AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Jeg har noen kroner i et par Odin-fond. Disse er handlet via Sparebank 1. Nå vurderer jeg å bytte bank til Skandiabanken. Hvordan løses dette med fond da? Regner med jeg fortsatt kan ha pengene i fondet, men det virker som Odin og Sparebanken henger sammen på et vis, så jeg er litt usikker på hvordan overgangen i så fall løses. Noen som vet? Anonymous poster hash: 9fd69...d54
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #2 Skrevet 27. august 2015 Behold fondet i den banken det er i? Anonymous poster hash: 519d3...3dc
Nåla-i-veggen Skrevet 27. august 2015 #3 Skrevet 27. august 2015 Odin og Sparebank 1 henger i høy grad sammen da Odin eies av banken. Men jeg mener at du skal kunne flytte andelene til Skandiabanken, men pass på at du får gjort dette uten at det utløser skatt.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #4 Skrevet 27. august 2015 Det er ikke lenge siden jeg flyttet noen Handelsbanken fond til skandiabanken. Det var litt å fylle ut, men ikke noe stress. Og veldig greit å ha alt samlet på et sted. Skandiabanken tilbyr en rekke Odin fond. Du finner dem her:https://secure.msse.se/SKANDIA/vips/ska/all/no/quickrank?subtab=&sort=name&sortdir=asc&maincategory=&company=0C00001Q80&freetext=&category=&Underkategori=-1&categorize=True&tr=TrailingReturns.OneYear&fq=SRRI&f=MaxFees.Management Så sant det er ett av de fondene kan du flytte dem. Som nevnt over så pass på st du velger å flytte andelene, ikke selg dem i sparebanken for å kjøpe på nytt i Skandiabanken. Mer om fondsflytt til Skandiabanken her:https://skandiabanken.no/sporsmal-og-svar/fond/kan-jeg-flytte-fond-til-skandiabanken/Anonymous poster hash: eb561...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Vær obs på at det kan bli mye mer fikkel å fylle ut selvangivelsen og får riktig skjermingsfradrag når du selger hvis du overfører verdipapirer fra en VPS-konto til en annen. Anonymous poster hash: f96c8...f28
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Det viser seg at det faktisk ikke lar seg gjøre å overføre fond fra Sparebank 1 til Skandiabanken. På nettsiden til sistnevnte er det en mulighet for å flytte fond, men det fordrer at har nummeret til eksisterende VPS-konto. Sparebank 1 benytter derimot en løsning som ikke innebærer VPS-konto i det hele tatt, og dermed faller hele greia i fisk. Fikk det bekreftet på Skandiabankens chat. Dette gjaldt Sparebank 1 og et par andre banker. Så jeg blir pent nødt til å selge fondene og investere på nytt via Skandiabanken ettersom jeg ikke gidder å ha to kundeforhold. TS Anonymous poster hash: 9fd69...d54 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Tror jeg har kundeforhold i til sammen 5 banker. Hva er problemet med det, egentlig? Logger jo inn med samme informasjon/brikke uansett. Anonymous poster hash: 519d3...3dc 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Tror jeg har kundeforhold i til sammen 5 banker. Hva er problemet med det, egentlig? Logger jo inn med samme informasjon/brikke uansett.Anonymous poster hash: 519d3...3dc Sikkert ikke noe problem for folk flest. Er bare litt i overkant systematisk av meg, og da fremstår det veldig rotete. Anonymous poster hash: 9fd69...d54
Nåla-i-veggen Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Får håpe du ikke har hatt særlig avkastning da. Dumt å betale mye skatt og miste effekten av utsatt skatt i årene framover bare for å være ryddig. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Sikkert ikke noe problem for folk flest. Er bare litt i overkant systematisk av meg, og da fremstår det veldig rotete. Anonymous poster hash: 9fd69...d54 Rotete? Daytrader du aksjefond? Anonymous poster hash: 519d3...3dc 1
Nåla-i-veggen Skrevet 29. august 2015 #11 Skrevet 29. august 2015 Hvis du synes det blir vanskelig å holde oversikten over andelene i de samme fondene hos forskjellige banker så kan du jo etablere en transaksjonsportefølje hos Morningstar. Legger du inn alle kjøp av fond så har du en samlet oversikt over utviklingen uavhengig av hvilken bank du har fondene i. Skandiabanken viser bare utvikling siden kjøp men hos Morningstar ser du også utviklingen per måned + at du får annen nyttig informasjon om dine fond. Jeg vet at Netfonds har noe de kaller gjesteportefølje som du kan opprette uten å våre kunde der. Har ikke brukt den men det er mulig at den fungerer om lag som porteføljen hos Morningstar. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #12 Skrevet 29. august 2015 Får håpe du ikke har hatt særlig avkastning da. Dumt å betale mye skatt og miste effekten av utsatt skatt i årene framover bare for å være ryddig. Satte inn pengene bare for en knapp måned siden, så har ikke skjedd nevneverdige ting på den tiden. Rotete? Daytrader du aksjefond? Anonymous poster hash: 519d3...3dc Neida. Men to kundeforhold er jo dobbelt så "rotete" som ett. Jeg har forsikringene mine i ett selskap, men har en helseforsikring i et annet fordi det første selskapet kun tilbyr en dårligere variant av det. Og det at jeg benytter to forsikringselskap irriterer meg allerde kraftig. Kunne jo hatt bank og forsikring i ett selskap også, men der tviholder jeg på den gammeldagse holdningen om at bank og forsikring skal være hver sin greie. Ikke enkelt å være rar i våre dager Anonymous poster hash: 9fd69...d54
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #13 Skrevet 29. august 2015 Det viser seg at det faktisk ikke lar seg gjøre å overføre fond fra Sparebank 1 til Skandiabanken. På nettsiden til sistnevnte er det en mulighet for å flytte fond, men det fordrer at har nummeret til eksisterende VPS-konto. Sparebank 1 benytter derimot en løsning som ikke innebærer VPS-konto i det hele tatt, og dermed faller hele greia i fisk. Fikk det bekreftet på Skandiabankens chat. Dette gjaldt Sparebank 1 og et par andre banker. Så jeg blir pent nødt til å selge fondene og investere på nytt via Skandiabanken ettersom jeg ikke gidder å ha to kundeforhold. TS Anonymous poster hash: 9fd69...d54 Enda en grunn til å ikke ta i den drittbanken med ildtang. Hvorfor har de kunder i det hele tatt? Forstår godt at du bytter bank! Anonymous poster hash: fe1d8...679
Singha Skrevet 29. august 2015 #14 Skrevet 29. august 2015 Å være rar er ikke det samme som å være systematisk. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #15 Skrevet 30. august 2015 Det viser seg at det faktisk ikke lar seg gjøre å overføre fond fra Sparebank 1 til Skandiabanken. På nettsiden til sistnevnte er det en mulighet for å flytte fond, men det fordrer at har nummeret til eksisterende VPS-konto. Sparebank 1 benytter derimot en løsning som ikke innebærer VPS-konto i det hele tatt, og dermed faller hele greia i fisk. Fikk det bekreftet på Skandiabankens chat. Dette gjaldt Sparebank 1 og et par andre banker. Så jeg blir pent nødt til å selge fondene og investere på nytt via Skandiabanken ettersom jeg ikke gidder å ha to kundeforhold. TSAnonymous poster hash: 9fd69...d54 Du, beklager, men det der er en idiotisk tankegang. Det er ingenting uryddig ved å ha flere bankkundeforhold, så fremt man ikke selv er totalt inkompetent når det gjelder personlig økonomi og det å klare å ha oversikt. Ulike banker tilbyr ulike renter på ulike produkter, derfor vil man ofte tape penger på å holde seg til en bank "bare fordi". Spesielt gjelder jo dette fond og slikt. Å "ikke gidde" å ha mer enn ett kundeforhold vitner om økonomisk inkompetanse. Hva er du redd for skal skje egentlig?Anonymous poster hash: ae918...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #16 Skrevet 30. august 2015 Du, beklager, men det der er en idiotisk tankegang. Det er ingenting uryddig ved å ha flere bankkundeforhold, så fremt man ikke selv er totalt inkompetent når det gjelder personlig økonomi og det å klare å ha oversikt. Ulike banker tilbyr ulike renter på ulike produkter, derfor vil man ofte tape penger på å holde seg til en bank "bare fordi". Spesielt gjelder jo dette fond og slikt. Å "ikke gidde" å ha mer enn ett kundeforhold vitner om økonomisk inkompetanse. Hva er du redd for skal skje egentlig?Anonymous poster hash: ae918...cfe Jeg er ikke redd for at det skal skje noe, for det vil det ikke gjøre. Men for meg har tilfredsstillelsen av å ha én bankforbindelse en verdi i seg selv, og hvis jeg ikke ville spart tilsvarende verdi på å ha to eller flere forbindelser, så er jo én bank veien å gå. Anonymous poster hash: 9fd69...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå