Gå til innhold

Hva kan man studere hvis man er dårlig i matte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt dårlig i matte. Gikk ut av VGS med 2er i P-matte, og selv det var vel bare flaks. Jeg er altså helt elendig når det gjelder matte.

Det jeg da lurer på er... hva kan jeg studere? Det virker jo som om alle studier har forskjellige mattefag som man må gjennom. Jeg er ikke interessert i å jobbe med syke mennesker / rus, så sammfunnsfaglige studier er heller ikke aktuelt.

Anonymous poster hash: 1362b...65b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke studere jus heller? Jeg personlig er også dårlig i matte. Uansett hvor hardt jeg prøver, får jeg ikke mer enn 2, så jeg har tenkt litt på å bli advokat, for jeg har bra karakterer i de andra faga mine.

Anonymous poster hash: b0e0f...9b6
Skrevet

Fikk også 2 i P-matte, har vært innom markedsføring og helsefag uten problemer. Sosiologi sleit jeg derimot veldig med. 

Anonymous poster hash: 663a8...63a
Skrevet

Jeg greide så vidt å skrape en 3 i matte. Jeg skal bli lektor. Da blir man lærer i to fag (eller fler om man vil) som man er interessert i. Jeg har alltid vært veldig flink i Engelsk og historie, så det tar jeg. :)

Ellers så kan du ta nesten alt innenfor humaniora.

Ikke tenk på hva du ikke får til, hva er du flinkest til?

Anonymous poster hash: ead24...5fc
Skrevet

Hvorfor ikke fokusere på det du er flink til? Det finnes masse fag du kan ta uten matte. Dessuten er det ikke halvparten av det du lærer på vgs som brukes i de fagene som kanskje har et snev av matte. 

Nei, se heller på hva du er god på og finn noe du vil bli ekstra god på der. Historie? Idrett? Musikk? Geografi? Biologi? Dyrestell? Gartnerfag? 

Bare fantasien setter grenser. Dessuten, det går an å lære seg matte selv om du føler det ikke gikk så godt på videregående. Finn en metode som gjør at du lærer bedre enn tavleundervisning. 

Anonymous poster hash: e8e73...01b
Skrevet

Jeg ville prøvd å bli bedre i matte. Gikk selv ut med 2 i 1MY fra VGS, etter at jeg hadde strøket tidligereet par ganger...Etter jeg var ferdig med VGS så kom jeg over en lærer som foklarte alt på en utrolig god måte. Alt bare "klaffet" sammen, og jeg valgte å melde meg opp i 3MX som privatist, etter å ha lest i ca. et halvt år. Og etter det gikk jeg for Fysikk. 

I dag er jeg utdannet Sivilingeniør, og er veldig glad i Matematikk. 

Anonymous poster hash: fe863...ed8
  • Liker 1
Skrevet

I historie og språk er det ikke så sterke krav til mattekunnskaper. Psykologi og jus er også alternativer. Eller hva med etnologi, folkloristikk, arkeologi, idéhistorie, filosofi eller pedagogikk?

Jeg holder med deg i at du kanskje bør holde deg unna samfunnsvitenskapelige fag. Ikke fordi det handler om helse eller rus, men fordi man faktisk trenger en del matematisk forståelse for å fullføre en grad innen en samfunnsvitenskap. I alle fall statsvitenskap og sosiolog, som krever statistisk metode.

Jeg holder med de som sier at du bør tenke mest på hva du er interessert i og flink til. 

Anonymous poster hash: a6f9e...16a
Skrevet

Du vil ikke studere jus heller? Jeg personlig er også dårlig i matte. Uansett hvor hardt jeg prøver, får jeg ikke mer enn 2, så jeg har tenkt litt på å bli advokat, for jeg har bra karakterer i de andra faga mine.

Jo, jus er vel egentlig noe av det jeg finner interessant, men jeg er redd for at studiet skal være for hardt. At man nærmest MÅ være stjerneelev for å kunne mestre det. Tror du det er slik, eller er dette mer skrekkhistorier?

Fikk også 2 i P-matte, har vært innom markedsføring og helsefag uten problemer. Sosiologi sleit jeg derimot veldig med. 

Anonymous poster hash: 663a8...63a

Så du klarte økonomifagene i markedsføringen greit, selv om du fikk 2 på VGS? I såfall gir du meg litt håp her, hehe.

Ser at dere spør hva jeg interesserer meg for og hva jeg er flink til. De fagene jeg har gode karakterer i er historie og samfunnsfaglige fag (har hatt sosiologi/sosialantropologi og samfunnskunnskap som programfag). Dette er fag jeg mestrer lett, men fordi det er uaktuelt for meg å jobbe med noe som omhandler rus og/eller syke mennesker, så er slike studier utelukket.

Ellers interesserer jeg meg for politikk. 

Skrevet

Jo, jus er vel egentlig noe av det jeg finner interessant, men jeg er redd for at studiet skal være for hardt. At man nærmest MÅ være stjerneelev for å kunne mestre det. Tror du det er slik, eller er dette mer skrekkhistorier?

Så du klarte økonomifagene i markedsføringen greit, selv om du fikk 2 på VGS? I såfall gir du meg litt håp her, hehe.

ym="Full hash: 1362b0515ee18a5342e4b59f7167665b"] 1362b...65b

Ja jeg vil si alt bare er skrekkhistorier. Du kan klare hva som helst, om du bare prøver. Klart, du må ha bra karakterer, men gjør du så godt du kan, kan du klare det. Bare pass på at du må være flink muntlig

Skrevet

Ser at dere spør hva jeg interesserer meg for og hva jeg er flink til. De fagene jeg har gode karakterer i er historie og samfunnsfaglige fag (har hatt sosiologi/sosialantropologi og samfunnskunnskap som programfag). Dette er fag jeg mestrer lett, men fordi det er uaktuelt for meg å jobbe med noe som omhandler rus og/eller syke mennesker, så er slike studier utelukket.

Ellers interesserer jeg meg for politikk. 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å faktisk sette deg inn i hva de fagene du ramler opp egentlig dreier seg om. Det har absolutt ikke nødvendigvis noe å gjøre med "rus og syke mennesker". Les deg opp.

Anonymous poster hash: bbac9...167

Skrevet

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å faktisk sette deg inn i hva de fagene du ramler opp egentlig dreier seg om. Det har absolutt ikke nødvendigvis noe å gjøre med "rus og syke mennesker". Les deg opp.

Jeg har fått inntrykk av at man ofte må innom i hvertfall rus i de fleste samfunnsfaglige studier, men mulig jeg tar feil? Hvilke studier tenker du i såfall at er relevante for meg?  

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at man ofte må innom i hvertfall rus i de fleste samfunnsfaglige studier, men mulig jeg tar feil? Hvilke studier tenker du i såfall at er relevante for meg?  

Det stemmer ikke og du tar feil. Og hvorfor ville du valge bort et helt studi bare fordi du ikke er interessert i en bolk? Jeg tror de færreste synes alle delene at sitt studie er like spennende og givende, noe er slikt man rett og slett bare må gjennom. Du bør også huske på at de fleste studier er bygget opp på den måten at noen fag er obligatoriske og så har man en "valgfag", som man tar basert på interesse, ferdigheter, hva man vil senere etc.

Jeg synes du sette deg ned og finne ut av hva du er interessert i og lese deg opp. 

• Liker 1
Skrevet

Og hvorfor ville du valge bort et helt studi bare fordi du ikke er interessert i en bolk?

Av personlige grunner. Det er ikke "bare fordi jeg ikke er interessert" i det, men fordi jeg ufrivillig har vært nødt til å forholde meg til det store deler av livet mitt. Derfor har jeg fått en sperre for alt som har med dette å gjøre. En sperre som dessverre gjør at jeg er nødt til å velge vekk studier hvor dette er en del av pensum.

Skrevet

Av personlige grunner. Det er ikke "bare fordi jeg ikke er interessert" i det, men fordi jeg ufrivillig har vært nødt til å forholde meg til det store deler av livet mitt. Derfor har jeg fått en sperre for alt som har med dette å gjøre. En sperre som dessverre gjør at jeg er nødt til å velge vekk studier hvor dette er en del av pensum.

Vel, du finner ikke noe rus i statsvitenskap og sosiologi (med mindre du oppsøker det). Jeg har studert begge.

Skrevet

Vel, du finner ikke noe rus i statsvitenskap og sosiologi (med mindre du oppsøker det). Jeg har studert begge.

PS: Det du bør gjøre er å finne ut av hvilke studiesteder du er interessert i for så se på hvilke fag graden er bygd opp av. Videre kan du se på pensumlister osv. for å få oversikt over ulike tema.

Skrevet (endret)

Språk, filosofi og juss er jo relativt mattefrie fag (correct me if I'm wrong?).

Du behøver da ikke jobbe med syke mennesker hvis du studerer innenfor samfunnsfagene. Hvor har du det fra?!

Så da er det kanskje best å se til humaniora, eller hvis du er av den kreative typen, kunstfag o.l. Politi, mediefag og hudpleie er andre alternativer du kanskje kan vurdere.

Endret av Kvark22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...