Gå til innhold

Hyperhidrose - operasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått fjernet svettekjertler under armene?

Henvist fra lege? Vanskelig å få gjennomslag? Hvor mye måtte du betale? Måtte du i narkose eller lokalbedøvelse? Fikk du noen bivirkninger? Som feks svette flyttet til andre steder? Hvor raskt kom du deg etter operasjon?

Anonymous poster hash: 07d50...57d

Skrevet

Jeg har kun kuttet over nerver for håndsvette, det hjalp under armer også. Men det gjøres ikke kun for armhulesvette, da det hjelper for det kun i 30% av tilfellene. Da må man slite med svette i ansikt eller hender i tillegg. Thorakal sympatectomi het det.

Det du kan gjøre er enten lokal fettsuging av svettekjertler, det gir mindre arr, men er kun effektivt i en del av tilfellene. Gjøres på privatklinikker som Aviva helse o.l. Ellers er det botox, men i Norge får man det ikke på blå resept, slik som i Sverige.mgjøres bl.a på,Svetteklinikken.no.

Det inngrepet der man fjerner hud med svettekjertler under armene gir en del arr og stram hud, men det skader jo ikke med en time for mer info.

Ellers har jeg hatt god nytte av et preparat som heter Dridase, som man kan få resept på av hudlege eller annen spesielist. Er en tråd om det her inne.

Anonymous poster hash: 9b34c...561

Skrevet

Ikke operer deg! Sjansen for at du får kompensasjonssvette andre steder på kroppen er større enn sjansen for å bli svettefri. Bruk heller medisiner eller kremer

• Liker 1
Skrevet

Ikke operer deg! Sjansen for at du får kompensasjonssvette andre steder på kroppen er større enn sjansen for å bli svettefri. Bruk heller medisiner eller kremer

Jeg er operert. Jeg fikk svette andre steder, men angrer ikke. For det første er kompensatorisk svette mindre plagsomt enn de opprinnelige plagene. I tillegg hjelper Dridase utrolig hodt mot kompensatorisk svette, og ikke så godt mot de opprinnelige plagene. Men man bør kun vurdere operasjon om man er ekstremt plaget. Jeg kunne ikke skrive på et ark eller håndhilse, hendene var klissvåte.

Skrevet

Takk for svar! :)

Har prøvd ALT av preparater og ingenting hjelper :( Botox fraråder hudlege, siden det må tas med jevne mellomrom. Har hørt noe om "fettsuging" av kjertler, men finner ikke så mye på nett.

Anonymous poster hash: 07d50...57d

Skrevet

Sjekk ut MiraDry, der er det rapportert svært få bivirkinger

Skrevet

Takk for svar! :)

Har prøvd ALT av preparater og ingenting hjelper :( Botox fraråder hudlege, siden det må tas med jevne mellomrom. Har hørt noe om "fettsuging" av kjertler, men finner ikke så mye på nett.Anonymous poster hash: 07d50...57d

Ja, botox må tas med jevne mellomrom, men jeg har også hørt fra leger at det kan redusere svettingen over tid om man tar det jevnlig, for man roer nerveaktiviteten. Men aldri oftere enn hver tredje måned, ellers kan man bli immun mot botox. Jeg kan ikke helt se hvorfor det frarådes, for om du kun svetter under armer, er det både praktisk og kostnadsmessig overkommelig. Det hadde vært vanskeligere om du svettet over hele kroppen.

Skrevet (endret)

Botox må vel betales selv? Ang operasjon av fjerning av svettekjertlene, så er dette blitt ulovlig i bl.a Sverige pga bivirkingene. Så undersøk skikkelig før du gjør noe som helst. Og selve operasjonen kan også være farlig da lungene kan kollapse

Endret av MalloryK
Skrevet

Jeg har tatt botox under armene :) Gjorde det i November i fjor, og det var virkelig en ny verden når jeg plutselig sluttet å svette under armene! Det varte i ca 7mnd før jeg smått begynte å svette igjen. 
Nå i dag svetter jeg mye mindre enn jeg gjorde før jeg tok botox, og selv om jeg fremdeles svetter mer enn gjennomsnittet så er det ikke så ille som tidligere. Etter neste behandling håper jeg at resultatet blir enda bedre, og at jeg til slutt lærer kroppen til at den ikke trenger å overprodusere.

Skrevet

Av nysgjerrighet, blir man utredet for å finne årsak til den overdrevne svettingen?

Anonymous poster hash: c149b...2bf
Skrevet

Botox må vel betales selv? Ang operasjon av fjerning av svettekjertlene, så er dette blitt ulovlig i bl.a Sverige pga bivirkingene. Så undersøk skikkelig før du gjør noe som helst. Og selve operasjonen kan også være farlig da lungene kan kollapse

Det som er ulovlig i Sverige er thorakal sympatectomi, altså den operasjonen der man går med thorakoskop nn i brysthulen og kutter av sympatiske nerver (t2 og t3) langs ryggraden. Det er den operasjonen jeg har tatt,mog som fremdeles gjøres i Norge.

Lokal fjerning av svettekjertler under armene er en helt annen operasjon, og gir ikke den type bivirkninger. Det kuttes ikke av nerver. Den er for alt jeg vet lovlig i Sverige og andre land. Men den kan gi en del arr og stram hud.

Skrevet

Av nysgjerrighet, blir man utredet for å finne årsak til den overdrevne svettingen? Anonymous poster hash: c149b...2bf

De utelukker stoffskiftesykdom og andre årsaker, ja. Men selve årsaken til hyperhidrose er delvis en genetisk disponibel faktor og delvis en hittil ukjent utløsende faktor. For min del var det nok en veldig stressende oppvekst og en angstlidelse i bunn. Det ble til slutt et fysisk problem.

Skrevet

De utelukker stoffskiftesykdom og andre årsaker, ja. Men selve årsaken til hyperhidrose er delvis en genetisk disponibel faktor og delvis en hittil ukjent utløsende faktor. For min del var det nok en veldig stressende oppvekst og en angstlidelse i bunn. Det ble til slutt et fysisk problem.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg er ganske sikker på min utløsende årsak, som uten å gå inn på det her har med hjernen å gjøre. De har utelukket stoffskifteproblematikk også, dog i en annen sammenheng. 

Takk for svaret ditt :)

Anonymous poster hash: c149b...2bf

Skrevet

Du må tenke på kroppen som en helhet. Å fjerne noe, vil ofte føre til ubalanser andre steder.

Anonymous poster hash: 9b4cc...4f6
Skrevet

Du må tenke på kroppen som en helhet. Å fjerne noe, vil ofte føre til ubalanser andre steder. Anonymous poster hash: 9b4cc...4f6

Når man lider av hyperhidrose, er det allerede en ubalanse og overaktivering i det sympatiske nervesystemet. Så det er nok litt mer komplisert enn som så.

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte var at jeg er ganske sikker på min utløsende årsak, som uten å gå inn på det her har med hjernen å gjøre. De har utelukket stoffskifteproblematikk også, dog i en annen sammenheng.  Takk for svaret ditt :)   Anonymous poster hash: c149b...2bf

Bare hyggelig, håper det var til nytte og at du finner ut av årsaksforholdet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...