Gå til innhold

Er det farlig å sove i telt med tanke på rovdyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg telt og campe på Hardangervidda? Tenker litt på ulv og bjørn og om disse kan utgjøre en trussel?

Ønsker tips og råd fra erfarne fjellfolk.

Anonymous poster hash: 5f8bf...a84

Skrevet (endret)

Er vel lite bjørn og ulv på Hardangervidda, så det er ikke noe man trenger å engste seg for. Generelt er de mer redd for deg enn du er for dem, så det er nok så godt som fullstendig trygt å telte i Norge mtp rovdyr. Personlig hadde jeg vært mer redd for å telte på Dovrefjell på grunn av moskusen: http://www.fjellforum.no/topic/32757-dovre-og-rondane/ http://rolfoto.blogspot.no/2012/06/dovre-del1-aggressive-og-lpske.html

Mer eller mindre erfarne fjellfolk har forresten diskutert dette med telting og rovdyr her: http://www.fjellforum.no/topic/24531-farlig-å-ligge-i-telt/page-1

Endret av Thorn
Skrevet

Det er hverken ulv eller bjørn på hardangervidda, ei heller moskus.

Jeg har opplevd en moskusflokk utenfor teltet i femundsmarka en gang. Det var ikke spesielt skummelt.

Anonymous poster hash: 8ba0c...85c

Gjest Angry Man
Skrevet

Neh. Er ingen stor fare dette. Men selfølgelig lynet kan også slå ned i deg, du kan bli påkjørt, rammet av blind vold og lignende. Hvis du er redd for disse tingene også er kanskje ikke campinglivet noe for deg. ;)

Skrevet

Seriøst?

Ingen grunn til å frykte rovdyrangrep i Norge, med mindre du befinner deg på Svalbard.

• Liker 1
Gjest Dårris
Skrevet

Ja, både ulven, reven, gaupa og bjørnen gleder seg allerede tl et herremåltid, nemlig deg! Så er nok best å holde seg hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Rovdyr betyr ikke dyr som ønsker å drepe mennesker. Det betyr dyr som spiser dyr. Det er en håndfull rovdyr i verden som ser på mennesker som naturlig bytte, og ingen av dem finnes på det norske fastlandet. Svalbard har derimot en det er grunn til å være mer obs på.

Ikke at dyrene du nevner normalt finnes på Hardangervidda heller, men det er altså ikke noe problem å støte på dem, de er som regel ikke farligere enn folk du møter i skogen. Poenget er at de ikke går rundt i skogen og leter etter mennesker, slik at det er farlig selv om de er ganske få. De er ikke interessert i å hilse på oss, og de unngår oss så godt de kan. De fleste av dem har også så god luktesans at de får fart på seg om de nærmer seg teltet ditt.

Jeg har sovet mye i telt i norsk natur. Jeg har blant annet møtt bjørn, og da bare forholdt jeg meg rolig til den gikk lei av å se på meg, snudde og gikk igjen. Det "farligste" jeg har opplevd var da jeg uforvarende havnet mellom en elgku og en kalv, rovdyr har aldri vært noe trøblete i det hele tatt. De handler på instinkt, og instinktene deres er å ikke legge seg ut med mennesker.

Det er først hvis du viser deg å faktisk gi dem valget mellom seg selv og deg at de finner på noe som helst. De lar deg være selv når du kommer overraskende på dem, hvis du ikke gjør dem noe - og da sier det seg vel selv at de ikke oppsøker deg med onde hensikter når du bare ligger i teltet. Du roper ikke "Kom og ta meg da!!" til tilfeldige folk på gata. Ikke gjør tilsvarende i naturen heller, så er du trygg som bare det.

Så bare ta med deg teltet og test det på Hardangervidda. Rovdyr trenger du ikke bekymre deg for :)

Anonymous poster hash: a029a...45d
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...