Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står i fare for å bli sagt opp og lurer på hvor mye jeg vil få av NAV, om noe. Hvordan beregnes trygden. Har månedlig 10-11.000 i renter og fradrag, så håper det holder. 

Anonymous poster hash: 66479...cca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får 62,4 % av den lønnen du har i dag.

Anonymous poster hash: 8b0a1...f5a
  • Liker 1
Skrevet

62,4% av fast lønn? Min lønn er 20.000 i måneden fast, men med tillegg og bonuser kommer den som regel opp i 40.000.

Skrevet

62,4% av fast lønn? Min lønn er 20.000 i måneden fast, men med tillegg og bonuser kommer den som regel opp i 40.000.

Hos meg så så de på den lønnen som sto i arbeidsavtalen, men jeg hadde fastlønn. Ble ledig for 2 mnd siden. Måtte legge ved arbeidsavtalen og sluttattest når jeg søkte dagpenger.

Skrevet

Faen, da lover det ikke godt :( 62,4% av fast lønn er jo bare 149.760 i året.

Skrevet

Du får nok ikke trygd, du må søke dagpenger.

Dette er hva NAV forteller om hvor mye du får i dagpenger:

"Dagpengene beregnes på bakgrunn av hva du hadde i lønnsinntekt og eventuelle trygdeytelser i fjor (eller snittet av de tre siste årene før du søkte dagpenger). Dagpengene utgjør omtrent 62,4 prosent av inntekten før skatt. Inntekt over 6 G og engangsstønad ved fødsel regnes ikke med i grunnlaget for dagpengene."

Per februar 2015 var 6G lik 530 220 kroner.

62,4% av dette blir 330 857,28 i løpet av et år

Dersom du skulle bli oppsagt så lønner det seg å bestille nytt skattekort basert på dagpengebeløpet og den gjelden og de rentene du betaler.

Om det skulle bli hardt å få til å gå rundt så må du ringe banken din så raskt du ser det kommer til å bli problemer. Mange banker vil kunne gi deg avdragsfrihet på et boliglån slik at du kun betaler renter i en periode.

Anonymous poster hash: a8e59...726
Skrevet

Jeg tjente 450 000 i året og får rundt 21 000 i mnd nå. Så nei, det er ikke fett, men da må man omstille seg.

Skrevet

Skatter man av dagpengene også?

Skrevet

I så fall er det jo passe teit :P Det er jo andres skattepenger du får inn på konto, og så skal du skatte av disse? Først få penger og så sende tilbake igjen :P

Skrevet

Er jo også litt bra at NAV har den ordningen, så kommer du deg nok fortere i jobb. Hadde vært helt feil om de skulle utbetale full lønn.

Fort deg å bli gravid, da får du mye penger  :fnise:  Men raska på! 6 Mnder før permisjon er kravet  :laugh:

Neida, huff nå ble jeg teit. Men masse lykke til TS, håper du finner deg en ny jobb fort og slipper NAV krøllet.

Skrevet

I så fall er det jo passe teit :P Det er jo andres skattepenger du får inn på konto, og så skal du skatte av disse? Først få penger og så sende tilbake igjen :P

Det lurer jeg også på!

For å gjøre stykket litt enkelt da, hvis man tjente 300.000,-/året 

300.000 / 100 x 62,4 = 187.200 

Så delt på skatt på, la oss si 30 % da.

131.040,- / året.

Delt på 12 = 10.920,- / mnden.

er jo en betydelig forskjell fra hva man hadde tidligere med samme skatteprosent (17.500)...

Beklager om noen regnestykker ble feil her, er sent på natten  :herremann:

Skrevet

Står i fare for å bli sagt opp og lurer på hvor mye jeg vil få av NAV, om noe. Hvordan beregnes trygden. Har månedlig 10-11.000 i renter og fradrag, så håper det holder.    Anonymous poster hash: 66479...cca

Vet ikke? Tror ikke du får stønad? :vetikke:

Anonymous poster hash: 2bd91...a59

Skrevet

Det lurer jeg også på!

For å gjøre stykket litt enkelt da, hvis man tjente 300.000,-/året

300.000 / 100 x 62,4 = 187.200

Så delt på skatt på, la oss si 30 % da.

131.040,- / året.

Delt på 12 = 10.920,- / mnden.

er jo en betydelig forskjell fra hva man hadde tidligere med samme skatteprosent (17.500)...

Beklager om noen regnestykker ble feil her, er sent på natten :herremann:

Men du vil ikke ha samme skatteprosent med lavere inntekt...

Man betaler skatt av dagpenger og andre ytelser fordi ikke alle betaler likt i skatt.

Anonymous poster hash: 9650f...2db

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en aldeles tullete argumentasjon.

Mener du at statsministeren, politiet, alle ansatte på de offentlige sykehusene, renovasjonsarbeidere, tollvesenet, jernbanen og lærere heller ikke skulle betale skatt siden "det er andres skattepenger" de får inn på konto.

:P

• Liker 2
Skrevet

Ja, du betaler skatt. Når du går på dagpenger kan du skru ned skattetrekket ditt.

• Liker 3
Skrevet

Nei. Brutto dagpenger utgjør ca 62% av bruttoinntekt i 2014.

Skrevet

Det er et rent h....å havne på dagpenger. Jeg har 24000 brutto i dagpenger.

Det er å omstille seg kraftig.

Eks har jeg spist omelett tre dager til middag. I dag kom kommunens regning på kommunale avgifter og eiendomsskatt.

Jeg må dele den opp. Jeg sliter hver dag.

Anonymous poster hash: 08752...301

Skrevet

Det er et rent h....å havne på dagpenger. Jeg har 24000 brutto i dagpenger.

Det er å omstille seg kraftig.

Eks har jeg spist omelett tre dager til middag. I dag kom kommunens regning på kommunale avgifter og eiendomsskatt.

Jeg må dele den opp. Jeg sliter hver dag.

Anonymous poster hash: 08752...301

hvor mye har du i netto?

Anonymous poster hash: 6432b...ab6

Skrevet

Nei. Brutto dagpenger utgjør ca 62% av bruttoinntekt i 2014.

Ja, men bare opp til inntekt lik 6G.

Dersom du tjente mer enn  530 220 kroner brutto i fjor så får du ikke dagpenger av beløpet over 530 220 kroner.

I praksis betyr dette at når skatt er trukket av max. dagpengebeløp så vil man ha litt i overkant av 20 000,- i måneden.

Skrevet

Sats på å få en ny jobb før du søker trygd. Er så sykt urettferdig og meningsløst at lavtlønnede og høytlønnede ikke får samme sum dagpenger. De som får mye, blir jo ikke akkurat fristet til å skaffe jobb om de kan innkassere over 20 000 i mnd i trygd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...