Gjest agnesb Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Om valget sto fritt, ville dere hatt smokkebaby eller ikke? Fordeler/ulemper? Jenta vår tok aldri smokk eller flaske og hun hadde ett enorm suttebehov og fikk aldri ro. Jeg har hengt meg opp i at jeg tror det ville vørt enklere om hun brukte smokk, og vil gjerne prøve slik at likkebror skal bruke det. Klart, vil han ikke ta den er jo det greit:) men hva mener damene?
langbein86 Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 (endret) Min tar heller ikke smokk eller flaske, men syntes ikke det gjør noe. Føler at hun finner roen allikevel. Ble glad til da jeg leste tråden om smokker som løsner her på forumet. Endret 25. august 2015 av langbein86
Gjest agnesb Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 joda hadde det vært slik at hun fant roen så hadde jo ikke problemet eksistert, det var det altså ikke. Men klart, er ikke sikekrt lillebror er likedan, men greit å hære litt meninger fra de som har hatt både smokkebaby og ikke. Og den tråden tar jeg ikke helt med i beregningen her
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Har hatt en som ikke tok smokk(bortsett fra i korte perioder) og en som tok smokk fra første dag. Såg helt klart forskjell på det å finne ro og ikke minst finne søvnen selv. Såg også at han som kun tok smokk innimellom mye lettere fant ro og tidvis også søvnen selv når han tok smokk. Han begynte (heldigvis) å ta smokk ved 1 års alder og vi merket da stor forbedring i problemene rundt søvn som det hadde vært, fant omsider søvnen selv og ved oppvåkninger på natta sovnet han igjen når han fikk smokken, tidligere var det mye byssing, amming og uro på nettene. Han tok heller aldri flaske og var dårlig til å spise fast føde, så jeg var nokså bunden det første året. Venter nå nr 3 og smokk er så og si en selvfølge, såfremt den godtas vel og merke.(skrekken er at den ikke gjør det) Anonymous poster hash: 3ee75...58d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Aldri vært noe alternativ å ikke bruke smokk her. Babyen er helt avhengig av den når han er trøtt eller trenger å roe seg. Han brukte jo ikke det de første ukene, men fra vi kunne gi smokk har han vært avhengig. Bruker den lite på dagen, bare når han er trøtt og sliten, og likevel skal sove. Hørt fra mange at de sliter med å roe ned barn som ikke vil ta smokk, så vi er veldig fornøyde med at vår baby gjorde det. Anonymous poster hash: 93094...260
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Min tar heller ikke smokk eller flaske, men syntes ikke det gjør noe. Føler at hun finner roen allikevel. Ble glad til da jeg leste tråden om smokker som løsner her på forumet. Hvorfor ble du glad for det, er jo babyer som har blitt kvalt av det :/ Anonymous poster hash: cdedc...898
Gjest agnesb Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Har hatt en som ikke tok smokk(bortsett fra i korte perioder) og en som tok smokk fra første dag. Såg helt klart forskjell på det å finne ro og ikke minst finne søvnen selv. Såg også at han som kun tok smokk innimellom mye lettere fant ro og tidvis også søvnen selv når han tok smokk. Han begynte (heldigvis) å ta smokk ved 1 års alder og vi merket da stor forbedring i problemene rundt søvn som det hadde vært, fant omsider søvnen selv og ved oppvåkninger på natta sovnet han igjen når han fikk smokken, tidligere var det mye byssing, amming og uro på nettene. Han tok heller aldri flaske og var dårlig til å spise fast føde, så jeg var nokså bunden det første året. Venter nå nr 3 og smokk er så og si en selvfølge, såfremt den godtas vel og merke.(skrekken er at den ikke gjør det) Anonymous poster hash: 3ee75...58d Aldri vært noe alternativ å ikke bruke smokk her. Babyen er helt avhengig av den når han er trøtt eller trenger å roe seg. Han brukte jo ikke det de første ukene, men fra vi kunne gi smokk har han vært avhengig. Bruker den lite på dagen, bare når han er trøtt og sliten, og likevel skal sove. Hørt fra mange at de sliter med å roe ned barn som ikke vil ta smokk, så vi er veldig fornøyde med at vår baby gjorde det. Anonymous poster hash: 93094...260 ikke sant. Litt sånn jeg føler det her og at jeg virkelig VIL at han neste som kommer i oktober skla bruke smokk. Vi slet leeenge med legging, og vi bysset i søvn i evigheter. Som og selvsagt er en dårlig vane, men det var det eneste som hjalp, da hun baaare lå urolig, kava, gråt og holdt på. :S Ung og uerfaren var jeg og. Hm bra noen tenker sånn som meg, så har jeg ikke «dårlig samvittighet» for det ihvertfall. Får håpe han tar den. mtp flaske og. Jeg var ikke uten hun første mere enn noen timer på 7-8 måneder..........
Gjest agnesb Skrevet 25. august 2015 #8 Skrevet 25. august 2015 Hvorfor ble du glad for det, er jo babyer som har blitt kvalt av det :/Anonymous poster hash: cdedc...898 glad han ikke tar smokk da vdttu....
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #9 Skrevet 25. august 2015 Med tanke på redusert risiko for krybbedød ved bruk av smokk vil jeg helst at babyen skal bruke smokk. Anonymous poster hash: 70c94...77f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #10 Skrevet 25. august 2015 glad han ikke tar smokk da vdttu.... Ja, leste over en gang til og så jeg hadde misforstått Anonymous poster hash: cdedc...898
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #11 Skrevet 25. august 2015 For å svare på spørsmålet: her er smokk en nødvendighet mot uroligheter for baby, det hjelper når han har luftsmerter, han kan være helt vilter og gråtete og blir helt rolig og sval i øynene av smokk. Han sovner også som en drøm om natten når han får smokk, men må si jeg alikevel vurderer avvenning mtp at smokken kan løsne, det stresser meg enormt å tenke på. Anonymous poster hash: cdedc...898
MCH09 Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Førstemann tok ikke smokk og det var en evig kamp om å få henne til å finne roen og sovne. Andremann tar smokk (tok fra første dag) og hun sovner av seg selv bare så lenge hun har smokken. Angående smokken som kan løsne, så sjekker jeg de før jeg gir de til babyen. De blir også skiftet ut ganske ofte. Jeg er ikke så veldig bekymret for at det skal skje, men har det i bakhodet.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 Jeg er glad egge mine har tatt/tar smokk. Både pga barnets medfødte suttebehov og at man mener det har positivt effekt mot krybbedød. Ingen av dem har tatt smokken med en gang- vi har øvd. Da førstemann var rundt tre måneder ble hun plutselig veldig interessert i tommelen sin i stedet. Da måtte vi også ta bort tommelen og putte inn smokken isteden.Anonymous poster hash: 9e403...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #14 Skrevet 26. august 2015 Prøv forskjellige smikker. De to eldste mine tok smokk uansett merke, så de brukte mam som fås kjøpt i dagligvarebutikk. Minste nektet på mam og avent, men vil ha nuk. Her får vi den bare på ekstraleker, men kan bestilles på nett og. Hun er nå over året, men vil fremdeles ha 0-6 mnd smokken, 6 mnd pluss syns hun blir for storAnonymous poster hash: 1fe88...1b6
LindaM Skrevet 26. august 2015 #15 Skrevet 26. august 2015 Min første tok smokk fra han var en uke. Han sluttet helt nå nylig. Vi synes at det har vært litt styr å alltid måte ha med smokk hvis han skulle sove osv, så tenkte at vi skulle prøve å la være på nestemann. Nå har jeg er 9 uker gammel baby som nekter smokk, og bruker meg istedet. Utrolig slitsomt, og hun sliter med å finne søvnen pga sugebehov. Vi driver intensivt med smokketrening slik at det blir mer stabilt med ammingen. Hun småspiser så mye pga sugebehovet. Konklusjonen min er at smokkebaby er bedre enn urolig baby.
*Joyce* Skrevet 26. august 2015 #16 Skrevet 26. august 2015 (endret) Vi har hatt en av hver, og begge deler har sine fordeler og ulemper. Eldste elsket smokken fra første smak, men det var utelukkende de fra Mam som gikk an. Hun var veldig, veldig knyttet til smokken, så det å slutte var vanskelig og tidkrevende da vi kom dit. Men samtidig var smokken veldig god å ha både for henne og for meg, da jeg slapp å være smokk for henne, og den var en veldig god venn å ha med seg i nye og uvante situasjoner, som barnehagestart o.l. Hun som ikke tok smokk brukte meg til det formålet, og det var litt slitsomt i perioder. Vi prøvde ørten ulike merker og typer, men det var bare ikke snakk om. På den positive siden trenger vi ikke å tenke på smokkeslutt - selv om vi begrenset bruken til soving fra ettårsalderen en gang med eldste, så synes jeg ikke større unger med smokk i munnen er sånn veldig sjarmerende. Og det er deilig å slippe å tenke på at smokken må være med hvor enn vi drar. Nå venter vi tvillinger, og jeg er innstilt på å jobbe ganske hardt for å få dem til å ta smokk, da jeg ser at jeg kommer til å bli brukt opp veldig fort om det er to som skal bruke meg som levende smokk. Men er de som yngstejenta, så kommer det nok ikke til å gå. Vi får se! Endret 26. august 2015 av *Joyce*
Sushi Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 Smokken kan være et greit hjelpemiddel en periode, men jeg synes livet uten smokkebarn er mye bedre. Min eldste tok aldri smokk, så den var jo grei. Vi samsov ei stund, siden hun alltid har hatt et stort nærhetsbehov. Yngste tok til slutt smokken etter iherdig prøving, og brukte den fra 3-9 mnd. Da kutta vi den og fikk bedre søvn både dag og natt. Det var bare styr med å dytte inn smokken hver gang han mista den... Men den var god å ha da han var veldig liten og ikke fant roen ved puppen, i vogna eller noe annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå