Gå til innhold

Samboer har økonomiske problemer. Hvordan kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig funnet ut av noe om min kjære samboer, som gjør at jeg sliter litt med min "oppgave" her.

Fant ut at han har noen økonomiske problemer. De er sikkert større enn det jeg tror. Det er nok flere ting jeg ikke vet om.

Han vet ikke at jeg vet om dette, og tror nok ikke han vil at jeg skal vite om dette heller. Kanskje han synes det er flaut.

Her er det altså snakk om flere titalls tusen kroner. Jeg vil selvfølgelig hjelpe han, som de fleste ville gjort for den man er glad i. Men jeg har selv en litt økonomisk nedtur i disse dager, siden bedriften jeg jobbet for gikk konkurs for noen måneder siden.

Har ikke funnet en måte å komme meg helt på bena ennå, så lever ganske, ganske trangt med mine mange deltidsjobber til jeg finner en fulltidsjobb.

Samboeren min er flink i jobben sin, jobber mye og tjener godt siden han har en lederstilling. Så jeg skjønner ikke helt hvordan han har rotet seg inn i dette, men det har altså skjedd på ett eller annet vis.

Dette gjør litt vondt i meg. Tror han har det litt vanskelig med dette, spesielt siden han tydeligvis ikke vil at jeg skal vite noe om dette.

Hva ville du gjort om du var i min situasjon? Hvordan kan jeg hjelpe? Hadde jeg penger ville jeg hjulpet han å nedbetale, så det svir at jeg ikke kan det :(

Anonymous poster hash: 463ff...cea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner råd og støtte på forumet pengevett.com

Skrevet

Du finner råd og støtte på forumet pengevett.com

Takk for tipset! Denne siden har jeg aldri hørt om :)

Flere råd, noen?

Skrevet

Han er mann og menn skal ordne opp i problemene sine på egnen hånd.:)

Skrevet

Har du ikkr lest Et dukkehjem? Styr unna!

Anonymous poster hash: d2659...4e1

Skrevet

Synes kanskje åpenhet i et samboerforhold er grunnleggende. Ville ha tatt det opp med ham. 

Anonymous poster hash: 8b099...31f
  • Liker 4
Skrevet

Jeg går utifra at dere har separat økonomi, hvis ikke ville jeg gått ut av forholdet på minuttet. Oppmuntre ham til å jobbe mer og leve nøysomt.

Anonymous poster hash: 20c16...7da

• Liker 2
Skrevet

Få han til å ta ansvar for eget liv.

Anonymous poster hash: 9d000...f86

Skrevet

Om han tjener så mye som du sier skal du ikke hjelpe ham å betale gjelda ved å gi ham penger i alle fall. Det handler jo tydeligvis om at han forbruker mer enn han tjener, ikke at han faktisk mangler penger. Det høres ut som om han har et høyt forbruk. Han må kutte drastisk ned på det en stund og betale gjelda si.

Jeg ville tatt det opp med ham, dere bor tross alt sammen. Men ikke gi ham penger, da lærer han i alle fall ingenting.

Anonymous poster hash: b3d92...176

• Liker 5
Skrevet

Enig at det ikke hjelper å gi penger. Det er som å slukke brannen med en liten vannpistol.

Jeg lånte penger til en kompis sånn at han fikk slettet gjelden sin. Han betalte bare deler av det og brukte resten på å kjøpe seg golfutstyr og dro på golftur. Han skulle bli golfproff for å kunne betale meg tilbake. Nå har jeg meldt hsn til luksusfellen for han er iferd med å bli kastet ut og han skal ikke bo hos meg.

Anonymous poster hash: 06bd7...cc9

• Liker 2
Skrevet

Er dette et seriøst forhold ville jeg tatt det opp med han først og fremst, og håper på at han vil fortelle hele historien og hvordan det ligger an. Det er jo et ganske viktig tema for samlivet og fremtiden, penger er en av tingene det krangles mest om. Så god kommunikasjon om økonomi er en stor fordel.

Du må ikke finne på å betale på hans gjeld, før dere evt en dag er gift og har felles økonomi. Men, du kan støtte han i å ta gode økonomiske valg slik at han kan betale ned gjelden sin raskere. F.eks kan det være lurt å droppe reiser, si at du ikke vil ha (dyre) gaver, droppe å spise ute osv, dersom han er interessert i å kvitte seg med gjelden. Da må du spille på lag, selv om det er litt kjipt en periode.

Det viktige for meg ville vært å finne ut hans holdning til gjelden og hva han skal gjøre med saken. For min fremtid er det viktig å ha en mann som er på vei i samme retning (f.eks mot hus, barn osv..) og skjønner at økonomien må være solid. Om han ikke er interessert i å gjøre noe med gjelden ville jeg kanskje reagert litt negativt på det, det ville skuffet meg mtp en fremtid sammen. 

Det dere også bør gjøre er å diskutere fremtiden og hva slags økonomisk fremtid dere drømmer om. Har dere felles drømmer er det lettere for han å skjønne at gjelden kan stå i veien for fine drømmer, og det kan bli lettere for han å ta tak i problemet. Det å ha felles fremtidsplaner kan være veldig effektivt, selv om det er han som må betale ned på sin egen gjeld.

• Liker 3
Skrevet

Hjelp han å få oversikt over gjeld, forbruk og inntekt.

Hva går pengene til?

Sett opp budsjett, snakk med kreditorer og få til ny avtale, kutt unødvendige utgifter.

Skaff penger ved å selge ting han ikke trenger.

Snakk om saken, og si at du er innstilt på å hjelpe der du kan, men du har faktisk ingen penger å hjelpe med.

Anonymous poster hash: 5e3d5...1e6
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvor mye er det egentlig snakk om da? Er det 80tusen eller 30tusen liksom?

Det er jo ingen livskrise om han er en av dem som har kanskje 30.000 på Mastercardet sitt og tjener godt nok til å betale det og har kontroll. Litt forskjell på 80.000 og 30.000.... Og skylder han pengene her og der, litt til mange, eller er det EN skyldner (f.eks. mastercard eller forbrukslån?) Det er mye som spiller inn her før alarmklokkene bør ringe.

Jeg har selv hatt 40.000 på Mastercard, men det var ingen krise på noe tidspunkt. Jeg betalte det tilbake i både doble og triple avdrag, så det gikk fort nedover med gjelden. Hadde full kontroll hele tiden og var på ingen måte i noen krise.

Krise er det når man tjener dårlig og ikke klarer å betale og ikke har noen plan for hvordan det skal tilbakebetales. Det er ingenting i det du skriver som vitner om at samboeren din har noen problemer med gjelden....? Tvert i mot, du skriver at han tjener bra i en lederstillig. Det er derfor langt fra sikkert at det er noen reell krise, og sannsynligvis har han full kontroll og betaler når han skal. Men du skriver heller ikke hvor mye det er snakk om og evt til hvor mange han skylder pengene, så det er vanskelig å gi noen konkrete råd.

Det første du bør gjøre er å fortelle han at du vet om gjelden, og spørre om han har kontroll.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønte etterhvert at samboeren min hadde økonomiske problemer for en stund siden, men jeg ventet til han ville fortelle meg det selv. Vi fikk snakket ut og jeg tilbød meg å hjelpe han (betale ned deler av beløpene rett og slett) men han ville ordne opp selv, så jeg lot det ligge. Han har virkelig stått på, levd jævlig nøkternt og jobbet som en helt og ble gjeldsfri etter noen måneder. :)

Jeg synes holdningen hans betyr veldig mye. Hvis han ikke hadde fortalt meg om det (helst av fri vilje) og heller ikke vist noen stor lyst til å ordne opp hadde jeg vurdert å gå fra han, tror jeg.

Skrevet

Takk for respons, dere! :)

Nei, vi har separert økonomi, og det tror jeg vi alltid kommer til å ha. Jeg synes det er litt dumt å ikke hjelpe bare fordi vi ikke er gift. Det er ikke så farlig om han ikke kan betale tilbake, jeg vil bare hjelpe. Men nå kan jeg ikke hjelpe økonomisk som ting er nå uansett :P

Bekymrer meg litt over at det kan bli et problem at han ikke kan få lån i banken om vi skal kjøpe hus en gang, eller at han ikke kan få lån til å starte bedriften han drømmer om.

Hvor mye er det egentlig snakk om da? Er det 80tusen eller 30tusen liksom?

Det er jo ingen livskrise om han er en av dem som har kanskje 30.000 på Mastercardet sitt og tjener godt nok til å betale det og har kontroll. Litt forskjell på 80.000 og 30.000.... Og skylder han pengene her og der, litt til mange, eller er det EN skyldner (f.eks. mastercard eller forbrukslån?) Det er mye som spiller inn her før alarmklokkene bør ringe.

Jeg har selv hatt 40.000 på Mastercard, men det var ingen krise på noe tidspunkt. Jeg betalte det tilbake i både doble og triple avdrag, så det gikk fort nedover med gjelden. Hadde full kontroll hele tiden og var på ingen måte i noen krise.

Krise er det når man tjener dårlig og ikke klarer å betale og ikke har noen plan for hvordan det skal tilbakebetales. Det er ingenting i det du skriver som vitner om at samboeren din har noen problemer med gjelden....? Tvert i mot, du skriver at han tjener bra i en lederstillig. Det er derfor langt fra sikkert at det er noen reell krise, og sannsynligvis har han full kontroll og betaler når han skal. Men du skriver heller ikke hvor mye det er snakk om og evt til hvor mange han skylder pengene, så det er vanskelig å gi noen konkrete råd.

Det første du bør gjøre er å fortelle han at du vet om gjelden, og spørre om han har kontroll.

Takk, det hjalp å lese dette :) Jeg er kanskje overbekymret for han. Mulig han har kontroll, men jeg er likevel redd for at han går rundt med en ekkel følelse.

Jeg vet faktisk ikke hvor mye han skylder. Fikk nyss om at det mulig var problemer for litt over en måned siden. Tenkte at jeg gir han tid og heller kommer til meg når han føler seg klar for det.

En dag han hadde lånt datamaskinen min hadde han glemt å logge seg ut fra mailen. Da jeg kom på så jeg flere titler med "betalingsoppfordring", "siste varsel" ol. Jeg åpnet ingen av mailene, så vet ikke så mange detaljer.

Dagen jeg startet denne tråden fant jeg et brev i postkassa. Det var åpnet, så jeg kunne ikke se hvem det var addressert til. Så tok brevet ut av konvolutten, og så at det var til han og en absolutt siste frist med to ukers betalingsfrist på 30.000 kroner...

Han hadde sikkert sjekket posten på vei ut døra til jobb. Det er kommet flere brev fra samme avsender til han, men har naturligvis ikke lest disse.

Men så må jeg nevne at det virker som om han ikke vil byrde meg med disse problemene. Vi flyttet sammen for rundt to måneder siden. Da begynte han å jobbe enda mer, og han har nå ingen fridager i måneden, og jobber gjerne dobbelt (fra 09.00 - 23.30). "Vi skal leve godt og bruke penger på det vi vil", sier han som grunn til den kraftige økningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...