AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Min laptop er tre år, den har begynt å bli litt treg til å slå seg på og sånn, MEN den funker fremdeles ganske greit. For litt siden kjøpte jeg en del spill på Steam. Jeg begynte å spille Alice: The Madness Returns, et spill fra 2011, og som min masking skal kunne takle. Men etter å ha spilt en stund blir laptopen varm og slår seg av. Hva er feil? Er det noe jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: fa6e0...d28
Minya Skrevet 27. august 2015 #2 Skrevet 27. august 2015 Maskinen blir rett og slett for varm og oppdager dette automatisk slik at den i stedet for å gå opp i flammer, slår seg av for å unngå å skade seg selv (og omgivelsene). Alice;TMR er et ganske grafikkheavy spill selv på lavere innstillinger, så jeg kan tenke meg at grafikkortet på laptopen din rett og slett ikke takler spillet selv om det er innenfor det absolutte minimum av grafikkort for å kjøre grafikken i spillet. I praksis er det med andre ord ikke nødvendigvis noe feil med laptopen din, den klarer bare ikke å opprettholde minimumskravet til kjøling av cpu eller gpu når den prøver å kjøre et spill som er relativt tungt å kjøre. Det kan også hende maskinen har fått litt juling i løpet av de årene du har hatt den, at den har gått varm ofte nok til at enkelte deler ikke lenger fungerer optimalt, eller at en og annen ledning inni har løsnet litt, men ikke tilstrekkelig til at maskinen ikke lenger kan slåes på. Eller så kan kjølevifta til cpu eller gpu ha knela som igjen gjør at maskinen går alt for varm og heller slår seg av enn å bli så varm at den blir helt ødelagt. Du kan prøve med en sånn laptop-putegreie med ekstra kjølevifte som du kan sette laptopen på, da får du ekstra kjøling under maskinen, men som regel hjelper det bare mot overoppheting av cpu. 1
Mann 42 Skrevet 27. august 2015 #3 Skrevet 27. august 2015 Det samme skjer rett som det er med meg når jeg spiller EVE online, som også er ganske krevende grafikkmessig. I tillegg til å sørge for ekstra kjøling, så kan man justere grafikksettingene i spillet. Jeg har fjernet en del unødvendige effekter for å minske belastningen på maskinen. Men jeg savner å se kondenssporet etter mine cruise missiler når jeg sender en hilsen til mine fiender i spillet. Neste PC blir en gaming pc med et heftig grafikkort, og da skal alle settinger til maks.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Hadde samme problem, men med en mye eldre laptop og Photoshop osv. Spilte ikke på den. Skrudde den opp og kunne dra ut svære støvdotter fra vifta. Etter en rens ble den ikke like varm lenger. Anonymous poster hash: b62fd...03b 1
Devilheart Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Hvis du, TS, er litt teknisk dreven anbefaler jeg sterkeste på at du tar skikkelig vedlikehold på laptopen. Det er egentlig noe som burde gjøres hver 2. eller 3. år da viftene og områdene der samler sykt mye skitt etterhvert og skaper overopphetingsproblemer. Typisk vedlikehold innebærer å ta vekk all støv og skitt og bytte kjølepasta på grafikkort og prossessoren. Du nevner ikke hvilken modell du har, men det er mange DIY (do it yourself) videoer på nettet som viser hvordan demonteringen og vedlikeholden skjer. Krever egentlig ikke mange evnene, men man må være våken og vite hvor ting skal igjen ved montering tilbake. Jeg gruet meg litt når jeg skulle ta fra min 5 år gamle ASUS G73, men fant par steg-for-steg videoer på YT og det gikk helt greit. Fikk litt sjokk når jeg så hvor mye dritt som faktisk var der. Etterpå ble den nesten som "ny"; ingen støy fra viftene og temperaturene synket drastisk. Så ja, gjør det selv eller få andre til å gjøre, men gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Jeg ser at dere har nevnt kjølevifte. Jeg hadde det, men den virker ikke lengre. Jeg bruker den fremdeles fordi det blir varmere om jeg sitter maskinen rett på bordet, da denne puten har hull under. Jeg er egentlig ikke redd for å prøve å skru opp maskinen hvis jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg har en Pacard bell maskin. Jeg kan ta en titt online for å se om det er noe videor om dette. Anonymous poster hash: fa6e0...d28
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Stasjonær er tingen for alt uten om å sjekke mail. Anonymous poster hash: c20b1...d28
Devilheart Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Stasjonær er tingen hvis man er mest interessert i storspilling og oppgradering. Hvis vil ha beste av begge "verdener" bør man investere i en litt dyrere bærbar enn disse billigvariantene som er mest designet til facebook og annen dilldall. TS: søk etter [modell] + disassembly eller repaste. Burde dukke opp noe relevant info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå