Gå til innhold

Nordstrand i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år på Vestlandet skal vi nå flytte til østlandet igjen siden mannen har fått jobb i Oslo. Mannen er opprinnelig fra Ekeberg, og vil gjerne flytte tilbake dit, eller eventuelt til Nordstrand (som jo er rett ved). Jeg er fra litt utenfor Oslo, og har aldri bodd der, så jeg kjenner ikke til dette området noe særlig, utover at jeg har hørt at det er en ganske "velstående" bydel!? Dette er forsåvidt helt greit for meg, da regner jeg med at det er et rolig nabolag, kanskje mindre forsøpling og hærverk osv.

Men jeg er litt redd for at det samtidig kan innebære at det for eksempel er et voldsomt merkepress blant barn og unge, og om det er mye mobbing? Vi har to barn på 5 og 7 år, og synes det er viktig å formidle til dem at det er mye annet i livet som er langt viktigere enn materielle verdier. Jeg vil derfor helst unngå å bo på et sted der alle barn/unge skal ha vinterjakker til 10.000 kr, designervesker til 20.000 osv. Dette er rett og slett ikke ting jeg ønsker at barna mine skal anse som livsnødvendig (selv om vi hadde hatt greit råd til å finansiere et slikt forbruk).

Noen som vet litt om dette området? Er det sånn at man blir helt "utenfor" hvis man ikke har foreldre som er villige til å delta i det materialistiske rotteracet? Eller er det helt akseptert å for eksempel også bruke klær fra H&M, Wow osv? (Vi er forøvrig ikke helt hippie-alternative, hvis noen skulle få det inntrykket. Barna våre får alltid nye klær når de trenger det, og det kjøpes i all hovedsak nytt og ikke brukt. Men vi er altså tilhengere av en fornuftig pengebruk!)

Anonymous poster hash: 5b751...d84

Skrevet

Det er østkantens vestkant, som mange av oss kaller det. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ble veldig mobbet da jeg gikk på skole der, så jeg mistrivdes veldig. Så er det sikkert de som trives godt, men jeg opplevde det som et miljø svært opptatt av penger, merkevarer og forbruk. De hadde overhodet ikke snøring på pengebruk, de hadde vanskeligheter for å forstå at vi som kom "utenfra" kanskje ikke hadde like mye penger. Opplevde f.eks at medelever ble kjempesure fordi vi var et par i klassen som ikke hadde råd til å dra på klassetur til New York, så det ble "bare" London i stedet for.

Jeg kommer selv fra en av de andre østlige bydelene i Oslo og fikk ofte slengt etter meg at jeg kom fra "slummen", at jeg var fattig fordi mine foreldre verken ønsket eller kunne bruke massevis av penger på merketøy, i tillegg til at jeg f.eks ikke fikk penger av mine foreldre utover det som skulle dekke det nødvendige (noe som jeg syntes var helt greit, men jeg fikk altså høre det).

Er det noe jeg er helt sikker på så er det at jeg aldri skal utsette mine fremtidige barn for det området igjen. Jeg har dog inntrykk av at områdene mot Lambertseter, Ekeberg etc er mye bedre sånn sett. 

Anonymous poster hash: bf938...03d
  • Liker 2
Skrevet

Kjenner til to flotte og gode jenter som ble holdt utenfor i miljøet på Nordstrand fordi de ikke fikk designervesker. Foreldrene er veldig velstående, men barna fikk ikke alt de pekte på av den grunn. Jentene klarer seg meget godt i dag og har sunne, ekte verdier. Men de var sjeleglade når de kunne begynne på vgs med et større mangfold. Det kommer nok an på hvordan dere som foreldre angriper situasjonen. Kjenner til flere jordnære personer på Nordstrand, men har også hørt om helt kokko overfladiske personligheter. Siden Nordstrand er "omringet" av steder med typiske "Østkantsteder" (ingen spydighet, men fant ikke bedre ord) så kan det tenkes at visse miljøer på Nordstrand blir mer ekstrem for å vise seg fram, i forhold til steder på vestkanten. Jeg kunne tenkt meg til å bo på Nordstrand selv, er jo veldig fint der, men er på samme måte som deg skeptisk til de usunne verdiene som florerer der.

Tror kanskje Ekeberg og Lambertseter er litt mer normale steder da.

Anonymous poster hash: 49efd...1cf
  • Liker 1
Skrevet

Lambertseter er en del av Nordstrand, men består stort sett av lavblokker og er ikke et overklasseområde. Jeg vet ingenting om skolemiljøet der, men området er rent og pent, innbyggerne er rolige folk og alt er egentlig helt supert. Med Lambertseter senter har vi også alt vi trenger, inkludert bibliotek og kino, og selvsagt pol, apotek og så videre.

Anonymous poster hash: f0597...ba4

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde lenge med postnr. 1177 og Holtet som mitt postkontor, men jeg var voksen da jeg flyttet dit og leide en hyggelig leilighet i mange år.

Jeg trivdes veldig godt. Og selv om jeg som sagt ikke hverken barn eller ungdom i miljøet så har jeg stor forståelse for at det nok kan være et vanvittig prestisjepress ja.

Anonymous poster hash: 25575...150
Skrevet

Mitt inntrykk er at Lambertseter er bedre enn Nordstrand, mer variert befolking osv. Det er både eneboliger, flermannsboliger og blokker, mens Norstrand er 99% enebolier og villaer.... Merka store forskjeller på hvordan barna virket når jeg gikk ut i nærområdet. Barna tilhørende Lambertseter virket mer down to earth og "normale"...

Anonymous poster hash: bcdb7...f21
  • Liker 1
Skrevet

Lambertseter er en del av Nordstrand, men består stort sett av lavblokker og er ikke et overklasseområde. Jeg vet ingenting om skolemiljøet der, men området er rent og pent, innbyggerne er rolige folk og alt er egentlig helt supert. Med Lambertseter senter har vi også alt vi trenger, inkludert bibliotek og kino, og selvsagt pol, apotek og så videre.

Anonymous poster hash: f0597...ba4

Her snakker vi om strøket Nordstrand, ikke bydelen. Lambertseter er en del av Nordstrand bydel, men var tidligere en helt egen bydel, og snakker man om "bor du på Nordstrand" mener man sjelden bydelen men strøket. Og ingen på Nordstrand kommer til å vedkjenne seg at Lambertseter er en del av Nordstrand for å si det pent. 

Anonymous poster hash: bf938...03d

• Liker 3
Skrevet

Vet du hva, Frogner er bedre å bo mtp merkepress og slikt enn hva Nordstrand er. Det høres kanskje bakvendt ut, men har erfart at folk er mye mer avslappet angående slikt på Frogner enn på Nordstrand.

Minner meg litt om uttrykket 'money talks, wealth whispers'. 

Når det er sagt vil jeg ikke på død og liv fraråde deg å flytte til Nordstrand, men selv ville jeg valgt et annet sted å bosette meg med barn i din alder.

Anonymous poster hash: 243b2...542
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har en kjæreste som bor på Ljan i Nordstrand bydel. Utrolig fint område, syns nå jeg. Pleier å ta toget til/fra Oslo sentrum da jeg leier hybel der, men det går fint. Det er ganske mange utlendinger på toget, og etter stoppet på Ljan er det nesten kun innvandrere igjen på toget (sier sitt, når toget er så fullt).

Faren og moren til kjæresten min bodde på Lambertseter og har nå flyttet til Nordstrand. Jeg føler selv at kjæresten min er mye mer jordnær enn mange andre fra Nordstrand bydel (han vokste opp på Lambertseter). Både han og hans venner derfra er veldig uhøytidelige og ser ikke så seriøst på alt mulig. Jeg har et par kompiser som er fra andre steder der, som f.eks Ekeberg og Bekkelaget, og de er mye "finere" på ting. De er også veldig i mot at Lambertseter er en del av Nordstrand bydel  :fnise:

Jeg ville sett etter steder hvor barna og ungdommen ikke får så jævla stort press mot seg kun fordi foreldrene tjener mindre enn andre. Som mange andre sier her, så er Lambertseter et veldig fint sted, det er rolig og har alt du trenger - i tillegg til kort avstand til Oslo sentrum. 

Anonymous poster hash: fbe91...fb8
  • Liker 2
Skrevet

Ville valgt Ekeberg, Lambertseter, Bekkelaget etc. over Nordstrand som område, da det er litt som beskrevet over. Det sagt så mener jeg bestemt at Nordstrand bydel var kåret til Oslos beste bydel å bo i for ikke så lenge siden. Google it! Det har en veldig fin plassering med nærhet til sjøen og sentrum,

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på Nordstrand og ungdommene på trikken har langt dyrere klær og vesker enn jeg har, hehe. Det er mange veldig velstående folk her. Tror feks solveien er den dyreste adressen i byen.

Lambertseter er helt annerledes. Der bor det "vanlige "folk.

Men jeg stortrives her :) Veldig koselig og trygt sted å bo. 

Anonymous poster hash: 4c770...222
  • Liker 1
Skrevet

Født og oppvokst på Ekeberg selv, og hadde mye heller valgt Ekeberg enn Nordstrand. Husker jo godt hvor press det var om merkeklær da vi begynte på brannfjell, men det var jo 10 000 ganger verre på nordseter, som er ungdomsskolen på Nordstrand ;)

Anonymous poster hash: 3c74e...7a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette var litt rart å lese; boligprisene er vel like høye på Ekeberg som Nordstrand? Jeg hadde trodd de stedene var nokså like..?

La meg for ordens skyld nevne at Nordtrand er mer enn Solveien. Øst/sørsiden av Nordstrand er vel mer "alminnelig"?

Skrevet

Bor ved holtet, vi trives godt. Og for meg virker det å være ganske jordnære folk i nabolaget. Skolekretsen virker også bra.

Har inntrykk av at de vi kjenner med ungdommer også er fornøyde. Ungdommene har bredt utvalg i fritidsaktiviteter, og etter det jeg kan se vennegjenger uten dyre vesker og utpreget bruk av merketøy. Har planer om å bli her under oppveksten til barna.

Anonymous poster hash: 312dd...e3f

Skrevet

Jeg kommer fra Haugerud og var IKKE vel ansett for folk fra Nordstrand i ungdomsalder, vi var absolutt ikke fine nok. Noen var skikkelig kjipe, men det var vestkantere også, så det går vel ut på ett.

Nå bor jeg faktisk på vestkanten, Lilleaker, og der er det veldig bra miljø for barn (scorte på topp blant Osloskoler og vår erfaring tilsier at det stemmer!)

På den annen side bort vi rett ved Bestum og der er miljøet helt annerledes, dette merkes veldig på ungdomskolen når det kommer folk bra begge steder. Gruet meg litt til mine barn begynner der, men håper vi har gjort dem sterke nok til å takle det.

Jeg ville ikke flyttet til Nordstrand hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: d9074...50a

Annonse
Skrevet

Takk for svar :) Det ser ut til at det er litt delte meninger om dette området, så da er det jo vanskelig å si hva konklusjonen blir... Men vi skal en tur til Oslo neste helg, så jeg tror vi prøver og få tatt en tur til Nordstrand/Ekeberg da, så kan jeg i det minste danne meg et lite inntrykk selv :)

TS

Anonymous poster hash: 5b751...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...