Gå til innhold

Vasking av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det kunne være på sin plass med en slik tråd, fordi jeg synes det er så kjedelig å vaske. Derfor noen spørsmål:

1. Hvor ofte vasker du gulvene?
  2. Hvor ofte vasker du bad (vegger, tak, dusj/badekar, toalett, vask, etc)?
  3. Hvor ofte vasker du bad (dusj/badekar, toalett, vask, etc)?
  4. Hvor ofte vasker du på kjøkkenet?
  5. Hvor ofte vasker du gulv, tak og vegger i huset?

Egentlig så er jeg nysgjerrig på andres vaskevaner, så håper noen tar seg tid til å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker annenhver eller hver fjerde uke, da tar jeg gulv alle rom, toalett, vask osv men ikke baderomsvegger (det gjør jeg strengt talt aldri, utenom å skylle over etter hver gang jeg har dusja),
kjøkkenet tørker jeg av med våt klut hver kveld, vasker benkene og komfyren (overflate ikke inni) ca en gang i uka.

Tak og vegger i leiligheten, aldri med mindre det er flyttevask.

Anonymous poster hash: a8887...543
Skrevet

For å svare selv også:

1. Hvor ofte vasker du gulvene?
    Når det er skitten. Prøver å være flink til å støvsuge men det blir fort glemt.
  2. Hvor ofte vasker du bad (vegger, tak, dusj/badekar, toalett, vask, etc)?
    1-2 ganger i året GRUNDIG.
  3. Hvor ofte vasker du bad (dusj/badekar, toalett, vask, etc)?
    Ca. 1 gang i uka.
  4. Hvor ofte vasker du på kjøkkenet?
    Tørker over benken og komfyren etter bruk. Vasker det grundig ca 1-2 ganger i året (ved å ta ut ALT av skapene også videre.)
  5. Hvor ofte vasker du gulv, tak og vegger i huset?
    Gulv vasker jeg når det er skittent, vegger og tak blir omtrent aldri tatt. Tenkte å gjøre det før jul.
Skrevet

Her vaskes det ved behov. Altså vaskes det ikke fordi det er en uke siden sist, men fordi det trengs. 

Skrevet

Her vaskes det etter behov. Støvsuger et par-tre ganger i uka og vasker ellers når jeg ser at det er skittent. Vasker f eks doen og vasken på badet et par ganger i uka, men badekaret og gulvet sjeldnere. Jeg er en impulsvasker.

Skrevet

Gulvene: På soverom og gangen i 2. etasje bruker jeg tørrmopp en gang i uka, vasker med vann og mikrofibermopp 1-2 ganger i året. Stue, kjøkken og gang i 1. etasje støvsuges eller tørrmoppes 1-2 ganger i uka og vaskes med vann og mikrofibermopp 1 gang i uka. Yttergangen støvsuges 2-4 ganger i uka og vaskes med dampmopp minst 1 gang i uka.

Badet: Tørker av speil og vask daglig. Toalettet vaskes ved behov, 2-4 ganger i uka. Vegger i dusjhjørnet 1 gang i uka, resten av veggene ca annenhver måned, taket 1-2 ganger i året. Dusjforhenget vaskes 4-6 ganger i året. Gulvet vaskes med dampmopp minst 2 ganger i uka.

Kjøkkenet: Tørker opp søl etter hvert, tørker av komfyr og benk etter bruk. Steikeovn og vifte/filter vaskes 1 gang i måneden. Tørker vekk flekker på skapdører og skuffer når jeg ser dem. Rydder kjøleskapet 1 gang i måneden og tørker av hyllene. Kjøkkenvinduet vaskes oftere enn de andre vinduene i huset.

Tak og vegger: Bruker tørrmopp på tak og vegger 1-2 ganger i året (som regel før jul og når vi slutter å fyre om våren). Vasker vinduer 1-2 ganger i året.

Ellers tørker jeg støv 1 gang i uka.

Skrevet

Takk for svar forøvrig! Synes det er litt spennende å lese om andres vaskevaner :P Selv synes jeg det er så kjedelig å vaske, men har følt at jeg vasker for sjeldent egentlig. Derfor jeg lagde denne tråden, for å se litt på andres vaskevaner :fnise:

Skrevet

Vi har hushjelp. En eldre dame og jeg syns hun vasker uten stans...

Anonymous poster hash: a2d87...e5a

Skrevet

Vi har hushjelp. En eldre dame og jeg syns hun vasker uten stans...

Så deilig!

Skrevet

Så deilig!

Ja, men i høyeste grad påkrevd. Vi bor i et gammelt, stort våningshus på over 1200 m2 og med fire barn, fulle jobber begge to og gårdsdriften i tillegg, så hadde vi kommet til og grodd ned i hybelkaniner og skitt.

Nå har vi hjelp til husarbeid, klesvask og matlaging og jeg nyter det :).

Den eldre damen som jobber hos oss bor i kårboligen. Hun er barnløs og enke, så hun nyter livet hos oss hun også :).

Skrevet

Ja, men i høyeste grad påkrevd. Vi bor i et gammelt, stort våningshus på over 1200 m2 og med fire barn, fulle jobber begge to og gårdsdriften i tillegg, så hadde vi kommet til og grodd ned i hybelkaniner og skitt.

Nå har vi hjelp til husarbeid, klesvask og matlaging og jeg nyter det :).

Den eldre damen som jobber hos oss bor i kårboligen. Hun er barnløs og enke, så hun nyter livet hos oss hun også :).

Høres ut som rene drømmen! Eneste jeg ikke kunne hatt hjelp til er matlaging, trives veldig godt med å gjøre det selv. Hvor lenge har dere hatt vaskehjelp og annet da? Om jeg kan spørre :)

Skrevet

Høres ut som rene drømmen! Eneste jeg ikke kunne hatt hjelp til er matlaging, trives veldig godt med å gjøre det selv. Hvor lenge har dere hatt vaskehjelp og annet da? Om jeg kan spørre :)

Lager mat i helgene og innimellom fordi jeg har lyst. Liker også godt å lage mat og bake.

Vi har hatt hjelp i huset i snart ti år nå. Ble tilslutt helt utslitt og hadde aldri tid til noe annet enn husvask på fritiden. Så det begynte å gå utover familielivet og da bestemte vi oss for å få hjelp. Og vi har vært så heldige å fått beholde samme damen hele tiden, så nå er hun nesten en del av familien :).

Skrevet

Lager mat i helgene og innimellom fordi jeg har lyst. Liker også godt å lage mat og bake.

Vi har hatt hjelp i huset i snart ti år nå. Ble tilslutt helt utslitt og hadde aldri tid til noe annet enn husvask på fritiden. Så det begynte å gå utover familielivet og da bestemte vi oss for å få hjelp. Og vi har vært så heldige å fått beholde samme damen hele tiden, så nå er hun nesten en del av familien :).

Så fantastisk! Koselig at dere har hatt den samme damen og da, får da vet du jo også hvordan arbeidet blir utført :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...