Neutral90 Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Hei, Samboer har kjøpt hus som jeg skal flytte inn i. Vi ønsker derfor å lage en samboeravtale - og kommer mest trolig til å oppsøke advokat for å få det helt riktig. Er det noen som kan hjelpe meg med å synse på hva som blir "mest rett" og "enklest"? Vi ønsker begge at jeg skal kjøpe meg inn, men ikke med en gang (ferskt forhold). Jeg tenker derfor på flere mulige scenarier - det er viktig for begge at ingen taper på dette. Viktig å få med er at huset kommer til å bli totalrenovert med min hjelp, og at leieinntekter vil dekke mer enn 100% av avdrag og renter etter ca 3 måneder om ting går på skinner (altså, han vil tjene penger). 1. Vi betaler begge c. 4000 kroner inn på felles konto til, ja, felles og løpende utgifter. Jeg vil i tillegg betale inn 5000 kroner til hans private konto, hvorav det er en klausul i samboeravtalen om at 50% av disse pengene vil gå til kjøp av eierandel i boligen. Hvis brudd før 1 år, så beholder han disse pengene. 2. Vi kjører en prøveperiode på 6 mnd hvor vi begge betaler inn fast sum til felles konto, og jeg betaler en symbolsk leie på si 3500 kroner. Dette er hans penger helt. Andre forslag?? Er det feil å foreslå alternativ 1?? Jeg har noe penger, men ikke nok til å kjøpe meg inn med 50% om ett år, heller rundt 40%. Vi har allerede avtalt at med min innsats med renovering og oppussing så vil vi ha klausul i samboeravtalen om at kjøp av eierandel i bolig vil være basert på kjøpssum, ikke markedsverdi på den dato. Dette setter jeg selvfølgelig veldig stor pris på, samtidig så får jeg derved noe tilbake med å hjelpe til med oppussing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå