Gå til innhold

Kattunge som er helt turbo non-stop! HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et stort problem i en form av en 17 uker gammel pelsdott.

Hun er det vakreste i verden og så utrolig snill og skjønn, men hun er helt turbo hele tiden.

Fra vi kommer hjem til vi går på jobb igjen er det fult kjør hele veien. Det er masing, løping og jaging.

Hun biter på ledninger, skraper opp dørkarmer og angriper føtter. (ikke hardt men nok til at det er plagsomt.)

Jeg vet hun er baby og at dette går over, og jeg vet hvordan det er å få kattunger.

Men ingen katt jeg noensinne har hatt har vært så mye spetakkel som henne. Det er full energi hele veien. Hun vekker meg gjerne 5 ganger på natten også, og hvis jeg prøver å lukke henne ut av soverommet står hun og mjauer og klorer og holder på. En gang prøvde jeg å la være å slippe henne inn igjen, da holdt hun på i nesten 2 timer i strekk.

Det er slitsomt, for hun er for liten til å gå ute og få ut energien sin sånn. Vi leker og koser med henne og hun har både klatrestativ og masse leker liggende rundt.

Dette er ekstremt.

Anonymous poster hash: b0e38...fd9
Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Men tenk så mye du kommer til å savne skøyerstrekene når hun blir voksen da! 

Skjønner forøvrig hvor du kommer fra. Jeg har en katt som jeg bare kaller ADHD-pus, hun var omtrent som din på den alderen, og hun er fortsatt ganske spinnvill, selv om hun er voksen :fnise: Jakter etter usynlige ting, kræsjer i dører, klikker plutselig og vil lekesloss mens vi koser osv. Jeg elsker særpreget hennes da  :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Men tenk så mye du kommer til å savne skøyerstrekene når hun blir voksen da! 

Skjønner forøvrig hvor du kommer fra. Jeg har en katt som jeg bare kaller ADHD-pus, hun var omtrent som din på den alderen, og hun er fortsatt ganske spinnvill, selv om hun er voksen :fnise: Jakter etter usynlige ting, kræsjer i dører, klikker plutselig og vil lekesloss mens vi koser osv. Jeg elsker særpreget hennes da  :rodmer:

TS her!

Det er koselig, men kommer hjem til at den har revet ned gardinene, vannskålen er snudd på hodet (har parkett så er litt viktig å få det opp med en gang) og mine elskede LED lys med ledning er bitet av  :glare:

Begynner å bli sliten av henne, og det må da gå ann å få ut energien på en eller annen måte? Hun er for liten til å gå ute enda, men skal ut å gå om noen få mnder!

Gjest Raindrops
Skrevet

Kan se at det blir litt mye ja. Eneste tipset er vel å aktivisere henne så mye som mulig når dere har tid.

Er hun lenge hjemme alene? Er det mulig at hun føler seg utrygg og utaggerer?

• Liker 1
Skrevet

Kan se at det blir litt mye ja. Eneste tipset er vel å aktivisere henne så mye som mulig når dere har tid.

Er hun lenge hjemme alene? Er det mulig at hun føler seg utrygg og utaggerer?

Vi har en katt fra før som har tatt babykatt godt imot og slikker og steller den, ellers jobberjeg 8-16 og samboer 12-20 for øyeblikket, så hun er lite alene. Jeg har til og med ferie nå, så denne uken har det vært kjempe lite alenetid på babypus

Skrevet

Gratulerer, du har en HELT NORMAL kattunge som er høyt og lavt det ene øyeblikket og i dyp søvn det neste. :fnise:

De aller fleste kattunger er helt turbo i starten, som regel roer de reka rundt året.

For vannskål;

Sett skålen på et fat som kan ta imot vannet, og ha fatet på et håndkle som suger opp vannet raskt om det likevel skulle renne over. Evt kjøp en ny vannskål som er mye tyngre og vanskeligere for lillepus å velte.

For gnafsing på ledninger (men det er jo såååååååå gøy!)

Kjøp eucalyptusolje på apoteket eller på helsekostforetning, drypp noen dråper på en bomullspad og gni over alle løse ledninger. Dette lukter og smaker helvete for kattene og det vil som regel holde med ett eller to gnafseforsøk før pus innser at slaget om ledningene er tapt. Huset vil lukte litt tigerbalsam et par dager, men det får dere heller tåle :P

Evt kjøp inn billige kabelskinner på ClasOhlson og legg alt som kan legges i skinner i skinnene. Gaffatape funker også, siden det er skikkelig ekkelt å tygge på, men det ser ikke spesielt pent ut.

For gardinene;

Bytt til kortere gardiner eller bytt gardinstenger som tåler at 1,5 kilo henger og dingler i gardinene en stund. Irettesett lillepus når hun klatrer i gardinene når du ser det, selv om det ikke nødvendigvis alltid hjelper når du ikke er hjemme. :P

For kloring og skraping på soveromsdøra om natta;

Sett noe foran døra slik at pus ikke rekker frem.

Vi har en liten faen som aldri gav seg med dette, så vi har konstant noe foran soveromsdøra slik at han ikke klorer på den.

En pappeske fra en ny dataskjerm, en slik selvstående bærepose fra en eller annen klesbutikk, eller et par poser med tomflasker. Det trenger ikke være spesielt høyt ffør vår pus lar være med kloringen.

Sliter dere med at pus gauler som en gal fordi hun ikke får komme inn på soverommet, putt henne, en katteseng, en kattedo og mat og vann inn på badet når dere legger dere, og lukk døren.

Lillepus tåler fint å bo på badet om natten.

Har dere en liten do eller et vaskerom som ikke inneholder så mye interessant for pus, er det enda bedre for å unngå at pus havner i for mye trøbbel.

Trekkoppmus, skumballer, fjær på stang eller lignende og intens leking i ti-femten minutter hjelper ofte for å slite ut så små kattunger, gjør det gjerne en times tid før dere skal legge dere, såfremt pus er våken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg virkelig å se på 'My cat from hell' på youtube. Jackson (programlederen og 'kattehviskeren') har veldig mange gode tips til hvordan man kan få ut litt energi fra en gira katt(unge). Vier du katten din mye lek og oppmerksomhet? Hva slags leker har den? Få i alle fall ut energien, for kattunger har mye energi.

Når det gjelder kloring på møbler o.l, har du klorestativ? Ev. klorematte? I alle fall noe den kan klore på som et alternativ.

Da jeg fikk min pus, kjøpte jeg masse leker og et klatrestativ til han med klorestokk på. Møblene jeg hadde da var ganske slitte fra før av, så hvis han klorte litt på de så var det ikke mye om og men. Jeg tok han ut (under oppsyn) et par ganger, kastet noen leker som han kunne kose seg med i gresset. Nå som det er relativt fint ute, så kan du prøve det om du er komfortabel med det, ev. kjøpe bånd og gå tur med henne. 

Jeg hadde pus i senga de første nettene etter jeg fikk han fordi han var så ensom. Etterhvert stengte jeg han ute i leiligheten, og slapp han inn om morgenen for morgenkos. Nå er han for øvrig 3 år og sover i senga mi, men det første halvåret var han enten i stua eller på badet når jeg sov.

Men prøv å slit henne litt ut før du selv legger deg, og gi henne mat etter det. Først lek, og så mat, og så sove. Katter er ekstremt rutinedyr, så skap en trygg og god rutine for henne.

Når det gjelder å bite på ledninger o.l, så gni det med litt sitronsaft. Katter hater sitrus-frukt (og lukten av det). Ellers har du fått gode tips fra andre brukere her! :)

Kos deg hvertfall med pusen din. Jeg går ut i fra at du skal sterilisere henne når hun er moden for det, og etter det roer hun seg kanskje litt mer.

Men ikke kjeft på henne, eller prøv å være sjef. Når en katt har gjort noe 'ulovlig' i dyrelivet, så ignorerer som regel de andre kattene den ene katten (tror jeg, husker jeg har lest noe sånt). 

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder å bite på ledninger o.l, så gni det med litt sitronsaft. Katter hater sitrus-frukt (og lukten av det). Ellers har du fått gode tips fra andre brukere her! :)

Vær obs på at sitrus-hatet er HØYST individuelt, og at mange katter faktisk rent elsker smaken og lukten av sitrus.

Mic-mute-knappen på headsettet mitt fikk gjennomgå noe så helt grønnjævlig da minstemann her i hus gnagde på alt som så ut som det rørte på seg.

Jeg hadde gnidd den inn med grapefruktsaft og det viste seg at katta ELSKER grapefrukt og sitrus generelt :murvegg:

Eucalyptusolje derimot er en banker og lukter så skarpt at selv den mest nysgjerrige pus får helt mark av både lukten og smaken av den :P

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at sitrus-hatet er HØYST individuelt, og at mange katter faktisk rent elsker smaken og lukten av sitrus.

Mic-mute-knappen på headsettet mitt fikk gjennomgå noe så helt grønnjævlig da minstemann her i hus gnagde på alt som så ut som det rørte på seg.

Jeg hadde gnidd den inn med grapefruktsaft og det viste seg at katta ELSKER grapefrukt og sitrus generelt :murvegg:

Eucalyptusolje derimot er en banker og lukter så skarpt at selv den mest nysgjerrige pus får helt mark av både lukten og smaken av den :P

Hehe, katter er individuelle. Jeg har lest om det med sitrus-frukter, men som du sier så er det nok forskjellig fra katt til katt. I fjor vinter spiste jeg mye appelsin og klementin, bare jeg tok skallet bort til snuten hans så viket han unna  :fnise:

Funker det å eventuelt ha litt eucalyptusolje stående ved bordet? Katten min hopper oppå her skjønner du, og selv om han har blitt flinkere til å ikke hoppe opp andre steder, så er stuebordet en klassiker for han. 

• Liker 1
Skrevet

Hehe, katter er individuelle. Jeg har lest om det med sitrus-frukter, men som du sier så er det nok forskjellig fra katt til katt. I fjor vinter spiste jeg mye appelsin og klementin, bare jeg tok skallet bort til snuten hans så viket han unna  :fnise:

Funker det å eventuelt ha litt eucalyptusolje stående ved bordet? Katten min hopper oppå her skjønner du, og selv om han har blitt flinkere til å ikke hoppe opp andre steder, så er stuebordet en klassiker for han. 

Ikke med mindre han skjønner sammenhengen mellom oljeflasken og "stanken".

Prøv heller å legg aluminiumsfolie over hele bordet og se hva som skjer når han hopper opp på det.

Som regel ender det med "kish-dunk-mjææææ" og total aversjon for bordet, men der også er det individuelle forskjeller.

Evt riv av en del biter av en sånn klesrulle, og legg dem med limet opp på bordet. Vent og se hva som skjer.

Bør for øvrig ikke prøves ut uten tilsyn, da katten kan få helt panikk når den plutselig er full av klesrullepapir :P

Vi har to katter, den ene hater sitrus og får noia av aluminiumsfolie, den andre elsker grapefrukt og synes aluminiumsfolie er interessant og spennende. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Dette er en kattunge? Smør dere inn med tålmodighet, og ta den med på besøk osv. Er det en nysgjerrig katt vil den sette pris på det. Det finnes mange rolige voksne puser til omplassering.

Katter fortjener en room-mate av sitt eget slag.

• Liker 1
Skrevet

- og ender dere med å bruke badet/toalettet som nattrom for en liten rakett med pels..... så aldri glem å legge ned dolokket ! 

Katten din er absolutt perfekt normal, og det er en periode det går alt hva remmer og tøy (ikke) kan holde.

Tung vannskål er smart, en solid en med flat bunn og rette kanter. Gjerne en i kjeramikk.

Tynne ledninger bør faktisk fjernes i denne perioden. Tynne ledninger med LED lys på er risiko-objekt så de ville jeg pakket bort inntil aktivtetesnivået har kommet ned på et annet nivå.

Ellers har du fått en haug med supre råd, og ikke minst at alle katter er forskjellige. Så det den ene hater kan være noe den andre synes er det morsomste eller mest interessante i hele verden.

Anonymous poster hash: 5084c...817
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...