Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #1 Skrevet 15. september 2004 Hva bruker dere for å bevare skoa og skinnet best mulig? Impregnering eller noe slags balsam? Vet det finnes dr.martens sko balsam spesial lagd for skoa, i allefall i Hot rod i Trondheim. :klø:
Gjest Tristessa Skrevet 15. september 2004 #2 Skrevet 15. september 2004 Sørger bare for å pusse dem skikkelig, men når du sier det, tror jeg at jeg skal kjøre en omgang impregnering på dem. Beste vinterskoene en jente kan få tak i!
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #3 Skrevet 15. september 2004 Beste vinterskoene en jente kan få tak i! Ja, det er sikkert og visst! Jeg bruker ikke andre vintersko, det har jeg ikke gjort på 3 år. Jeg synes alle andre vintersko blir enten for "jålete" til meg eller for fjortis og klumpete som f.eks buffalo, så derfor passer dr.martens midt i blinken
Sandra Skrevet 15. september 2004 #4 Skrevet 15. september 2004 Hvis det er vanlig glatt skinn, så er det bare å pusse dem jevnlig med skokrem (ikke sånn "shiner" som gjør dem blanke, det gir ikke næring til skinnet). Om du har svarte sko, blir det penest med svart skokrem, det dekker over slitte flekker. Det er lurt å impregnere dem, gjerne en gang i uken eller annenhveruke når det er veldig dårilg vær. Men man bør egentlig impregnere skoene sine et par-3 ganger FØR man begynner å bruke dem. Det gir et beskyttende lag på skinnet, som sørger for at det blir lettere å holdedem pene og rene Impregneringen gjør skoene mer vannavstøtende, men sørger også for at skitten ikke setter seg så godt fast nede i skinnet.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #5 Skrevet 15. september 2004 Hvis det er vanlig glatt skinn, så er det bare å pusse dem jevnlig med skokrem (ikke sånn "shiner" som gjør dem blanke, det gir ikke næring til skinnet). Om du har svarte sko, blir det penest med svart skokrem, det dekker over slitte flekker. Det er lurt å impregnere dem, gjerne en gang i uken eller annenhveruke når det er veldig dårilg vær. Men man bør egentlig impregnere skoene sine et par-3 ganger FØR man begynner å bruke dem. Det gir et beskyttende lag på skinnet, som sørger for at det blir lettere å holdedem pene og rene Impregneringen gjør skoene mer vannavstøtende, men sørger også for at skitten ikke setter seg så godt fast nede i skinnet. Så skokrem gir næring i tillegg til å dekke over slitte flekker? Trodde det kun fjernet slitte flekker, jeg. Mine sko har ikke noen slitte flekker - enda. Jeg impregnerer de kun foreløpig. Gjør impregneringa/skokremen skinnet mykere da?
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #6 Skrevet 15. september 2004 Ja, det er sikkert og visst! Jeg bruker ikke andre vintersko, det har jeg ikke gjort på 3 år. Jeg synes alle andre vintersko blir enten for "jålete" til meg eller for fjortis og klumpete som f.eks buffalo, så derfor passer dr.martens midt i blinken Ja for dr.martens er så mye bedre Og hvem bruker buffalosko nå egentlig? dr.martens er rett og slett noe av de styggeste skoene som finnes. Samme hvor gode de er å gå i!
Sandra Skrevet 15. september 2004 #7 Skrevet 15. september 2004 Man bør pusse skoene sine jevnlig, ikke vente til det kommer slitte flekker. Skokremen nærer skinnet så det ikke blir så tørt, det blir ikke slitt så fort. Det gjør skokrem, men altså ikke sånn tube med "skoshine", eller hva det heter. Den gjør skoen bare blank fort, uten at det er næring i det. Det blir litt som huden vår, den trenger også næring.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #8 Skrevet 15. september 2004 Ja for dr.martens er så mye bedre Og hvem bruker buffalosko nå egentlig? dr.martens er rett og slett noe av de styggeste skoene som finnes. Samme hvor gode de er å gå i! Haha, dette var et skikkelig gøy innlegg Men over til det du skrev: Jepp, dr.martens er så mye bedre! Det bestemmer jeg, du taper!
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #9 Skrevet 15. september 2004 Haha, dette var et skikkelig gøy innlegg Men over til det du skrev: Jepp, dr.martens er så mye bedre! Det bestemmer jeg, du taper! Ja, så enig så enig Men dr.martens er bedre enn hva?
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #10 Skrevet 15. september 2004 Hehe, lille kverulanten JEG personlig synes dr.martens er bedre enn sko med høye heler, buffalo sko og andre "klumpesko". Men det skrev jeg kun for å svare på innlegget til Tristessa om hvorfor jeg likte dr.martens så godt. Jeg klarer rett og slett ikke gå på høye heler for jeg får vondt i bena og klumpesko er så tunge å gå med. Fornøyd med svaret?
Sandra Skrevet 15. september 2004 #11 Skrevet 15. september 2004 Jeg glemte å si at du ikke bør ha så tjukt lag med skokrem på, bare et tynt. Ellers bare tetter du alle porer. Og så er det bare å pusse opp, sånn at de blir blanke.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #12 Skrevet 15. september 2004 Jeg glemte å si at du ikke bør ha så tjukt lag med skokrem på, bare et tynt. Ellers bare tetter du alle porer. Og så er det bare å pusse opp, sånn at de blir blanke. Takk for alle svar, Sandra
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #13 Skrevet 15. september 2004 Hehe, lille kverulanten JEG personlig synes dr.martens er bedre enn sko med høye heler, buffalo sko og andre "klumpesko". Men det skrev jeg kun for å svare på innlegget til Tristessa om hvorfor jeg likte dr.martens så godt. Jeg klarer rett og slett ikke gå på høye heler for jeg får vondt i bena og klumpesko er så tunge å gå med. Fornøyd med svaret? hehehe, greit 8)
Gjest Tristessa Skrevet 15. september 2004 #14 Skrevet 15. september 2004 Og for all del: ikke føl deg fristet til å bruke tjukke, ikke-fargete kremer ala Mink-oilvoks og sånt. Fant en boks hjemme en gang for noen år siden, og tenkte at kanskje det ville gjøre susen på et av mine gamle par, men mattere og styggere sko skal man lete lenge etter etter at jeg hadde brukt det der klineriet! Synes at Kiwi har gode skokremer, ellers lurer jeg faktisk på om jeg skulle fått tak i en boks med sånn spesialbalsam. Men som tidligere nevnt i denne tråden, kan man komme langt med god skokrem og hvis det er skikkelig ille vær, spesialimpregnering. Men mine sko er helt, helt glatte, altså ikke med en litt ruere "skinnoverflate" (hvis du forstår hva jeg mener), så jeg synes de holder seg blanke lenge, i tillegg til at de støter vannet godt fra seg i utgangspunktet.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #15 Skrevet 15. september 2004 Og for all del: ikke føl deg fristet til å bruke tjukke, ikke-fargete kremer ala Mink-oilvoks og sånt. Fant en boks hjemme en gang for noen år siden, og tenkte at kanskje det ville gjøre susen på et av mine gamle par, men mattere og styggere sko skal man lete lenge etter etter at jeg hadde brukt det der klineriet! Synes at Kiwi har gode skokremer, ellers lurer jeg faktisk på om jeg skulle fått tak i en boks med sånn spesialbalsam. Men som tidligere nevnt i denne tråden, kan man komme langt med god skokrem og hvis det er skikkelig ille vær, spesialimpregnering. Men mine sko er helt, helt glatte, altså ikke med en litt ruere "skinnoverflate" (hvis du forstår hva jeg mener), så jeg synes de holder seg blanke lenge, i tillegg til at de støter vannet godt fra seg i utgangspunktet. Mine sko har blitt litt slitt akkurat der i "bretten" oppå, der hvor skinnet blir bøyd når man går. (huff, for en klomsete forklaring) Men sånt er vel umulig å gjøre noe med? Eller har du klart å unngått det også siden du sier skoene er helt glatte? Vil gjerne høre
Gjest the imp Skrevet 15. september 2004 #16 Skrevet 15. september 2004 Og for all del: ikke føl deg fristet til å bruke tjukke, ikke-fargete kremer ala Mink-oilvoks og sånt. Fant en boks hjemme en gang for noen år siden, og tenkte at kanskje det ville gjøre susen på et av mine gamle par, men mattere og styggere sko skal man lete lenge etter etter at jeg hadde brukt det der klineriet! Selvsagt blir skoene matte med minkolje. Minkolje bruker du tja, ca 1 gang i måneden for at skoene skal være vanntette. Skokrem bruker man mye oftere, og bruker du skokrem etter at du har latt minkoljen tørke vil skoene dine bli blanke, myke og vanntette.
Gjest Tristessa Skrevet 15. september 2004 #17 Skrevet 15. september 2004 Usj, det var ikke slik jeg husket det. Det tok sin tid før de ble seg selv igjen, for å si det sånn. Men gudene vet hvor lenge den der Mink-olje tingen hadde ligget hjemme hos oss. For alt jeg vet kunne den vært like gammel som meg.
Gjest Ethereal Skrevet 15. september 2004 #18 Skrevet 15. september 2004 Jeg mener å huske at DM-skoene mine sprakk opp, på en måte, og at de ikke tok imot skokrem o.l. Jeg har en mistanke om at de er lakkerte, og da er det lite man kan gjøre.... Nå fikk jeg lyst på DM-sko igjen, enda de er sinnssykt glatte :oops:
Gjest Tristessa Skrevet 15. september 2004 #19 Skrevet 15. september 2004 Hva? Neeei! :bælje: Ikke si at det er sant! De gamle mine tok kvelden etter særdeles lang og tro tjeneste (alle sømmene begynte bare å smuldre opp til slutt, jeg var nok litt for slemme med dem), men de var av skinn som kunne pusses som vanlige sko. De jeg har nå er lekre som fy, men veldig glatte. Urk. Tåler ikke tanken på at de en gang vil gå i stykker. De blir jo litt som små barn, disse skoene. Man har dem jo i evigheter.
Gjest Ethereal Skrevet 15. september 2004 #20 Skrevet 15. september 2004 Lurer litt på hva prisen på DM-sko er nå???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå