AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Vi har et barn på 4 år. Hos oss er det røykfritt. Både jeg og min samboer vokste opp i hjem der det ble røyket inne, og dette husker jeg svært godt ifra min barndom. Om jeg klaget på lukten fikk jeg beskjed om å heller gå på rommet mitt.. Nå er det slik at mormor og bestefar røyker. De røyker også inne. Jeg har forsøkt å tatt det opp mange ganger, men til ingen nytte. Mormor fikk blodpropp for et par år siden, etter det sluttet hun. Men hun begynte raskt på igjen da bestefar røyket og hun ikke klarte å holde seg unna. I går rant begeret over for meg. Vårt barn har mye større risiko for å bli allergisk, siden far har flere allergier. Jeg sa til mormor at vi er kommet i 2015, og det er fåtallet som røyker inn i dag. Jeg mener de skulle kunne gå ute dersom de ønsker å passe barnebarn, men hun sier at bestefar ikke rikker seg. Ok, sier jeg da. Det er deres hjem og vi kan ikke bestemme hva dere skal gjøre. Men jeg ønsker ikke å sende barnet mitt hos dem der det er så grått inne at man nesten ikke ser veggen.. alt av klær og utstyr må vaskes etterpå, og barnet må dusjes. Jrg synes jo det er fælt å skulle være så "streng", men det er MITT barn, og jeg ønsker ikke å utsette det for dette. Hva mener dere?Anonymous poster hash: a1c0a...40b 16
Gjest Magnifiq Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Jeg drar ikke til folk som røyker inne. Hvorfor skal jeg da sende ungene mine? De burde hvertfall klare å røyke ute når barnet er der i det minste.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Husk at det ville vært mye røyk igjen i huset mens dere/barnet besøkte om de så hadde latt være å røyke i noen timer eller en kveld. Ville ikke vært hos dem i det hele tatt, men heller krevd at dere enten hadde samvær på kafe og lignende eller hjemme hos dere. Anonymous poster hash: 7748c...dd1 4
pusekatta Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Jeg synes det er helt greit, det du sa. Hvem vil at barnet sitt skal bli utsatt for passiv røyking? I 2015, så røyker man ute. 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Husk at det ville vært mye røyk igjen i huset mens dere/barnet besøkte om de så hadde latt være å røyke i noen timer eller en kveld. Ville ikke vært hos dem i det hele tatt, men heller krevd at dere enten hadde samvær på kafe og lignende eller hjemme hos dere.Anonymous poster hash: 7748c...dd1 Ts her. Ja det var det jeg sa, at jeg mener man ikke trenger å røyke inne i det hele tatt. Men det er jo til slutt opp til dem hva de vil ofre for å få sett barnebarnet aitt hjemme hos dem da..Anonymous poster hash: a1c0a...40b
Favole Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Det er ikke mange som røyker inne i vår familie, men de som gjør det går ut når vi er på besøk med guttungen. Hadde de ikke gått ut på eget initiativ ville vi bedt dem om å ta det ute mens vi er på besøk. Hadde de sagt nei hadde vi ganske enkelt latt være å dra dit. Å få være barnevakt er uaktuelt. 2
veitja Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Ts her. Så fint å høre at dere har samme mening! Sliter med samvittigheten for mormor som er 60 år og selvfølgelig vil se barnebarn, men ville slitt mer dersom barnet mittskulle utviklet allergi, men mulighet for at denne kom av passiv røyking.. nei jeg får vel stå på mitt, og håpe at de omvender seg..
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Jeg hadde ikke dratt på besøk til dem, verken med eller uten barnet. Min svigermor røyker ofte, men til og med hun skjønner at røyking kun skal foregå utendørs! Anonymous poster hash: 5b208...200 1
Caelyn Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 Min mor røyker inne. Da jeg fikk barn ga jeg klar beskjed om at røyking inne ikke var tillatt da vi var på besøk, og at vi ikke ville komme om det ikke ble respektert. Hun ble ganske furt og trodde vel ikke helt på meg, men lærte fort Nå som gutten er 8 år og er veldig mye ute, får hun lov til å røyke under kjøkkenvifta Stå på ditt
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 Altså, jeg røyker selv men hadde heller ikke sendt ungene mine til hjem hvor det røykes inne fast og ikke luftes. Det er jo en grunn til at jeg selv går ut og holder meg unna ungene når jeg røyker.. Synes det TS sa er helt innafor, det er jo snakk om besteforeldrene og ikke et engangstilfelle.Anonymous poster hash: 741c1...bd2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #11 Skrevet 26. august 2015 Barn skal ikke utsettes for tobbaksrøyk innomhus, punktum. Hva de gjør når barna ikke er der, får være opp til dem selv. Anonymous poster hash: 98a5a...cb7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Folk velger selv om de vil røyke hjemme hos seg selv. At andre skal be dem gå ut for å røyke, er jo ganske ubeskrivelig frekt. Hvis de ikke holder ut å være innendørs, kan de som er gjester gå ut. Eller kanskje helst holde seg borte? Frekke egoister er ikke trivelige å ha som gjester. Anonymous poster hash: d2c67...03a 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 Min søster nektet å ta med barna på besøk til svigers pga de røyket inne. De ble fornærmet først, men innså etter hvert at hun hadde rett. De sluttet å røyke inne, og snart sluttet de å røyke totalt. I ettertid har de takket for at hennes stahet gjorde at de ble kvitt røyken Det burde være en selvfølge å ikke røyke rundt barn, i dag kjenner man altfor godt til helsefarene ved passiv røyking til å kunne hevde noe annet. Anonymous poster hash: b3106...fb9 4
Brimi Skrevet 26. august 2015 #15 Skrevet 26. august 2015 Jeg som ikke liker å røyke foran barn engang :-p Jeg hadde gått ut ja! Det er en selvfølge egentlig. Jeg kjenner hvor mye røyken påvirker meg, derfor vil jeg ikke at den skal påvirke andre. Hvis det kommer en barnevogn/barn mot meg (spørs om jeg sitter eller går) så enten slukker jeg røyken eller "gjemmer" den.
Gjest Magnifiq Skrevet 26. august 2015 #16 Skrevet 26. august 2015 (endret) Folk velger selv om de vil røyke hjemme hos seg selv. At andre skal be dem gå ut for å røyke, er jo ganske ubeskrivelig frekt. Hvis de ikke holder ut å være innendørs, kan de som er gjester gå ut. Eller kanskje helst holde seg borte? Frekke egoister er ikke trivelige å ha som gjester. Anonymous poster hash: d2c67...03a Og det er heldigvis gjestene som kan bestemme om de selv ønsker å dra på besøk til de som røyker inne. Og de færreste syns passiv røyking er greit. Det er ganske frekt og egoistisk å niholde på retten til å røyke i eget hjem, når man vet at gjestene (men mest sannsynlig vil ha på besøk) absolutt ikke liker det. Så får man faktisk sitte der, uten besøk. Endret 26. august 2015 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 Jeg som ikke liker å røyke foran barn engang :-p Jeg hadde gått ut ja! Det er en selvfølge egentlig. Jeg kjenner hvor mye røyken påvirker meg, derfor vil jeg ikke at den skal påvirke andre. Hvis det kommer en barnevogn/barn mot meg (spørs om jeg sitter eller går) så enten slukker jeg røyken eller "gjemmer" den. Det der var jo litt voldsomt, da. Ute i det fri burde du klare å la noen med barnevogn passere uten å måtte slukke røyken. Anonymous poster hash: f1317...932 3
Angelheart2 Skrevet 26. august 2015 #18 Skrevet 26. august 2015 Det er akkurat det samme hos mine foreldre. De røyker som noen skorsteiner inne og det lukter mildt sagt forferdelig av alt de har. Derfor får ikke ungene lov til å overnatte der (de ønsker ikke å gjøre det heller). Men de røyker aldri inne når vi er der, så korte middagsbesøk går greit (vi må dusje og vaske alle klærne våre etter at vi har vært der, da.....). Jeg syns du skal stå på ditt. Ja, det er deres hus og dem selv som bestemmer, men du har ansvar for ditt barns helse og velvære, så da er det faktisk deres valg om de ønsker å ha besøk eller ikke.
Brimi Skrevet 26. august 2015 #19 Skrevet 26. august 2015 Folk velger selv om de vil røyke hjemme hos seg selv. At andre skal be dem gå ut for å røyke, er jo ganske ubeskrivelig frekt. Hvis de ikke holder ut å være innendørs, kan de som er gjester gå ut. Eller kanskje helst holde seg borte? Frekke egoister er ikke trivelige å ha som gjester.Anonymous poster hash: d2c67...03a Nå er det ikke snakk om at voksne mennesker skal holde ut, men et barn. Det er forskjell. 1
Gjest Godjente Skrevet 26. august 2015 #20 Skrevet 26. august 2015 I dag er vi mye mer opplyst om farene ved passiv røyking. Nå er det ikke lov å utsette unger for røyk da det er helsefarlig, Så når de røyker oppi ungen er det faktisk ulovlig. Barnevernet kan bli koblet inn om noen bevisst utsetter ungene for helseskader. Hadde ALDRI etterlatt mine barn i et hus der det røykes inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå