Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hva slags datamaskin har du, og hvorfor? Er du fornøyd? Hva bruker du den til?

Selv er jeg fersk masterstudent med en tre år gammel Acer Notebook - 13 tommer, slank og lett, med Windows 7, et operativsystem jeg liker. Det er foreløpig ingenting galt med den, men den begynner å bli litt treg, og den bråker litt. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny maskin med det første, men har allerede tenkt litt på hva jeg vil velge. "Alle" har jo mac - jeg kunne absolutt tenke meg Macbook eller mac air, med tanke på vekt og batterikapasitet. Synes allikevel de er litt vel dyre, og spesielt den nye macbooken som kun har 12-tommersskjerm. 

For meg er det viktig at pcen ikke er for tung, og at batteriet er bra. Samtidig må den tåle noe tyngre programmer i forbindelse med feks statistikk, men det regner jeg med de fleste nye pcer gjør uansett. Jeg redigerer også litt bilder, men det er kun på amatørnivå. 

Hadde vært ålreit å høre hva andre i samme bås har av pcer, og hva dere eventuelt anbefaler :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt pc siden 2010, og er egentlig veldig fornøyd med macene jeg har hatt. Min første macbook klarte seg ganske bra frem til i fjor vinter. Da begynte den å bli litt treig, og jeg kjøpte ny. Har beholdt den gamle, og den fungerer fremdeles. Kjempefornøyd med min Macbook pro :) Den er lett, har en skjerm som er god å lese på (SUPERVIKTIG) og batterikapasiteten er utrolig bra. Nå er ikke mac for alle, men jeg liker mac i alle fall :) Syns den er enkel å bruke.

Skrevet

Jeg fikk min Macbook Pro i gave for fire år siden og er strålende fornøyd! Jeg kommer til å kjøpe Macbook Air neste gang fordi Pro blir litt tung å bære på, men utenom det er jeg veldig fornøyd med Pro. Lang batteritid, rask, skjermen er stor nok (min er 13'), operativsystemet er lett å lære seg, osv. Jeg er ikke datakyndig da, så du får nok bedre svar enn dette.

Anonymous poster hash: f4c32...c2b
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Air.

Lett og kjapp. Perfekt for meg.

Skrevet

Hei! 

Hva slags datamaskin har du, og hvorfor? Er du fornøyd? Hva bruker du den til?

Selv er jeg fersk masterstudent med en tre år gammel Acer Notebook - 13 tommer, slank og lett, med Windows 7, et operativsystem jeg liker. Det er foreløpig ingenting galt med den, men den begynner å bli litt treg, og den bråker litt. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny maskin med det første, men har allerede tenkt litt på hva jeg vil velge. "Alle" har jo mac - jeg kunne absolutt tenke meg Macbook eller mac air, med tanke på vekt og batterikapasitet. Synes allikevel de er litt vel dyre, og spesielt den nye macbooken som kun har 12-tommersskjerm. 

For meg er det viktig at pcen ikke er for tung, og at batteriet er bra. Samtidig må den tåle noe tyngre programmer i forbindelse med feks statistikk, men det regner jeg med de fleste nye pcer gjør uansett. Jeg redigerer også litt bilder, men det er kun på amatørnivå. 

Hadde vært ålreit å høre hva andre i samme bås har av pcer, og hva dere eventuelt anbefaler :)

Min erfaring: Statistikkprogram på en trettentrommer eller mindre kan bli en svært klaustrofobisk opplevelse. Både jeg og de fleste av mine medstudenter har enten 15,6 eller så brukes det en ekstern skjerm. Dette med at pcen skal være så veldig lett, forstår jeg ikke. De som regnes som "tunge" veier minimalt mer enn de "lette". Om man bærer to kilo mer på ryggen, so what? Når det gjelder mac bør man tenke på at man kan oppleve fuzz når man f.eks. skal koble seg til programkiosker og lignende. Når det gjelder batterikapasitet er selvsagt dette er poeng, men i dag har de fleste forelesningsrom og lesesaler strømuttak. Av hensyn til medstudenter bør man tenke på at pcen ikke bør støye.

Anonymous poster hash: 09767...5ef

Skrevet

Jeg hadde en vanlig Macbook frem til jul, da var den så treig og tullete at jeg måtte ha ny. Kjøpte meg en Samsung, men det er ikke det samme altså. Savner Macen min, og gleder meg vanvittig mye til jeg har råd til ny! Jeg synes Mac er mye raskere, bråker mindre, har bedre skjerm og er lettere å forstå seg på. Pluss mye lenger batteritid!

Skrevet

Jeg hadde en vanlig Macbook frem til jul, da var den så treig og tullete at jeg måtte ha ny. Kjøpte meg en Samsung, men det er ikke det samme altså. Savner Macen min, og gleder meg vanvittig mye til jeg har råd til ny! Jeg synes Mac er mye raskere, bråker mindre, har bedre skjerm og er lettere å forstå seg på. Pluss mye lenger batteritid!

Samsung har jeg også dårlig erfaring med.

Anonymous poster hash: 09767...5ef

Skrevet

en lenovo note. 13"

funker ypperlig!

Skrevet

Jeg har en MacBook Air. Hadde en Lenovo før som var over dobbel så tung og det er herlig å slippe å bære på den ekstra vekten.

Bruker kun lette programmer i studiesammenheng, men har the sims 2 på den, og det takler den fint :)

Skrevet

har Macbook Pro som jeg har hatt i 4 år. jeg er veldig fornøyd og kommer aldri til å gå tilbake til pc. bruker den til surfing, skolearbeid, se serier/filmer o.l.

Skrevet

Har hatt MacBook Pro siden 2011, men kjøpte Air i vinter da førstnevnte begynte å bli veeeeeldig treig etter 4 års ganske kontinuerlig bruk (+ mye frakt hit og dit, så et under at den ikke har noen ytre skader egentlig..), pluss at jeg begynte å få ganske vondt i skulderen av å bære rundt på den. 

Jeg kjører statistikkprogrammer på min Air nå når jeg tar mastergrad, og synes det funker kjempefint - mye enklere enn jeg trodde til og med! Maskinen er også lett å ha med seg, og batteritiden er lang - hvertfall enn så lenge. Prøver ikke å ha noe særlig annet enn studierelaterte ting på denne her, og håper den holder i mange år. Har også en iPad jeg har kjøpt tastatur til som jeg har med på forelesninger hvis jeg ikke skal ha med bøker og en haug med andre ting på skolen, men om jeg først skal ha en heldagstur dit så får både MacBook Air, bøker og andre ting god plass i en sekk eller ei veske uten at det blir veldig tungt å bære (litt avhengig av tyngden på bøkene, så klart..)

Har 13" skjerm på begge mine og synes ikke det er for lite - vurderte 11" da jeg skulle kjøpe Air men da syntes også jeg det begynte å bli i minste laget :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...