Gå til innhold

Trenger kostholdshjelp. Hvor kan jeg gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter litt med dette matgreiene. Har ikke noen spiseforstyrrelse (som jeg vet om i allfall), men jeg sliter veldig med å finne riktig balanse for meg over hva jeg burde spise / ikke burde spise / hvor mye / lite osv. 

Vet jo selvsagt hva som er lurt å spise og lurt å droppe, men det er ikke bare-bare. Hadde det vært det hadde jeg jo lykkes for lenge siden.

Problemet mitt er at i en periode sulter jeg meg og spiser omtrent ingenting. Så sprekker jeg tilslutt og overspiser i en periode. Vinninga går opp i spinninga. Er så utrolig klar over det, men hver gang jeg har overspist lenge igjen får jeg litt angst og kutter ut alt sammen igjen. Ond sirkel. Har også hatt perioder hvor jeg har vært mer flink med maten, spist mer "normalt" - sunt, trent og kommer inn i en god rytme - forrige gang så jeg resultater av det også (men ikke før i ettertid) - men da har jeg f.eks holdt meg heeelt unna godteri (for det skal man jo også ifølge noen) - det var heller ikke noe problem i begynnelsen, men tilslutt så sprekker jeg likevel.

Så ja. jeg sliter veldig med å finne en balanse jeg klarer å opprettholde over LANG tid. Jeg kan godt gå en måned uten chips og sjokolade og generellt drittmat, men det funker jo ikke når jeg en eller annen gang går på en smell likevel. 

Har også et annet problem tror jeg, for hver gang jeg spiser uavhengig om det er en god eller dårlig periode, får jeg for meg at visse matvarer er IKKE lov. Jeg må jo være litt forstyrra, for noen ganger føler jeg ikke at jeg f.eks kan spise salami og majones på skiva, men å hive i meg sjokolade og chips - det går fint liksom.

Så ja.. 

Kunne gjerne tenkt meg å gå til en ernæringsfysiolog eller noe og få hjelp med en matplan, for jeg klarer ikke gjøre det selv. Er ernæringsfysiolog noe jeg burde henvende meg til? Eller hvor kan jeg gå for å få hjelp?

Setter pris på alle svar :)

Anonymous poster hash: e8d07...871
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her. Spesielt dette var som å møte meg sjøl i døra

Har også et annet problem tror jeg, for hver gang jeg spiser uavhengig om det er en god eller dårlig periode, får jeg for meg at visse matvarer er IKKE lov. Jeg må jo være litt forstyrra, for noen ganger føler jeg ikke at jeg f.eks kan spise salami og majones på skiva, men å hive i meg sjokolade og chips - det går fint liksom.

Jeg har ikke tenkt at dette er "forstyrret", men ulogisk er det. Jeg "kunne ikke" spise mat med fett, for det var fetende. Da jeg begynte å stille spørsmålstegn ved dette, falt mye på plass. Nå spiser jeg fullfete produkter og har ikke lenger noe sug etter potetgull - noen ganger har jeg søtsug, men det er mindre, sjeldnere, og mer håndterlig.

En matplan kan kanskje hjelpe deg. Hvem som skal sette den opp, og om matplan overhodet vil hjelpe deg, kommer an på om du er villig til å følge den, og for at du skal være villig til det, må du synes at det er meningsfullt å gjøre det. Den bør følge din døgnrytme, passe med din livsstil, bestå av mat du liker og lett får tak i. Her er min:

post-64352-0-69941000-1440665053_thumb.p

Og du bør ikke tenke at du aldri mer skal spise godteri ("drittmat"), det er ikke realistisk, og heller ikke nødvendig å kutte helt ut, det viktigste er at hverdagsmaten er bra nok - gir deg tilstrekkelig av næringen du trenger og ikke for mye av noe. Å prøve å kutte ut noe fullstendig, er en perfekt oppskrift på å sprekke og gi opp. Finn heller ut hvor ofte det er passe for deg å spise dette eller hint.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...