Gå til innhold

Begynne på ny tråd når strikker?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan begynner jeg på ny tråd når jeg strikker? Knytter jeg de to endene sammen og fortsetter på neste nøste eller må jeg feste den gamle tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjerne la enden på det gamle nøstet henge løst, bare husk at den ikke må være for kort. Det samme med enden på det nye nøstet. Og så fester du dem og syr dem inn i strikketøyet når det er ferdig.

Hvis du ikke strikker på rundpinne, men frem og tilbake, så synes de fleste at det blir penest om tråden skiftes på enden.

Dette er ihvertfall hva jeg lærte i min ungdoms vår.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men du kan gjerne knyte dei saman med ein laus knute, så er dei kanskje mindre i vegen og sånn (og det er i alle fall ingen sjans for rakning). Hugs i alle fall, som Litago sa, å ha lange nok endar til at du får festa dei godt. 10 cm. er eit minimum, vil eg seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha igjen 10-15 cm av den gamle tråden, tilsvarende på den nye. Og så fester du dem når du er ferdig med arbeidet. Ikke knyt! Det er dårlig håndtverk... Samme hvor du gjør det, for når du fester tråden, kan du ikke se det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leneliten

Hei! Når jeg strikker i bare en farge, jukser jeg litt. Jeg strikker inn alle trådendene, dvs jeg begynner med ny tråd litt før den gamle tar slutt, strikker med to tråder til trådenden er god gjemt. På neste omgan tar jeg med enden fra den nye tråden. Dette funker greit, speielt nåe det ferdige plagget skal toves etterpå. Men det er juks da, og kan vel ikke kalles godt håndtverk! :oops:

Strikker jeg mønster i flere farger er det ingen vei utnom å feste trådene tilslutt.Men ligg unna knutene. De blir synlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...