Gå til innhold

Når næringsinnhold er oppgitt i spiseklar vare..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte noen pakker nudler for å få noen billige kalorier. 

Nå er det slik at pakken veier 85g og på næringsinnholdet står det 79 kcal pr 100g. Og dette er oppgitt i spiseklar vare. 

Da må man vel følge tilberedningsforslaget ganske slavisk for at kaloriinnholdet skal stemme til slutt, ikke sant?

Det står at de skal blandes i 400ml vann. 1ml vann veier jo 1 gram, så da lurer jeg på om jeg kan gå ut ifra at ferdig tilberedt vare veier 485 gram og at kaloriinnholdet i pakken blir 4,85 * 79 kcal = 383 kcal.

Stemmer dette eller tenker jeg helt feil? Jeg har aldri regnet ut kalorier av varer som oppgir kalorier i spiseklar vare før, og er vant til å veie tørrvarer. Men dette er det som gir mening for meg i alle fall.

Jeg bruker jo vanligvis ikke å koke nudler i en bestemt antall dl med vann, men jeg må jo nesten regne på et bestemt antall gram vann for at kaloriinnholdet til slutt skal stemme. 

Så ja.. Har jeg skjønt dette rett?

Anonymous poster hash: 7a342...fe9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det stemmer.

Hvis det er igjen en del fett eller rester fra fra nudlene i vannet, så må du jo drikke opp alt også for å få i deg alle de 383 kaloriene. :laugh:

edit: Når jeg tenker meg om så kan det hende de ikke regner med vannet i næringsinnhold per 100 gram, men kun nudlene + vannet de trekker til seg. Tror det beste er å spørre produsenten.

Endret av lisamari
Skrevet

Mest sannsynlig er det oppgitt i tørrvare/i både tørrvare og ferdig tilberedt tilstand.

Anonymous poster hash: 84600...138
Skrevet

Ja, det stemmer.

Hvis det er igjen en del fett eller rester fra fra nudlene i vannet, så må du jo drikke opp alt også for å få i deg alle de 383 kaloriene. :laugh:

edit: Når jeg tenker meg om så kan det hende de ikke regner med vannet i næringsinnhold per 100 gram, men kun nudlene + vannet de trekker til seg. Tror det beste er å spørre produsenten.

Jeg vurderte det, men kan ikke se for meg at det kan stemme.

De kan jo umulig bli noe mer enn dobbelt så tunge av å trekke til seg vann. Og jeg kan ikke se for meg at en hel nudleporsjon kan komme på 150 kcal til sammen. Det er jo vanligvis ganske energitett mat..

Mest sannsynlig er det oppgitt i tørrvare/i både tørrvare og ferdig tilberedt tilstand.

Anonymous poster hash: 84600...138

Det gjør ikke det nå. Hadde det stått tørrvare på pakken hadde jeg tatt utgangspunkt i det og ikke sourt her inne.

Anonymous poster hash: 7a342...fe9

Skrevet

Nudlar er jo så mangt, men laga av korn og trådforma er vel felles eigenskapar. Spagetti (som skal skrivast utan h) er italienske nudlar. 

Spørsmålet her er: kva går oppskrifta ut på? Skal nudlane kokast og vatnet silast av, slik ein gjer med t.d. makaroni og jordeple, eller er produktet ei ferdigblanding av nudlar og smaksstoff der vatn skal tilsetjast og alt skal etast opp? I så fall er ditt reknestykke rett. Det passar vel forsåvidt bra at 85g turrstoff gjev 383 kcal (karbohydrat pluss litt feitt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...