Gå til innhold

1 kalori = 1 kalori..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver på å gå ned i vekt, og spiser 1300-1500 kalorier hver dag. Min erfaring er at hvis jeg tar meg råd å spise f. Eks. en sjokolade eller noe lignende snacks til cirka 300 kalorier hver dag, er det lettere å følge dietten. Har det noe å si hva jeg velger å bruke kaloriene mine på, så lenge jeg holder meg under 1500? Proteiner og karbohydrater og vitaminer og fiber og sånn har jeg ellers kontroll på :)

Beklager hvis det er skrevet litt kronglete,er på mobilen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jo noe å si, da du får i deg lite næringsstoffer på denne måten. 500 kalorier sjokolade, inneholder mye mindre næringsstoffer enn 500 kalorier salat og biff.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har jo noe å si, da du får i deg lite næringsstoffer på denne måten. 500 kalorier sjokolade, inneholder mye mindre næringsstoffer enn 500 kalorier salat og biff.

Men jeg sier jo at jeg har kontroll på at jeg får i meg nok hoved- og mikronæringsstoffer. Jeg lurer bare på om jeg legger på meg at sjokoladen, selv om jeg bare spiser 1300-1500 kalorier Endret av superchick
Skrevet

Men jeg sier jo at jeg har kontroll på at jeg får i meg nok hoved- og mikronæringsstoffer. Jeg lurer bare på om jeg legger på meg at sjokoladen, selv om jeg bare spiser 1300-1500 kalorier

Nei.

Anonymous poster hash: de583...849

• Liker 1
Skrevet

En kalori er en kalori, men det er også andre egenskaper ved mat enn bare energiinnholdet. Empiri tilsier hva som er riktig i hvert enkelt tilfelle. Ikke prøv å fikse noe som funker.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjør du ikke. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: be881...e89
Skrevet

Så lenge du får dekket behovet for næringsstoffer, og ikke føler deg sulten, er det ikke noe problem. 

Men når du ligger så lavt i kalorier vil jeg si det er litt merkelig om du klarer få dekket behovet for protein og sunt fett og samtidig har plass til en sjokolade.. Hvilke tall jobber du med? 

Anonymous poster hash: a0b7d...790
  • Liker 1
Skrevet

ja, en kalori er en kalori. Det er mulig å gå ned i vekt ved bare å spise sjokolade så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner. Om dietten bare består av sjokolade vil du få mangelsykdommer.

Det beste argumentet mot å spise slik synes jeg er: Det å spise 300 kcal med sjokolade hver dag vil ikke gi en helsegevinst, det er hvorfor det blir frarådet. Hvorfor putte slik "gift" inn i kroppen når disse kaloriene kunne heller bli brukt til masse brokkoli, gulerøtter, fisk eller andre ting som er bra.

Les om professor Mark Haub sin Twinkie diett, der han nettop beviser at det er mulig å gå ned i vekt på godteri.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=twinkie+diet

Anonymous poster hash: e6224...929
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du spiser 1300 kalorier en dag, og 300 er sjokolade, så står du bare igjen med 1000 kalorier som kroppen skal "leve av". Da er det hvertfall viktig at disse kaloriene er skikkelig godt satt sammen av fornuftig, sunn mat og riktige næringsstoffer. 1000 kalorier med ordentlig mat er nemlig veldig lite for kroppen!

Husk også at sukker har andre negative effekter på kroppen utenom kaloriene - så det er på ingen måte et sunt kosthold du har, hvis 20-25% av kostholdet ditt er sjokolade, selv om du fortsatt går ned i vekt.

Konklusjon: Du kan fint slanke deg på den måten der, men ha et sunt kosthold, det kan du ikke. Hva er viktigst?

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Fett og kroppens bruk av maten du inntar reguleres av mer enn bare et antall på kaloriene du spiser.

Særlig mat som er prosessert av en eller annen industribehandling inneholder ofte sukker, kjemikalier og giftige stoffer som kroppen ikke er ment å håndtere fra naturens side. 

En måte for å kroppen å håndtere giftige kjemikalier på, er å tvilholde på fettceller. Enkelte typer kjemikalier som er helt vanlige i næringsmiddelindustrien fester seg nemlig til en fettcelle. Det er bedre, fra kroppens synspunkt for å si det slik, å ha disse stoffene festet til fett som kan lagres vekk, enn å la de passere gjennom vitale organer. 

Så hvis du ukritisk spiser en billig industri-/masseprodusert sjokolade hver dag vil du motarbeide hele poenget med å kontrollere kaloriinntaket ditt, fordi kroppens reaksjon på raffinert sukkert og kjemikalier kan gjøre mye skade.

Alle (vel, de fleste) moderne mennesker tror at de alltid har "kontroll på å få i seg basisbehovet av næringsstoffer". Men fakta er at vi ofte er overspiste, men underernærte. Kostholdsråd om hva du trenger av div. næring kan være drastisk feil på individuelt nivå. 

Som konklusjon har jeg lyst til å være bombastisk. Å kutte kalorinntak for å spise mer sjokolade er et veldig dårlig valg. 

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! En vanlig dag kan se sånn her ut:

Frokost : 2 fullkornknekkebrød med ost og paprika 190 kcal

Lunsj : yoghurt og proteinshake 300 kcal

Middag : ytrefilet/kylling/laks/karbonadedeig med tilbehør til 500-600 kcal

Snacks: lettis/smoothie/sjokolade til 300 kcal

• Liker 2
Gjest Lars1009
Skrevet

Driver på å gå ned i vekt, og spiser 1300-1500 kalorier hver dag. Min erfaring er at hvis jeg tar meg råd å spise f. Eks. en sjokolade eller noe lignende snacks til cirka 300 kalorier hver dag, er det lettere å følge dietten. Har det noe å si hva jeg velger å bruke kaloriene mine på, så lenge jeg holder meg under 1500? Proteiner og karbohydrater og vitaminer og fiber og sånn har jeg ellers kontroll på :)

Beklager hvis det er skrevet litt kronglete,er på mobilen

Nei, en kalori er ikke en kalori mtp vektoppgang. En kalori fra raffinert sukker igangsetter helt andre prosesser i kroppen din enn en kalori fra protein eller fett. I tillegg er det tomme kalorier som ikke metter lenge og gjør at du vil ha mer og spiser fortere. Kort sagt blir du feitere av å spise mye raske karbohydrater som raffinert sukker.

http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/

Skrevet

Nei, en kalori er ikke en kalori mtp vektoppgang. En kalori fra raffinert sukker igangsetter helt andre prosesser i kroppen din enn en kalori fra protein eller fett. I tillegg er det tomme kalorier som ikke metter lenge og gjør at du vil ha mer og spiser fortere. Kort sagt blir du feitere av å spise mye raske karbohydrater som raffinert sukker.

http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/

Men jeg spiser jo ikke mer. Stopper jo etter den ene sjokoladen.. 

• Liker 1
Skrevet

Men jeg spiser jo ikke mer. Stopper jo etter den ene sjokoladen.. 

Bare ignorer hovedmeldingen i innlegget til Hornet, såfremt du leser deler av det. Det er riktig at tomme kalorier metter mindre og kortere og gjør at du får lyst på mer. Ulike retter (kalorier) blir brutt ned på ulike måter og noen av de tar mer energi å bryte ned enn andre.

Sålenge du spise færre kalorier enn du forbruker kommer du ikke til å gå opp i vekt, om du så skulle spise 1500kcal rent sukker.

Anonymous poster hash: fc071...217

Gjest Lars1009
Skrevet

Dette har jo også med insulinnivå, lagring av fett osv å gjøre. Så man blir feitere av å spise mye sukker og raske karbohydrater. Sukker er jo usunt. Når det er sagt, spiser jo du veldig sunt og ikke spesielt mye sukker, så det er ikke noe du burde ha dårlig samvittighet for.

Men en kalori er ikke er kalori, er poenget mitt. Det er bare å lese seg opp.

Eller se "Forks over knives" på Netflix eller YouTube.

Skrevet

1 kcal = 1 kcal, uavhengig om du får det i deg av 100g sjokolade eller 5kg agurk.

Som du sikkert forstår og vet er det den totale energimengden som avgjør om du går ned eller ikke. Det som derimot kan avgjøre er sammensetningen av næringsstoffene og hvorvidt de metter og stabiliserer blodsukkeret. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Dette har jo også med insulinnivå, lagring av fett osv å gjøre. Så man blir feitere av å spise mye sukker og raske karbohydrater. Sukker er jo usunt. Når det er sagt, spiser jo du veldig sunt og ikke spesielt mye sukker, så det er ikke noe du burde ha dårlig samvittighet for.

Men en kalori er ikke er kalori, er poenget mitt. Det er bare å lese seg opp.

Eller se "Forks over knives" på Netflix eller YouTube.

Helt enig. Det er meningsløst å sette seg selv på diett i antall kalorier, men å tillate å fylle de kaloriene med sjokolade. Kroppens reaksjon på det vi spiser er like viktig som antallet kalorier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...