Gå til innhold

Hvordan fungerer fond?Tips hvordan starte smart..Sparebank1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er hensikten at folk overfører så mye penger hver måned?  Skjer det noen store endringer på deres fond?

Hvis jeg overfører ganske ofte på fondet vil jeg merke store endringer på fondet?

Er det ikke bare mulighet å overføre fire ganger i året?( Mars, Juni, September, Desember) ? Vil jeg merke noen endringer da på fondet?

Hvis dere er så snille om noen kan hjelpe meg med fond. Gi meg gode tips hvordan det fungerer?

Hvordan pleier dere å gjøre?

Tusen Takk.

Anonymous poster hash: 9b731...28a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener...

Hva mener du med om du vil se endringer i fondet?

Du kan kjøpe fondsandeler når du vil så vidt jeg vet, det vanlige er en spareavtale der banken kjøper andeler for deg hver måned i valgte fond. Da vil du se at anskaffelsesbeløpet ditt øker. Men verdien av fondene vil jo svinge i takt med markedet, så det vil jo endre seg daglig.

Det er ofte lurt å kjøpe fond over tid heller enn med store beløp på en gang. Slik blir du mindre sensitiv for svingningene i markedet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener...

Hva mener du med om du vil se endringer i fondet?

Du kan kjøpe fondsandeler når du vil så vidt jeg vet, det vanlige er en spareavtale der banken kjøper andeler for deg hver måned i valgte fond. Da vil du se at anskaffelsesbeløpet ditt øker. Men verdien av fondene vil jo svinge i takt med markedet, så det vil jo endre seg daglig.

Det er ofte lurt å kjøpe fond over tid heller enn med store beløp på en gang. Slik blir du mindre sensitiv for svingningene i markedet.

Hei ts her.

Du forstår ikke ikke om det vil være noe endringer i fondet? Enkelt spørsmål!

Om jeg vil tjene inn penger på det fondet som jeg har kjøpt. Eller er det "game" hvor man må vente i litt lengre periode for å se noe endringer om det stiger opp eller ned.

Skrevet

Hei ts her.

Du forstår ikke ikke om det vil være noe endringer i fondet? Enkelt spørsmål!

Om jeg vil tjene inn penger på det fondet som jeg har kjøpt. Eller er det "game" hvor man må vente i litt lengre periode for å se noe endringer om det stiger opp eller ned.

Altså hvis du setter inn penger et sted så stiger da verdien.... Merkelig spørsmål
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva du spør om.

Det er mulighet for å kjøpe bare fire ganger i året, ja. Men da må du legge inn kjøpsordrene manuelt.

• Liker 2
Skrevet

Poenget med fondssparing er jo langsiktig sparing. Det betyr at man ikke skal få panikk og selge seg ut når det går nedover, og heller ikke kaste seg på og kjøpe seg masse inn når det tilsynelatende går oppover.

Det beste er å spare jevnt, og kjøpe i både opp og nedgangstider.

På langt sikt sier all erfaring at fondsparing lønner seg fremfor banksparing.

Anonymous poster hash: cf38d...129
  • Liker 1
Skrevet

Er det smart å kjøpe fond nå, skyte inn ekstra beløp i pensjonsfondet? 

Jeg har nettopp begynt pensjonssparing med fast trekk pr mnd, men har også en større sum fra boligsalg som jeg øremerket pensjonssparing. 

Anonymous poster hash: 77550...318
Skrevet (endret)

Tja, jeg har nå negativ avkastning på fondet mitt, så om jeg hadde en større sum penger jeg ville spart i fond ville jeg heller ventet litt akkurat nå (i banken får man da ihvertfall NOE rente enda).

Endret av NysgjerrigeNilsi
Skrevet

Det er en dårlig begrunnelse for hvorfor du ikke bør spare i aksjefond.

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg har nå negativ avkastning på fondet mitt, så om jeg hadde en større sum penger jeg ville spart i fond ville jeg heller ventet litt akkurat nå (i banken får man da ihvertfall NOE rente enda).

Hadde jeg hatt en større sum penger så ville jeg vel ikke ventet. Skal man først gå inn med et større beløp så bør man jo gjøre det nettopp etter et stort kursfall og ikke vente til fondet er tilbake på gamle nivåer....

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva du spør om.

Det er mulighet for å kjøpe bare fire ganger i året, ja. Men da må du legge inn kjøpsordrene manuelt.

Jeg tror TS mener fondet han skal kjøpe. Hvis han overfører inn på fondet 2000 kr feks, i løpet av 3 måneder feks.

Disse 2000 kr som  er på fondet vil de stige opp om det blir noen ekstra kroner på kontoen eller om han kommer i minus.

Tror det han mener?? :S

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror TS mener fondet han skal kjøpe. Hvis han overfører inn på fondet 2000 kr feks, i løpet av 3 måneder feks.

Disse 2000 kr som  er på fondet vil de stige opp om det blir noen ekstra kroner på kontoen eller om han kommer i minus.

Bare så du er klar over det, så kan alle se at du er TS ved hjelp av hashkoden. Og før du investerer sparepengene dine, bør du sette deg inn i hva et fond er og hvordan markedet fungerer.

• Liker 2
Skrevet

Disse 2000 kr som er på fondet vil de stige opp om det blir noen ekstra kroner på kontoen eller om han kommer i minus.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bare så du er klar over det, så kan alle se at du er TS ved hjelp av hashkoden. Og før du investerer sparepengene dine, bør du sette deg inn i hva et fond er og hvordan markedet fungerer.

Hæ? Du kan tro hva du vil men det er ikke jeg som har skrivet det.

mvh. ts

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

Good for you :S.

Skrevet

Tusen takk til alle for gode svar..

mvh, TS.

Skrevet

Verdien på fondet varierer fra dag til dag. Noen perioder kan den gå mye opp eller ned i løpet av en uke, og andre perioder kan den være omtrent den samme i flere måneder. Det har ikke så veldig mye om du setter inn en gang i måneden eller 4 ganger i året, men siden en gang i måneden kan gjøres automatisk og jevner ut toppene og bunnene litt bedre bør du gjøre det.

Anonymous poster hash: 2d5e6...27a
Skrevet

Hæ? Du kan tro hva du vil men det er ikke jeg som har skrivet det.

mvh. ts

Hahahahahaha
  • Liker 1
Skrevet

Hva er hensikten at folk overfører så mye penger hver måned?  Skjer det noen store endringer på deres fond?

Hvis jeg overfører ganske ofte på fondet vil jeg merke store endringer på fondet?

Er det ikke bare mulighet å overføre fire ganger i året?( Mars, Juni, September, Desember) ? Vil jeg merke noen endringer da på fondet?

Hvis dere er så snille om noen kan hjelpe meg med fond. Gi meg gode tips hvordan det fungerer?

Hvordan pleier dere å gjøre?

Tusen Takk.

Uansett hva du gjør, ikke gå for fond som er låst til Sparebank1. Odin f.eks. Da kan du ikke ta med deg fondene når du bytter bank.

Generelt ville jeg ikke hatt konto der engang, men ok, har du lån der er det litt stress å flytte.

Gå for et indeksfond, om du ikke er så interessert i aksjer og fonds og sånn. De er rimelige, og du får med deg stigningen på børsen.

Anonymous poster hash: d2b4c...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...