Gå til innhold

Hvor mye kan jeg håpe å gå ned til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort drastiske endringer i matveien. Lever nå på ca 1600 kcal dagen. Spiser mye grønnsaker og frukt. Før var det sjokolade og chips hver dag. Var sikkert oppi 4000 kcal for dagen.

Jeg har gått på 1600 kcal i to uker no. Jeg syns det går lekende lett :)

Jeg er 160 høy

Rundt 100 kilo 

Er litt aktiv hver dag (går litt på jobben)

Hvor mye kan jeg håpe på å gå ned til jul? 

Anonymous poster hash: 9351c...ff8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken mat ligger bak de 1600 kcal da?

Du har en BMI på rundt 39, som er ganske høyt, så du kan nok regne med å gå ned en del :) Anbefalt vektnedgang er 0,5 - 1 kg i uka

Anonymous poster hash: d051f...7f5
Skrevet

Hvilken mat ligger bak de 1600 kcal da?

Du har en BMI på rundt 39, som er ganske høyt, så du kan nok regne med å gå ned en del :) Anbefalt vektnedgang er 0,5 - 1 kg i uka

Anonymous poster hash: d051f...7f5

Jeg spiser yoghurt, pasta, rent kjøtt, mye kylling, egg, brød. Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser og at jeg ikke kommer over 1600 kcal

i dag her jeg spist:

frokost: sitronyoghurt, dobbel 0%

lunsj: Rundstykke med 4 osteskiver, norvegia

mellommåltid: druer og agurk

Middag: 1 1/2 kylling og kalkunpølse, hjemmelaget potetstappe

Kvelds: et rundstykke med en osteskive, norvegia

Har kuttet ut sjokolade, chips osv. 

Skrevet

Hvis du er nøye på å veie og føre alt du spiser og holder deg til planen, så kan du nok klare +- 25 kg til jul. Men!

Det skjer alltid ting i livet man ikke forutser og man kan ikke slutte helt å leve. Det er greit å ha realistiske forventninger slik at du ikke blir skuffa. Det er også lurt å sette litt mindre mål. 5 kg på den første mnd er f.eks. oppnåelig. De første kg er lettest! 😊

Anonymous poster hash: 9bc3a...baf

Skrevet

Hvis du er nøye på å veie og føre alt du spiser og holder deg til planen, så kan du nok klare +- 25 kg til jul. Men!

Det skjer alltid ting i livet man ikke forutser og man kan ikke slutte helt å leve. Det er greit å ha realistiske forventninger slik at du ikke blir skuffa. Det er også lurt å sette litt mindre mål. 5 kg på den første mnd er f.eks. oppnåelig. De første kg er lettest! 😊

5 kg på en mnd høres veldig mye ut!

Skrevet

5 kg på en mnd høres veldig mye ut!

Ja, men ikke første mnd. når man veier en del. Fem uker da? Uansett så vil vektnedgangen gå saktere etter hvert. Noen klarer å holde over 1 kg i uka i snitt til de nærmer seg mål, men de fleste gjør jo ikke det. Og det går saktere og saktere ettersom man nærmer seg mål.

Skrevet

Ja, men ikke første mnd. når man veier en del. Fem uker da? Uansett så vil vektnedgangen gå saktere etter hvert. Noen klarer å holde over 1 kg i uka i snitt til de nærmer seg mål, men de fleste gjør jo ikke det. Og det går saktere og saktere ettersom man nærmer seg mål.

Takker for svar 😊

Skrevet

Takker for svar 😊

Husk å være fornøyd uansett da! Hvis du er ung, gira og har mye å ta av, så går det gjerne lekende lett i begynnelsen! Nyt det for det varer ikke! Ha en mental plan for hva du skal gjøre når det stopper litt opp eller du skeier ut. Lønner seg å finne noen å støtte seg på. Vanskelig å holde ut med en slik endring lenge uten noen å støtte seg på.

Skrevet

Jeg spiser yoghurt, pasta, rent kjøtt, mye kylling, egg, brød. Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser og at jeg ikke kommer over 1600 kcal

i dag her jeg spist:

frokost: sitronyoghurt, dobbel 0%

lunsj: Rundstykke med 4 osteskiver, norvegia

mellommåltid: druer og agurk

Middag: 1 1/2 kylling og kalkunpølse, hjemmelaget potetstappe

Kvelds: et rundstykke med en osteskive, norvegia

Har kuttet ut sjokolade, chips osv. 

Så flott at du har kuttet ut sjokolade og chips :)

Jeg ville også kuttet ut litt mer frukt, hvis du spiser det hver dag? Det er ofte like mye sukker i frukt som i sjokolade. Bytt ut frukt med enda mer grønnsaker. Da får du i deg mindre kalorier og mer næring, vinn-vinn :)

Spiser du to brødmåltider hver dag? Hva med å bytte ut lunsjen med en omelett?

Siden du veier en del kan du kanskje forvente 10-15 kg vektnedgang fram til jul. Det er imidlertidig VELDIG mange faktorer som avgjør vektnedgang, så fokuser heller på at du nå skal endre livsstil og få et sunnere liv - da vil du gå ned i vekt til syvende og sist. Kanskje det er lettere å ha et hovedmål (eksempelvis noe du skal ha oppnådd innen 2 år) for så å dele hovedmålet opp i delmål?

Lykke til!

Anonymous poster hash: c64b1...d60

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har gjort drastiske endringer i matveien. Lever nå på ca 1600 kcal dagen. Spiser mye grønnsaker og frukt. Før var det sjokolade og chips hver dag. Var sikkert oppi 4000 kcal for dagen.

Jeg har gått på 1600 kcal i to uker no. Jeg syns det går lekende lett :)

Jeg er 160 høy

Rundt 100 kilo 

Er litt aktiv hver dag (går litt på jobben)

Hvor mye kan jeg håpe på å gå ned til jul? 

Du kommer til å gå ned mye i starten, og holder du deg til det kaloriinntaket tipper jeg ca. 15 kg.

Bruker du lifesum etc.?

Lykke til med avgjørelsen og fremgangen! :)

Skrevet

Jeg ville også kuttet ut litt mer frukt, hvis du spiser det hver dag? Det er ofte like mye sukker i frukt som i sjokolade. Bytt ut frukt med enda mer grønnsaker. Da får du i deg mindre kalorier og mer næring, vinn-vinn :)

Siden du veier en del kan du kanskje forvente 10-15 kg vektnedgang fram til jul. Det er imidlertidig VELDIG mange faktorer som avgjør vektnedgang, så fokuser heller på at du nå skal endre livsstil og få et sunnere liv - da vil du gå ned i vekt til syvende og sist. Kanskje det er lettere å ha et hovedmål (eksempelvis noe du skal ha oppnådd innen 2 år) for så å dele hovedmålet opp i delmål?

Lykke til!

En omelett er jo fort 400 kcal?

Du kommer til å gå ned mye i starten, og holder du deg til det kaloriinntaket tipper jeg ca. 15 kg.

Bruker du lifesum etc.?

Lykke til med avgjørelsen og fremgangen! :)

Jeg er nå på uke nr 3 og jeg klarer å holde meg under 1600 kcal. Jeg er veldig fornøyd. Grunnen til at jeg startet med dette er at jeg ville ha mer energi og bedre helse- ikke vektnedgang. 

Jeg bruker myfitnesspal

Skrevet

Lykke til!

Mindre frukt? Det er jo bare noen druer hver dag?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du burde vært litt mer aktiv. Gå en tur på kvelden i tillegg så etter hvert begynn å jogge den turen. Så får du mye mer effekt. 

Anonymous poster hash: fb2a2...d2e
Skrevet

Jeg synes du burde vært litt mer aktiv. Gå en tur på kvelden i tillegg så etter hvert begynn å jogge den turen. Så får du mye mer effekt. 

Det her jeg ikke mulighet til, derfor kutter jeg ned på maten

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Når TS skal såpass mye ned i vekt bør hun fokusere hovedsaklig på kostholdet. En del forskning viser at økt aktivitet = økt matinntak = stagnering i / økt vekt.

• Liker 1
Skrevet

Mindre frukt? Det er jo bare noen druer hver dag?

Hvor mange druer? 1-2 eller 12-14? Jeg syns fremdeles det er unødvendig å spise frukt (les: sukker) hver dag. En gulrot gir deg mer næring og mye mindre kalorier.

Når det kommer til egg kan det holde deg mett en god del lengre enn rundstykket med 4 osteskiver. Har du forresten sjekket hvor mye kalorier det er i disse osteskivene? Er du innom matvaretabellen.no? :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge skal du spise 1600 kcal?

Skrevet

Hvor mange druer? 1-2 eller 12-14? Jeg syns fremdeles det er unødvendig å spise frukt (les: sukker) hver dag. En gulrot gir deg mer næring og mye mindre kalorier.

Når det kommer til egg kan det holde deg mett en god del lengre enn rundstykket med 4 osteskiver. Har du forresten sjekket hvor mye kalorier det er i disse osteskivene? Er du innom matvaretabellen.no? :)

Jeg spiser maks 10 druer for dagen. Jeg er bevisst på sukkeret i frukt. Jeg sjekker all mat. Mine osteskiver er på 15 g, norvegia skivetost

Skrevet

Hvor lenge skal du spise 1600 kcal?

Iallefall frem til jul. Jeg vil under 80 kg.

Skrevet (endret)

Spis for all del frukten din med god samvittighet! Et sunt kosthold har absolutt rom for frukt, gjerne mer enn én daglig også. Regla om minst fem om dagen (to frukter/bær, tre eller flere grønnsaker) er ikke så dum! Eneste grunnene jeg kan se til å holde seg unna frukt er dersom man føler at det øker søtsuget, eller dersom man har fått beskjed av lege. Men jeg savner mer grønnsaker i kostholdet ditt i tillegg til frukten, dersom agurken du er listet opp er typisk grønnsaksinntak per dag.

Planlegger du å holde kaloribudsjett i desember frem til julaften eller deromkring? I så fall tenker jeg at du kan gå ned 15+ kilo. De første kommer nok til å gå ganske lett, så går det saktere etterhvert.

Endret av Thorn
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...