Jon_Edvard_Longs Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Hei, Jeg er en ung herre på 32 som med alderen har begynt å fatte interesse for skogens gull - nemlig kantarellen. Med dette i tankene har jeg googlet, lest og hørt med venner om tips til hvor jeg kan finne denne gule delikatessen. Det viser seg desverre at dette er mye enklere sagt enn gjort. Jeg har nå vært ute flere turer i skogen uten å komme hjem med noe annet enn myggstikk én massé. Fraværet av kantarellen har fått meg til å begynne å lure på om folk egentlig bare lurer meg. Er det virkelig slik at mine venner får en pervers gledeav å lure meg ut i skogen i tide og utide? Er kantarellbloggene jeg leser fyllt med svada slik at man luker ut uerfarne plukkere og sitter igjen gullet selv? Håper det er noen her som kan komme med ordentlige tips. Jeg har vært i granskog, ved bekker og ved stier. Hittils er det eneste stedet jeg har funnet kantareller på Meny på Ullevål. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 én massé...?Anonymous poster hash: 2cc9f...91d
Minya Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 én massé...?Anonymous poster hash: 2cc9f...91d Fransk for "i massevis".
Sølvrosen Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Det finnes kantareller, men det kan være veldig vanskelig å finne dem. Du kan gå og gå i dagesvis uten å se snurten av en eneste kantarell, før du pluttselig finner en plass der du virkelig får fylt kurven. Sist jeg så kantareller var ved bakveggen til en hytte under noen grantrær i utkanten av ei myr. Jeg anbefaler deg å lære litt flere sopper, så du slipper å komme tomhendt hjem. Traktkantarellen, kantarellens brune slektning, er ganske grei å huske. Den ligner på kantarell, men er brun, og hatten er formet som en trakt som går litt ned i stilken (altså den øverste delen av stilken er hul). Det eneste som er litt skummelt er at den gjerne vokser sammen med en ganske lik giftsopp, men hvis du ser på hver eneste sopp du plukker og passer på at alle har trakt ned i hatten er du trygg. Den er ikke like delikat som kantarellen, men mye mer tallrik. 1
Gjest Citronella Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Du må grave litt i lyng blant grantrær. Nå har vi hatt mye varme i hele landet. Men med regnet så vil de poppe opp! Lykke til! 1
Gjest Citronella Skrevet 30. august 2015 #7 Skrevet 30. august 2015 Du må grave litt i lyng blant grantrær. Nå har vi hatt mye varme i hele landet. Men med regnet så vil de poppe opp! Lykke til! Jeg mente løvtrær.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #8 Skrevet 30. august 2015 Fransk for "i massevis".Ikke helt. Du må la være å bruke "accent aigu" - akkut aksent - på é-en. For da skriver du i praksis: {een massee}, mens du egentlig prøver å skrive det korrekte: en masse.Anonymous poster hash: 35e04...b71 3
Minya Skrevet 30. august 2015 #9 Skrevet 30. august 2015 (endret) Ikke helt. Du må la være å bruke "accent aigu" - akkut aksent - på é-en. For da skriver du i praksis: {een massee}, mens du egentlig prøver å skrive det korrekte: en masse.Anonymous poster hash: 35e04...b71 Ikke direkte oversatt nei, men betyningen i dette tilfelle var "i massevis" eller "en helvetes jævla mye myggstikk" Endret 30. august 2015 av Minya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå