AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 ... For å være i vanlig god form? Jeg har relativt nylig født og formen er helt på bunn. Før jeg ble gravid var jeg en habil løper og løp blant annet flere maraton. I løpet av svangerskapet hadde jeg mange kompliksjoner og var mye sengeliggende. Jeg drømmer om å komme i form igjen, men kan jo ikke legge listen der at jeg skal maraton. Målet nå er tilbake i vanlig god form og så ta det derfra. Men da er spørsmålet hva er 'vanlig god form?' Per i dag er maks det jeg greier å løpe 5 km på 9 på mølla. Da er jeg helt knust, og føler jeg må kaste opp.Anonymous poster hash: ce536...72e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #2 Skrevet 27. august 2015 Vet ikke om det finnes noe ordentlig svar på dette. Men det høres ut som om du presser deg alt for hardt. Du kan gjøre vondt verre om du holder på å spy av utmattelse etter hver økt. Det er ikke bra for kroppen, og kan sette deg tilbake i form. Ro ned tempoet, eller del det opp i intervaller. Anonymous poster hash: 856c2...98a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #3 Skrevet 27. august 2015 Hvorfor så hastverk? Ta det mer med ro, formen kommer etterhvert. Men for å svare på spørsmålet ditt. For å være i gjennomsnittelig grei form synes jeg man kan forvente 10km i timen på tredemølle i 5 km. Dette forutsetter ingen skader, sykdom, nylig født (som deg) men en helt gjennomsnittlig relativt ung kvinne. Siden du også tidliger var en habil løper tipper jeg formen din kommer ganske kjapt tilbake og. Du har jo et godt grunnlag. Men alt til sin tid Anonymous poster hash: bb51d...79b 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #4 Skrevet 27. august 2015 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cooper_test Jeg synes tabellen gir en rimelig god indikasjon på form avhengig av kjønn og alder. Anonymous poster hash: e0d86...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #5 Skrevet 27. august 2015 For å komme tilbake til vanlig form må du ta det med ro og ikke presse deg. Begynn med rolig jogg i et par kilometer en eller to ganger i uka så skal du se du etter hvert kan løpe fortere. Anonymous poster hash: 90106...81c
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 27. august 2015 #6 Skrevet 27. august 2015 Ta den tiden du trenger og for all del, ikke sammenlign deg med andre eller med oversikter over hva man burde Om jeg hadde gjort det så hadde jeg gått rett i kjelleren, for jeg klarer bare å jogge noen meter av ganger Press det selv akkurat så mye at du blir sliten, men ikke for vondt. Så kan du gradvis øke tempo og lengde
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #7 Skrevet 27. august 2015 Ta den tiden du trenger og for all del, ikke sammenlign deg med andre eller med oversikter over hva man burde Om jeg hadde gjort det så hadde jeg gått rett i kjelleren, for jeg klarer bare å jogge noen meter av ganger Press det selv akkurat så mye at du blir sliten, men ikke for vondt. Så kan du gradvis øke tempo og lengde Da er du jo langt under gjennomsnittlig god form. Ikke at du ikke er kvalifisert til å gi råd altså, men det er jo verdt å tenke på. (Ikke kritikk! ) Anonymous poster hash: bb51d...79b 1
Gjest Runforit Skrevet 27. august 2015 #8 Skrevet 27. august 2015 ... For å være i vanlig god form? Jeg har relativt nylig født og formen er helt på bunn. Før jeg ble gravid var jeg en habil løper og løp blant annet flere maraton. I løpet av svangerskapet hadde jeg mange kompliksjoner og var mye sengeliggende. Jeg drømmer om å komme i form igjen, men kan jo ikke legge listen der at jeg skal maraton. Målet nå er tilbake i vanlig god form og så ta det derfra. Men da er spørsmålet hva er 'vanlig god form?' Per i dag er maks det jeg greier å løpe 5 km på 9 på mølla. Da er jeg helt knust, og føler jeg må kaste opp.Anonymous poster hash: ce536...72e Tar du mila på 60 min så er du i god form. Anbefaler c25k http://www.nhs.uk/Livewell/c25k/Pages/couch-to-5k-plan.aspx
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 27. august 2015 #9 Skrevet 27. august 2015 (endret) ... Endret 27. august 2015 av Hello Kitte
Gjest Herr Heftig Skrevet 27. august 2015 #10 Skrevet 27. august 2015 Jeg synes man er i akseptabel form hivs man klarer å løpe 3000 meter på 18 minutter
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #11 Skrevet 27. august 2015 Da er du jo langt under gjennomsnittlig god form. Ikke at du ikke er kvalifisert til å gi råd altså, men det er jo verdt å tenke på. (Ikke kritikk! )Anonymous poster hash: bb51d...79b Jeg vet Jeg sliter nå med en kronisk sykdom, så det er grunnen til at jeg ikke lengre klarer å jogge merAnonymous poster hash: 2cb3f...ae2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #12 Skrevet 27. august 2015 Jeg vet Jeg sliter nå med en kronisk sykdom, så det er grunnen til at jeg ikke lengre klarer å jogge merAnonymous poster hash: 2cb3f...ae2 Det var ikke vondt ment, beklager. Var bare at TS etterlyste vanlig god form, og da kan jo det absolutt henvises til statistikk o.l TS kan sammenligne seg med. Anonymous poster hash: bb51d...79b 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #13 Skrevet 27. august 2015 Det var ikke vondt ment, beklager. Var bare at TS etterlyste vanlig god form, og da kan jo det absolutt henvises til statistikk o.l TS kan sammenligne seg med.Anonymous poster hash: bb51d...79b Den lille notisen om meg selv var egentlig bare en understrekelse av hva jeg skrev over, at man ikke skal sammenligne seg med andre og heller lytte til sin egen kropp Tok meg forresten ikke nær av kommentaren din altså Anonymous poster hash: 2cb3f...ae2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #14 Skrevet 27. august 2015 Den lille notisen om meg selv var egentlig bare en understrekelse av hva jeg skrev over, at man ikke skal sammenligne seg med andre og heller lytte til sin egen kropp Tok meg forresten ikke nær av kommentaren din altså Anonymous poster hash: 2cb3f...ae2 Ok, da misforsto jeg deg. Hehe, bra! Anonymous poster hash: bb51d...79b
ninajay Skrevet 27. august 2015 #15 Skrevet 27. august 2015 Da jeg begynte å løpe igjen etter en lang pause pga. reising og tidligere overbelastningsskader, fant jeg ut at jeg bare måtte starte HELT på scratch. For å holde motivasjonen oppe syntes jeg det var greit å løpe fire sanger av gangen, minst tre runder. Altså sette på headsetet, løpe i passe fart i fire sanger (tilsvarer ca. 15 min), kort pause og gjenta dette slik at hver økt ble på minst 45 minutter (de turene jeg ikke kjørte som intervaller og lignende). Tiden går veldig fort ved å "regne" i sanger og ikke i f.eks. tid eller km. Etter hvert vil man ikke trenge pausene i mellom, øke tempo, øke antall sanger (tid) osv. Ble fort glad igjen i løping etter at jeg begynte med det. Fremgangen kom fort, og det er lett å kjenne på den ettersom man teller sangene og pausene i løpet av turen. Plutselig er man på sang nr. 7 og er ikke sliten engang, mens man kanskje følte trang for pause i sang 4 tidligere. (Da er det på tide å øke hastighet/stigning litt også ). Lykke til i hvert fall! Det er helt greit å starte på nytt noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå