Gå til innhold

Kan jeg ha to boliger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg eier en leilighet som jeg kjøpte til 1 mill for noen år siden. Leier ut den i ett år til så skal jeg selge. Bor nå i hjembyen mens jeg leter etter bolig.

Jeg får inn 38000 i mnd i lønn og utleie.

Har funnet en fin leilighet til kun 2.7 som er akkurat hva jeg er på jakt etter. Sett at jeg får denne til maks prisantydning, har jeg råd til å ha denne og er skattesmellen såpass stor at jeg ikke bør kjøpe?

Etter at alle regninger er betalt har jeg igjen drøye 20.000 kr.

Jeg har nesten ingen egenkapital nå, det er vel det største problemet. Men er mulig å få lånt det av foreldre, men er vel også muligheter siden jeg er under 34 år og kan få bedre betingelser?

Er jeg for ambisiøs her?

Anonymous poster hash: 73239...d3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye lån har du på den første leiligheten? Og hvor mye får du solgt den for?

Hvorfor har du så høye utgifter?

Hvor mye av inntekten er lønn og hvor mye er leieinntekt?

Anonymous poster hash: e1224...afa
Skrevet

du kan være kausjonist for egen bolig. Men usikker på om hele boligen må være nedbetalt først

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Leiligheten jeg eier ble kjøpt for 1 og vil selge for 1.2 dersom statistikken i bygget den er i er rett. Og at den blir solgt riktig tid (sommerferie når studenter ønsker en rimelig leilighet de har råd til å holde lånet for). Jeg betaler 5000 for den nå i både renter og avdrag. Har igjen å betale 750.000 på den.

8000 får jeg i mnd for den.

Skrevet

Har vel ikke så høye utgifter da? Innenfor de utgiftene jeg sa er nedbetaling 5000 i mnd på leiligheten jeg eier fra før. Og så må man ikke glemme månedsavgifter for å eie bolig. Og resten av utgiftene er tatt litt ekstra i.

Skrevet

Hmmm har hørt andre kausjonete for egen bolig, men de har ikke nedbetalt sin. Mulig det er en grense for hvor mye som må være nedbetalt da.

Jeg har også en dyr hobby som jeg betaler 3000 for i mnd glemte å si det. Men det et beregnet i det jeg skrev i første post, så fremdeles godt over 20.000 kr i mnd jeg enten kan spare eller bidra med huslån på eventuell ny bolig

Skrevet

Hei!

Jeg eier en leilighet som jeg kjøpte til 1 mill for noen år siden. Leier ut den i ett år til så skal jeg selge. Bor nå i hjembyen mens jeg leter etter bolig.

Jeg får inn 38000 i mnd i lønn og utleie.

Har funnet en fin leilighet til kun 2.7 som er akkurat hva jeg er på jakt etter. Sett at jeg får denne til maks prisantydning, har jeg råd til å ha denne og er skattesmellen såpass stor at jeg ikke bør kjøpe?

Etter at alle regninger er betalt har jeg igjen drøye 20.000 kr.

Jeg har nesten ingen egenkapital nå, det er vel det største problemet. Men er mulig å få lånt det av foreldre, men er vel også muligheter siden jeg er under 34 år og kan få bedre betingelser?

Er jeg for ambisiøs her?

Hva med å spørre en bank?

Anonymous poster hash: 95793...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...