Gå til innhold

Hvordan lager du saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, oppskriften taler for seg. Hvordan lager du saus uten toro?

Eneste sausen jeg har prøvd å lage på egen hånd var med fløte og stekesjy og diverse krydder.

Greit nok, men vil gjerne lage smakfulle sauser uten for mye fløte. Gjerne litt allround som kan funke til fugl og kjøtt. Ikke nødvendigvis samme sausen, men å lage én saustil hver av dem som jeg kan variere utfra hva jeg har hjemme. Og gjerne en woksaus. Hørt og østersaus og worcestersaus?

Jeg har maizenna. Hva mer bør jeg handle?

Anonymous poster hash: de38a...f99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller viktigste er kraft.

Du kan koke din egen, feks på skrog av kylling som du beiner ut (og bruker lår og bryst til noe annet), eller på kraftbein av okse som kjøpes hos slakter. Det er lærerikt å koke sin egen kraft fordi man får en bedre forståelse av hvordan smak skapes.

Men du får også nå kjøpt bra kraft i gode matbutikker, jeg liker Jacobs, som de selger feks på Meny. Særlig oksekraften (som er tidkrevende å lage selv) synes jeg er veldig verdt pengene - faktisk rett og slett billig i forhold til arbeidet/tiden det krever å lage.

Med ferdigkjøpt og ferdig redusert kraft kan du lage sjysaus av restaurantkvalitet like raskt og lett som en Toro-pose.

Anonymous poster hash: 4c3d0...395
  • Liker 1
Skrevet

Er jo ikke arbeid å lage kragt? Kjøp kraftbein, ligger i frysa på extra ihvertfall, hiv oppi en løk og en gulrot, dekk med vann, kok opp, skum av og la småkoke så lenge du gidder, minst 1 time tror jeg. Sil og frys ned i porsjoner.

kraft av kalkun blir godt. Kok opp skroget etter kalkunmiddagen på nyttår

Anonymous poster hash: a222d...f46

Skrevet

Finnes jo mange gode sauser som ikke baserer seg på kraft. Hollandaise-, bearnés-, sataysaus osv osv.

Anonymous poster hash: 79d4e...37f
Skrevet

Er jo ikke arbeid å lage kragt? Kjøp kraftbein, ligger i frysa på extra ihvertfall, hiv oppi en løk og en gulrot, dekk med vann, kok opp, skum av og la småkoke så lenge du gidder, minst 1 time tror jeg. Sil og frys ned i porsjoner.

Hva hver og en synes er arbeid varierer vel. Jeg koker gjerne kraft på både bein av lam, okse, kylling, sjøkrepsskall ++, men har forståelse for at det ikke er noe alle ønsker å prioritere.

4-5 kg margbein fra slakteren er litt å bære hjem, liksom, og jeg pleier å koke slik kraft over natten. Hvis man i stedet kan kjøpe en liten kartong ferdig innkokt oksekraft fra butikken i stedet, helt uten tilsetningsstoffer, for 30 kr, kan det i mange tilfeller være mer hensiktsmessig. ;)

Skrevet

Finnes jo mange gode sauser som ikke baserer seg på kraft. Hollandaise-, bearnés-, sataysaus osv osv.

Hvis TS ønsker en saus uten for mye fløte vil jeg anta at en kvart kilo smør heller ikke er det hun er ute etter.

• Liker 2
Skrevet

Hvis TS ønsker en saus uten for mye fløte vil jeg anta at en kvart kilo smør heller ikke er det hun er ute etter.

For en hyggelig tone du har :fnise:

TS, teriyakisaus er kjempegodt og veldig enkelt å lage. :)

http://www.foodnetwork.com/recipes/teriyaki-sauce-recipe.html

Skrevet

Slags brun saus. 

1 buljongterning kokes opp i vann, jeg pleier å ta litt mindre enn det som står på pakken. Smelt smør i en kjele og bland i mel som brunes, hell over buljongvannet. Kok og tilpass til ønsket konsistens. Smak til med salt, pepper og soyasaus. 

Syns denne sausen passer bra til svinekjøtt, men funker sikkert til mye annet. Kan justere og pimpe som man vil med stekesjy, stekt løk og andre krydderier :)

• Liker 3
Skrevet

Du vil få lite smak på den krafta uten å brune kraftbeinet først.

• Liker 2
Skrevet

Tusen tusen takk for tips! Keep 'em coming:D

Ser noen nevnte bernaise, hollandaise osv, supre forslag :)

Jeg har Cøliaki og bukspyttkjertelsvikt slik at jeg ikke tåler mel og fordøyer også fett dårlig, så ønsket litt magrere alternativer :) men takk for forslaget, du kunne ikke vite det!

Bernaise er sikkerstikk på restaurant, det er ca alltid glutenfri:)

-Ts

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke en eneste mager saus! Satt klar her til å dele mange tips til jeg så siste innlegget ditt ;)

Anonymous poster hash: 7670d...9cc
Skrevet

Slags brun saus. 

1 buljongterning kokes opp i vann, jeg pleier å ta litt mindre enn det som står på pakken. Smelt smør i en kjele og bland i mel som brunes, hell over buljongvannet. Kok og tilpass til ønsket konsistens. Smak til med salt, pepper og soyasaus. 

Syns denne sausen passer bra til svinekjøtt, men funker sikkert til mye annet. Kan justere og pimpe som man vil med stekesjy, stekt løk og andre krydderier :)

Fløte, creme fraice, kesam, rødvin, brunost og sennep er andre ting jeg har i vanlig brun saus :) 

Skrevet

Fløte, creme fraice, kesam, rødvin, brunost og sennep er andre ting jeg har i vanlig brun saus :)

Ja, men denne sausen var ment som en uten all de kaloribombene der :P Blir kjempegod. 

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke en eneste mager saus! Satt klar her til å dele mange tips til jeg så siste innlegget ditt ;)

Det er bare å komme med dem også ;) trenger slike av og til også :D -ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...