Gå til innhold

Hvordan bli mindre støl (når jeg er det allerede)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig støl etter at jeg deltok i et løp på lørdag og ellers diverse styrketrening (blant annet tabata) i går og i dag. Men i morgen skal jeg delta i et løp igjen (bare fem kilometer), og jeg har så vondt på innsida av lårene og i leggene.

Noe jeg kan gjøre for å motvirke stølheten? Blir liksom ikke så lett å yte mitt yttereste i morgen hvis jeg er like støl da som nå. Vanskelig å gå i trapper, jo....!

:trene: Håper noen har noen tips jeg ikke har tenkt på! Prøvde å tøye bra i dag, men fortsatt vondt.

Anonymous poster hash: 5b14a...a92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE tøy... Stølhet er masse små rifter i musklene. Om du tøyer river du bare opp disse igjen i stedet for at de får gro. 

Gjør litt lett trening, som rask gange eller rolig jogg. Da får du igang blodsirkulasjonen til de vonde områdene, noe som hjelper kroppen å reparere skadene. 

Ha på Tigerbalsam, det kan lindre smertene. 

Anonymous poster hash: 0f087...191
Skrevet

Du må bare hvile. Og spise nok mat. Stølheten vil kjennes mindre når du er varmet opp.

Skrevet

Takk for tips!! Ikke tøye, ja....Shit. 

Spise nok mat sliter jeg også litt med (overhodet ingen spiseforstyrrelse, altså, men praktiske årsaker som at det er lite vegatarmat i kantina på jobb). Skal stikke ut og kjøpe noe!

Vil noen turer med hunden i ettermiddag og i morgen tidlig hjelpe?

Skrevet

Spise nok mat sliter jeg også litt med (overhodet ingen spiseforstyrrelse, altså, men praktiske årsaker som at det er lite vegatarmat i kantina på jobb). Skal stikke ut og kjøpe noe!

Ja, som sagt må du bevege på deg og få varme i musklene. Gå fort eller småjogg.

Skrevet

Fikk det litt da jeg trente i dag morges, i alle fall. Det var et ganske lett styrkeprogram. Men da tøyde jeg jo etterpå, så da ødela jeg vel hele greia. 

Skrevet

Hvis du spiser vegetarisk er det også ikke usannsynlig at du har lavt inntak av proteiner. De er viktige byggesteiner og trengs for god restitusjon. Kjøtt bidrar med alle de essensielle aminosyrene, og mineraler som er viktig. Om du ikke spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter er det viktig at du erstatter disse kildene med gode vegetariske alternativ. Jeg er ikke veldig godt bevandret i den sjangeren og personlig skyr jeg store mengder soyaprodukter, men de er kanskje blant det bedre du får i sjangeren. 

Skrevet

Hvis du spiser vegetarisk er det også ikke usannsynlig at du har lavt inntak av proteiner. De er viktige byggesteiner og trengs for god restitusjon. Kjøtt bidrar med alle de essensielle aminosyrene, og mineraler som er viktig. Om du ikke spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter er det viktig at du erstatter disse kildene med gode vegetariske alternativ. Jeg er ikke veldig godt bevandret i den sjangeren og personlig skyr jeg store mengder soyaprodukter, men de er kanskje blant det bedre du får i sjangeren. 

Jeg har vel aldri vært så bevisst på proteininntak som etter at jeg ble vegetarianer.:) Nå tenker jeg på det til hvert måltid, i motsetning til før, når jeg bare spiste kjøtt og ikke tenkte på at det inneholdt proteiner. Er heller ikke veganer, så jeg spiser melkeprodukter som kesam, cottage cheese og yoghurt, samt ting med egg i (liker ikke egg alene). 

Proteiner jeg spiser er for eksempel: Kikerter, linser, bønner, tofu, quinoa, nøtter, fullkornspasta mm. I tillegg spiser jeg soyaprodukter innimellom (som soyafarse og soy4u), og jeg bruker proteinpulver etter trening. 

Og har dilla på questbars! :fnise: Leste et sted (nå husker jeg ikke hvor) der man kunne regne ut hvor mye protein man egentlig tenkte utfra vekt og høyde, og da fant jeg ut at jeg egentlig trengte bare 40 gram. Er jo hele 20 bare i en Questbar, så tror jeg får i meg mer enn nok. :)

Men det er jo fint du nevner det, det kan jo hende det er andre ting som skjer som gjør at det blir litt lite proteiner til et måltid og at det kan bidra til stølheten.

Mindre støl i dag, i alle fall, så da håper jeg at god mat gjennom dagen gjør meg i stand til å løpe bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...