Gå til innhold

Unge kvinne: spiser du oppdrettslaks?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er fortsatt i tvil om jeg vil ta sjansen på å spise oppdrettslaks før jeg har fått barn. Eventuelt hvor mye som er greit? Hva tenker dere andre kvinner som tenker dere skal ha barn?

(Miljøgiftene lagres i kroppen i 10 år og går over i morsmelken og kan visstnok føre til ADHD, autisme og lavere IQ 😳... det er grunnen til at leger advarer såvidt jeg har jeg skjønt)

Endret av Unika
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pålitelig kilde, takk.

Anonymous poster hash: 5977b...c45
Skrevet

Finnes masse hvis du googler.. Jeg har hengt meg spesielt opp i denne:: http://www.vg.no/forbruker/helse/leger-og-professorer-ikke-spis-oppdrettslaks/a/10117390/

Vet det finnes mye forskning som sier det er trygt, men klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil gjøre/hvor store mengder jeg kan/vil spise.. :/

Det du viser her er en VG-artikkel, og jeg anser ikke dette som en pålitelig kilde. Hva du bør og ikke bør spise, må baseres på mer enn dette. Uansett, siden det er dette du linker til, kanskje du skal lese siste det av artikkel igjen.

• Liker 5
Skrevet

Det du viser her er en VG-artikkel, og jeg anser ikke dette som en pålitelig kilde. Hva du bør og ikke bør spise, må baseres på mer enn dette. Uansett, siden det er dette du linker til, kanskje du skal lese siste det av artikkel igjen. Anonymous poster hash: 5977b...c45

Åh, snobberi. Nå er det jo leger som uttaler seg der da, derfor jeg anser det som noe pålitelig, men som du ser av tidligere poster, så er jeg fortsatt usikker. Samme om det står i VG eller en eller annen medisinsk tidsskrift vel? Jeg ser på HVEM som uttaler seg. Hvis det var NAV'ern Gunda fra indre Telemark som hadde sagt "ikke spis laks", hadde saken naturligvis stilt seg annerledes.

Skrevet

Åh, snobberi. Nå er det jo leger som uttaler seg der da, derfor jeg anser det som noe pålitelig, men som du ser av tidligere poster, så er jeg fortsatt usikker. Samme om det står i VG eller en eller annen medisinsk tidsskrift vel? Jeg ser på HVEM som uttaler seg. Hvis det var NAV'ern Gunda fra indre Telemark som hadde sagt "ikke spis laks", hadde saken naturligvis stilt seg annerledes.

Veldig mange leger sier veldig mange forskjellige ting. Så klart må man ha mer kilder enn at "noen leger" har sagt det. Helt greit å være kritisk til det man stapper i seg. Forøvrig kan "NAV'ern Gunda fra Indre Telemark" ha brukt mye av tiden sin til å lese forskninger på dette og dermed ha ett ganske greit grunnlag å uttale seg på noe.

Når du leser slike ting må du ha et ord i hodet "KILDEKRITIKK"

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor oppdrettslaks, eller fjøslaks som det burde hete? :P

Kjøp villfisk som torsk, makerell, sei, lyr, flyndre, hyse, kolje, uer osv osv. Fisk som er fanget av fiskebåter og dratt rett opp av havet. Ikke sånn lusebefengt fjøslaks foret på kjemiske stoffer og soya i fra Brazil. 

Laks er ikke den eneste fisken i dette langstrangte og flotte landet :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Veldig mange leger sier veldig mange forskjellige ting. Så klart må man ha mer kilder enn at "noen leger" har sagt det. Helt greit å være kritisk til det man stapper i seg. Forøvrig kan "NAV'ern Gunda fra Indre Telemark" ha brukt mye av tiden sin til å lese forskninger på dette og dermed ha ett ganske greit grunnlag å uttale seg på noe.

Når du leser slike ting må du ha et ord i hodet "KILDEKRITIKK"

Det finnes masse kilder på nett, jeg sitter på mobil å valgte derfor én. Jeg er bevisst på KILDEKRITIKK ellers i livet, men hvis folk er interessert i å lese mer regner jeg med de klarer å Google selv. Akkurat dette temaer har jo rullet og gått i mediene i flere år, så jeg lurte egentlig bare på om andre damer hadde bekymringer (fortsatt). Jeg henvender meg med andre ord til de som har satt seg inn i saken.. Jeg vet også at Gunda kan være fiskeekspert, men jeg tror du tok poenget mitt eller? :-) Endret av Unika
Skrevet

På ingen måte. VG-journalisten har høyst sannsynlig ingen spesiell innsikt i temaet og sjansen for at artikkelen inneholder feil, misforståelse og mangler, er derfor i stor grad tilstede. I et (anerkjent) medisinsk tidskrift vil gjerne teksten være skrevet av eksperten(e) selv og ikke være basert på intervju, som i VG-artikkelen. I tillegg til dette vil teksten bli kontrollert av andre fagfeller og redaktør. At du kaller det snobberi, blir simpelthen for dumt og nesten pinlig.

• Liker 6
Skrevet

Det finnes masse kilder på nett, jeg sitter på mobil å valgte derfor én. Jeg er bevisst på KILDEKRITIKK ellers k livet, men hvis folk er interessert i å lese mer regner jeg med de klarer å Google selv. Akkurat dette temaer har jo rullet og gått i mediene i flere år, så jeg lurte egentlig bare på om andre damer hadde bekymringer (fortsatt). Målet var ikke å diskutere ulike kilder.. Jeg vet også at Gunda kan være fiskeekspert, men jeg tror du tok poenget mitt eller? :-)

Hvordan kan jeg ta poenget ditt når du sier du tror på det fordi leger har sagt det? Leger kan si mye rart. Det er ikke greit å slenge ut en slik påstand uten noe mer enn en VG artikkel å vise til, fordi mange ikke er kritiske til kilden.

• Liker 1
Skrevet

Shit æsse! 

Håper du finner ut av noe fisk TS :P

Skrevet

Hvordan kan jeg ta poenget ditt når du sier du tror på det fordi leger har sagt det? Leger kan si mye rart. Det er ikke greit å slenge ut en slik påstand uten noe mer enn en VG artikkel å vise til, fordi mange ikke er kritiske til kilden.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg, derfor jeg opprettet denne tråden. Må man ramse opp bøttevis av kilder for å spørre om noe her?

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg, derfor jeg opprettet denne tråden. Må man ramse opp bøttevis av kilder for å spørre om noe her?

Ikke ramse opp bøttevis, men hvis alt du har har å vise til en et par leger som har sagt noe om det så tenker jeg det ikke er noe å bekymre seg for.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke laks, men det er fordi det smaker vondt og ikke fordi jeg er redd for noe som muligens kanskje kan tenkes å være farlig. 

Anonymous poster hash: b5a78...80c
Skrevet

På ingen måte. VG-journalisten har høyst sannsynlig ingen spesiell innsikt i temaet og sjansen for at artikkelen inneholder feil, misforståelse og mangler, er derfor i stor grad tilstede. I et (anerkjent) medisinsk tidskrift vil gjerne teksten være skrevet av eksperten(e) selv og ikke være basert på intervju, som i VG-artikkelen. I tillegg til dette vil teksten bli kontrollert av andre fagfeller og redaktør. At du kaller det snobberi, blir simpelthen for dumt og nesten pinlig.

Ville du ikke svare på dette, TS?

• Liker 1
Skrevet

Ikke ramse opp bøttevis, men hvis alt du har har å vise til en et par leger som har sagt noe om det så tenker jeg det ikke er noe å bekymre seg for.

Dette er sjarmen med nettet. JEG som person i det virkelige liv vet/har hørt/lest mye mer om oppdrettslaks enn den VG-artikkelen. At jeg brukte den som eksempel her betyr selvfølgelig ikke at det er den eneste jeg har lest. Som sagt sitter jeg på mobil, og orker ikke bedrive utstrakt linking. Jeg lurer simpelthen bare på hvordan ståa er hos andre damer som lurer på å bli gravide, men som også er glad i laks, og litt redd for miljøgifter.

Skrevet

Ville du ikke svare på dette, TS? Anonymous poster hash: 5977b...c45

Innlegget var bra det, ser du har peiling, og er klar over problematikken. Men ser også at hvis man formulerer seg litt klønete på Kg så er løpet kjørt. Jeg mener selvfølgelig ikke at VG og er medisinsk tidsskrift kan sammenlignes, men om disse to legene hadde sagt akkurat det samme i et annet medium, ville det nok ikke utgjort noe stor forskjell for MEG. Så usikker er jeg på laksen, derfor jeg spør her hva andre mener :-).

Skrevet

Dette er sjarmen med nettet. JEG som person i det virkelige liv vet/har hørt/lest mye mer om oppdrettslaks enn den VG-artikkelen. At jeg brukte den som eksempel her betyr selvfølgelig ikke at det er den eneste jeg har lest. Som sagt sitter jeg på mobil, og orker ikke bedrive utstrakt linking. Jeg lurer simpelthen bare på hvordan ståa er hos andre damer som lurer på å bli gravide, men som også er glad i laks, og litt redd for miljøgifter.

Det er så mange andre som ikke sitter med den samme kunnskapen som deg, og når du da linker til en artikkel uten noe mer info om andre kilder eller hvor man kan finne de - så er det mange som kan bli skremt uten å ha sett noe som helst forskning på det.

Problemet i dag er at det er så lett å bare slenge ut informasjon, uten å nødvendigvis måtte dokumentere det.

Skrevet (endret)

Det er så mange andre som ikke sitter med den samme kunnskapen som deg, og når du da linker til en artikkel uten noe mer info om andre kilder eller hvor man kan finne de - så er det mange som kan bli skremt uten å ha sett noe som helst forskning på det.

Problemet i dag er at det er så lett å bare slenge ut informasjon, uten å nødvendigvis måtte dokumentere det.

Ok. Da er nok ikke dette rette plassen for meg :-) Målet med tråden var ikke å drive "opplæring" og linking. Det orker jeg ikke. Får heller undre på laksenæringa inni meg. Endret av Unika
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Alt som kanskje kan være farlig.. Lite å bekymre seg for i alle fall når en tenker på slikt. Mitt tips er å legge beina litt på bordet og lene deg bak og nyte et bekymringsfritt liv.

Og ja, jeg spiser masse laks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...