner du langt billigere fliser. Jeg gikk også for en relativt dyr taklampe. 

Ting som må gjøres

1. pigge opp alt slik at dere kommer ned til betongskillet

2. sette opp nye rør med sluk

3. gulvavretting og evt. veggavretting

4. påføre ny membran

5. flislegge eller annen overflate

6. Montere alt av våtromsmøbler

Punkt 4 og 5 kan kombineres ved våtromspanel som både har innebygd membran og ser nesten ut som fliser

Anonymous poster hash: a849a...095

Som sagt har vi en snekker i familien. Tror du det er mulig å pigge opp det som trengs slik at rommet mer eller mindre står tomt før vi henter inn elektriker og rørlegger for å gjøre de tingene de må? Legge fliser og montere benker og slikt kan vi nok få til selv, men jeg vet ikke om dette er anbefalt?

Leiligheten vi bor i er ikke boligen for resten av livet, så jeg vil nødig gjøre noe som kommer til å gjøre salget i framtiden vanskeligere enn nødvendig.

Skrevet

Er et overhodet muligheter for å gjøre noe selv? Om du vil ha garanti kan det være du finner noen som vil gjøre jobben, men tillater at du gjør noe selv for å spare noen kroner. 

Ting som å rive vegger, tak, pigge gulv og snekkerarbeid kan dere fint gjøre selv uten særlig kunnskap. Snekkeren må jo tilpasse en del for elektriker og rørlegger, men der har dere jo kompetent hjelp virker det som. Kjøre vekk søppel koster også fort litt tusenlapper, ikke uvanlig med 3-6000kr for bare det. 

Det er i det hele tatt mulig å gjøre alt selv, men tror det må dokumenteres helt riktig for å få det til å se bra ut i en takstrapport ved salg av boligen senere. Elektrikerarbeidet må være gjort av fagmann, men rør og membran osv kan du gjøre selv helt lovlig. 

For et bad hvor fagfolk gjør alt til en pris på 200.000 kan du vel fort spare 50.000kr på å gjøre de enkleste tingene som riving, pigging, snekkerarbeid og kjøring av søppel, men det kan være vanskeligere å finne folk som tillater innblanding. Så da blir ofte valget å gjøre alt selv, eller bruke 50.000kr ekstra og slippe å tenke på noe som helst. Annet enn å følge med så alt blir gjort riktig.

Skrevet

For totalrenovering av et bad på 7 m2 må du nok regne med 300.000,-.

Skrevet

For å sitte igjen med 300.000 netto må man jobbe ca 12 mnd og bruke alt man sitter igjen med etter skatt. For gj.snitt lønnen. Sånn ca.

Bedre og mer økonomisk å ta 6 mnd permisjon uten lønn å gjøre jobben selv. En amatør burde klare det greit på 3 mnd med litt hjelp. Så kan du ta 3 mnd ferie etterpå.

Utrolig lønnsomt!

Skrevet

Dette hentet jeg fra Bademiljø sine egne sider om rehabilitering av bad:

Hvor mye må jeg regne med å betale per m2?

For en totalrehabilitering av bad må man regne med minimum 150 000 - 180 000,- En annen “regel” som kan være grei å forholde seg til er ; enkel standard ca kr 40 000,- pr kvm gulv, litt høyere standard 50 000,- pr kvm gulv. Dette er selvfølgelig bare prisantydninger og hvert enkelt prosjekt må befares for å gi en riktig pris.

Anonymous poster hash: dbb07...255
Skrevet

Hvis du/dere skal pigge og flytte soilrør så ha i mente at dette er søknadspliktig dersom du bryter branncellen til leiligheten under slik at det temporært er åpning i brannskillet mellom din leilighet og leiligheten under.

Anonymous poster hash: dbb07...255
Skrevet

Arbeidet dere skal gjøre er jo ganske omfattende, så prisene over er ikke urealistiske. Dersom dere skulle ha mindre arbeid gjort, som f.eks bare å smøre ny membran og ha nye fliser på, ville det nok fortsatt vært dyrt, men ikke på langt nær så dyrt det blir som å flytte sluk/do osv.

Skrevet

For å sitte igjen med 300.000 netto må man jobbe ca 12 mnd og bruke alt man sitter igjen med etter skatt. For gj.snitt lønnen. Sånn ca.

Bedre og mer økonomisk å ta 6 mnd permisjon uten lønn å gjøre jobben selv. En amatør burde klare det greit på 3 mnd med litt hjelp. Så kan du ta 3 mnd ferie etterpå.

Utrolig lønnsomt!

Sånn bortsett fra at du står ansvarlig for alts om skulle gå galt senere, du får ikke solgt til samme pris fordi det er du selv som har gjort det og du mister sosiale rettigheter.

Anonymous poster hash: e9f38...53b

• Liker 1
Skrevet

vi brukte ca 130 000. badet var knøttlite. Samtidig som de dyre tingene må man jo ha uansett, det er stort sett bare ekstra flis som skiller ett lite og ett middels stort bad. membran, klosett, dusj opplegg vor V-maskin må man jo ha uansett størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...