Polly Ester Skrevet 15. september 2004 #1 Skrevet 15. september 2004 Vi har en Irs Setter som vi har tenkt på å sterilisere slik at hun slipper både løpetid og innbilt svangerskap - tror jeg... Er det sånn at hun slipper innbilt svangerskap?
Loolaa Skrevet 15. september 2004 #2 Skrevet 15. september 2004 Hun må ikke steriliseres for å slippe innbilt svangerskap. Vår hund fikk en sprøyte hos veterinæren hvert halvår (tror jeg, er en stund siden nå), som gjorde at hun ikke fikk innbilt svangerskap men likevel løpetid. Er ikke sterilisering av hunnhunder en ganske stor operasjon?
Hu i Svingen Skrevet 15. september 2004 #3 Skrevet 15. september 2004 Har hatt hell med naturmedisin til min tispe. To besøk hos en hundehomeopat gjorde susen Hun har fortsatt symptomer, men er ikke deprimert sånn som før... Og nei, jeg er ikke gæren eller noe
Gjest Oppgitt Skrevet 16. september 2004 #4 Skrevet 16. september 2004 Men steriliserer ikke hunden sin på et så tynt grunnlag syntes nå jeg.. men hvis det ligger latent til andre mer alvorlige sykdommer så ok. Det finnes flere typer medisiner man kan gi hunden for å slippe slike ting som innbilt svangerskap.
Gjest Eir Skrevet 16. september 2004 #5 Skrevet 16. september 2004 Men steriliserer ikke hunden sin på et så tynt grunnlag syntes nå jeg.. men hvis det ligger latent til andre mer alvorlige sykdommer så ok. Dersom hunden faktisk er plaget av innbildt svangerskap synes jeg det er en god løsning å sterilisere den. I mange land er det faktisk praksis å sterilisere alle hunder som ikke skal brukes til avl. De jeg kjenner som har valgt denne løsningen har fått en veldig fornøyd hund etter operasjonen.
Imax Skrevet 16. september 2004 #6 Skrevet 16. september 2004 Venninnen min som er veterinær tenker på å sterilisere sine tisper for å unngå livmorbetennelse senere, som kan ta knekken på en eldre hund. Hvorvidt det passer å sterilisere din hund må du jo uansett diskutere med veterinæren din.
Purpur Skrevet 19. september 2004 #7 Skrevet 19. september 2004 Innbildt drektighet opptrer i varierende grad og kan i noen tilfeller kontrolleres med aktivitet/mosjon, foring og/eller medisin. Hvis dette ikke virker er eneste mulighet å sterilisere. Tidligere ble det brukt injeksjoner for å hindre løpetid og dermed hindre innbildt drektighet, men veterinærene har gått bort fra denne behandlingen fordi dette stoffet hadde bivirkninger som veldig ofte ga jursvulster/kreft. Ved en sterilisering blir både eggstokker og livmor fjernet og en eliminerer derfor mulighetetn til livmorbetennelse som kan være en ganske alvorlig tilstand for en hund (les: blir ikke hunden behandlet umiddelbart dør den). I mange land er det helt vanlig å sterilisere friske hunder, noe som er et bra tiltak med tanke på hundens helse. Jeg har selv opplevd tispe med ekstremt innbildt drektighet hvor ingen behandling hjalp. Så min konklusjon er at både hund og eier fikk et bedre liv etter sterilisering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå