AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Jeg er fryktelig dårlig på skatt, og har derfor vært i kontakt med skatteetaten flere ganger over årene som jeg har leid ut denne boligen(flyttet pga dårlig jobbmarked, leier ut og leier i byen jeg jobber i). Når jeg snakket med dem fikk jeg inntrykk av at det jeg før fikk av skattefordeler pga avdrag i praksis ble "nullsum" når jeg leide ut(og dermed skal betale skatt av leieinntekt). Siden jeg skatter noe mer nå enn jeg gjorde før, har jeg ikke stusset på det - men med jevnlig mellomrom tatt saken opp for å forsikre meg om at alt er i orden. Nå for 2015 sa en på telefonen at "jeg ser du har flyttet og har sekundærbolig, men leieinntekten din er ikke satt opp her" - og jeg ble passe stresset...... Legger jeg bare lønnsinntekt+"annen inntekt" i kalkulatoren(saksbehandleren anbefalte det) så får jeg en sum som er ca 50.000 kroner minus(vi får 180.000 i leieinntekt årlig - og går faktisk grunnet dårlig marked 1500 kroner i tap ifht lån/avdrag) fra det som står på selvangivelsene mine årlig. Og vi har leid ut i ca 3,5 år, ergo er jeg kjemperedd for at jeg faktisk har betalt 50.000 for lite i skatt årlig! Jeg forstår ingenting, for jeg trodde virkelig dette var ordnet opp i fra tidligere når jeg tok kontakt ved flytting(og at jeg bare skulle endre igjen når vi flyttet tilbake) - men etter hva jeg forstod fra saksbehandleren på telefonen er det ikke avklart? Er det noen måte jeg kan finne ut av dette uten at jeg tar direkte kontakt med skatteetaten med en gang? Altså; jeg skjønner at jeg må melde fra om jeg har betalt for lite - men jeg vil gjerne finne en måte å eventuelt skaffe disse pengene på(og har faktisk ingen måte å få mer lån - har faktisk ingen mulighet til å betale de tilbake, og i tillegg er boligmarkedet såpass dårlig der nå at vi uansett taper på salg av leilighet for å betale evt restskatt...................) Er det noen skattekyndige der ute som kan hjelpe meg litt her? Jeg hadde satt pris på om det ikke kom syrlige svar, jeg vet at eventuell feilbetaling er mitt ansvar til syvende og sist uansett. Anonymous poster hash: 25ea1...631
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Stemmer nok at du skulle ha betalt rundt 50 000,- per år, skatt på utleieinntekter utenom næring er rundt 27 %. Det du skulle ha betalt for er leieinntekter minus fradrag. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/2/8/2/ Anonymous poster hash: 11445...481
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 Hvordan er dette mulig? Jeg går utifra at du ikke er født igår og er nogenlunde oppdatert ellers. Det er veldig naivt å "tro" at det er i orden. Du er faktisk pliktet til å sjekke ligningen din og føre opp inntekter. Du får sette deg ned og begynne å regne hvor mye du må betale tilbake. Kontakt Skatteetaten. De er ikke så skumle som du tror:)Anonymous poster hash: 63146...957 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Kan du ikke få refinansiering på boligen du eier? Det er snakk om 150 000,-, det burde da gå? Anonymous poster hash: 11445...481
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 https://www.penger.no/boliglan/refinansieringskalkulator.html Anonymous poster hash: 11445...481
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 TS her: Takk for svar, dere. Jeg har faktisk vært i kontakt med skatteetaten angående dette og ba om å få det inn med teskje. Da fikk jeg beskjed om følgende: Når man bor i boligen selv, får man skattefradrag på en viss sum, la oss hypotetisk si at det ble 1000 kr. Så velger du leie den ut, og da må du skatte. Den summen utgjorde i mitt tilfelle omlag nøyaktig samme sum, altså ville jeg "få fradrag", men også bli skattet - så totalsummen gikk i null. I telefonen idag fikk jeg et inntrykk av at man går glipp av fradraget, og i tillegg skatter. Altså man går glipp av fradrag på 1000 kr, og må i tillegg betale tusen kroner(som = 28%). Er det noen som vet hva slags, og hvor langsiktige betalingsavtaler som kan gjøres? Mitt inntrykk er at man må¨betale raskt, og med renter? Anonymous poster hash: 25ea1...631
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Når man bor i boligen selv, får man skattefradrag på en viss sum, la oss hypotetisk si at det ble 1000 kr. Så velger du leie den ut, og da må du skatte. Den summen utgjorde i mitt tilfelle omlag nøyaktig samme sum, altså ville jeg "få fradrag", men også bli skattet - så totalsummen gikk i null. Anonymous poster hash: 25ea1...631 Men jeg forstår ikke helt, hvorfor snakker du om dette fradraget når du bor et annet sted? Anonymous poster hash: 11445...481
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #8 Skrevet 25. august 2015 Hvordan er dette mulig? Jeg går utifra at du ikke er født igår og er nogenlunde oppdatert ellers. Det er veldig naivt å "tro" at det er i orden. Du er faktisk pliktet til å sjekke ligningen din og føre opp inntekter. Du får sette deg ned og begynne å regne hvor mye du må betale tilbake. Kontakt Skatteetaten. De er ikke så skumle som du tror:)Anonymous poster hash: 63146...957 Jeg vet det Det er ingen unnskyldning, men livet mitt har vært en eneste stor unntakstilstand de siste årene med såpass mye motbakker at sålenge Skatteetaten, når jeg faktisk har ringt dem flere ganger, sier alt er iorden ifht utleiebolig - så valgte jeg ta det for god fisk da jeg hadde endel andre store problemstillinger å ta tak i som krevde mye. Det jeg gjerne skulle hatt bekreftet, er at når man leier ut boligen sin - så går man både glipp av rentefradrag i tillegg til å skulle betale 28% av leieinntekt. Dersom det stemmer er det nok riktig at jeg har betalt for lite utfra hva jeg regnet ut på den forenklede kalkulatoren. Anonymous poster hash: 25ea1...631
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #9 Skrevet 25. august 2015 Men jeg forstår ikke helt, hvorfor snakker du om dette fradraget når du bor et annet sted? Anonymous poster hash: 11445...481 jeg skjønner du muligens kan dette, men dette var altså informasjon jeg fikk fra skatteetaten ifht at det man før fikk i fradrag ville bli "spist opp" av 28% skatt fra leieinntekter, og dermed gå i null totalt sett. Anonymous poster hash: 25ea1...631
Hu i byen Skrevet 25. august 2015 #10 Skrevet 25. august 2015 Rentefradrag får du vel uansett om du bor i boligen eller ikke? Dette er jo fradrag på gjeldsrenter uavhengig av hva slags gjeld det er? 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #11 Skrevet 25. august 2015 Leser jeg riktig når jeg leser at du var leid ut, men ikke faktisk tjent noe på det? Altså at leieinntektene er mindre er kostnader knyttet til lån og andre utgifter? Anonymous poster hash: f8ffb...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #12 Skrevet 25. august 2015 Rentefradrag får du vel uansett om du bor i boligen eller ikke? Dette er jo fradrag på gjeldsrenter uavhengig av hva slags gjeld det er? Dette var det saksbehandleren fra min første telefonsamtale også sa. Og dermed, når jeg da måtte skatte 28% av leieinntekt, så ville summen bli null. Er det noen som har en link til dette? I så tilfelle har jeg betalt riktig skatt. Jeg er litt redd for å dra hjem nå fra jobb med "vi skylder 150tusen" til en mann som har så ekstremt høyt stressnivå om dagen(veldig syk mor+++) at han faktisk ytret suicidale tanker her forleden og står i fare for å bli sykemeldt.......... Jeg skulle gjerne hatt klart for meg hele bildet før jeg eventuelt forteller ham det og skatteetaten. Forøvrig er det registrert på alle likninger at vi har en sekundærbolig, men jeg bare vet ikke om de har skattet meg for leieinntekten. Anonymous poster hash: 25ea1...631
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #13 Skrevet 25. august 2015 Leser jeg riktig når jeg leser at du var leid ut, men ikke faktisk tjent noe på det? Altså at leieinntektene er mindre er kostnader knyttet til lån og andre utgifter?Anonymous poster hash: f8ffb...fb2 Vi får 9tusen i leieinntekt, og 6700 i lån, samt 3400 i husleie til borettslaget. Anonymous poster hash: 25ea1...631
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #14 Skrevet 25. august 2015 Vi får 9tusen i leieinntekt, og 6700 i lån, samt 3400 i husleie til borettslaget. Anonymous poster hash: 25ea1...631 Jeg trodde ikke man fikk fradrag for husleie? Hv Forøvrig er det registrert på alle likninger at vi har en sekundærbolig, men jeg bare vet ikke om de har skattet meg for leieinntekten. Anonymous poster hash: 25ea1...631 Men det som gjelder er jo om du har ført opp leieinntektene i ligningen. Har du det? Anonymous poster hash: 11445...481
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #15 Skrevet 25. august 2015 Vi får 9tusen i leieinntekt, og 6700 i lån, samt 3400 i husleie til borettslaget.Anonymous poster hash: 25ea1...631 Ok Du kan trekke rentekostnader og husleie (unntatt den delen av leien som evt. er avdrag på fellesgjeld, hvis det er det) fra på overskuddet ved utleie, men avdragene på lånet kan du ikke trekke fra. Det overskuddet du sitter igjen med etter å ha trukket husleie og renter fra inntekten skal du skatte 27% av. I tillegg får du fradrag for rentene på lånet. Jeg vet ikke nøyaktig tallene dine siden jeg ikke vet hvordan fordelingen mellom avdrag og renter er hos dere, men det er virkelig ikke mye dere eventuelt skylder Anonymous poster hash: f8ffb...fb2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #16 Skrevet 25. august 2015 Ok Du kan trekke rentekostnader og husleie (unntatt den delen av leien som evt. er avdrag på fellesgjeld, hvis det er det) fra på overskuddet ved utleie, men avdragene på lånet kan du ikke trekke fra. Det overskuddet du sitter igjen med etter å ha trukket husleie og renter fra inntekten skal du skatte 27% av. I tillegg får du fradrag for rentene på lånet. Jeg vet ikke nøyaktig tallene dine siden jeg ikke vet hvordan fordelingen mellom avdrag og renter er hos dere, men det er virkelig ikke mye dere eventuelt skylder Anonymous poster hash: f8ffb...fb2 Takk for informativt svar! Jeg fikk en til å regne på det, i tillegg til det du nevner har vi også hatt endel reiser/kostnader ifbm både møbler og særskilt vedlikehold(type ødelagt vvs/vannkran på bad, fiksing på bad etc). Så jeg har betalt for lite skatt,men absolutt ikke det beløpet jeg først fryktet Da blir det faktisk kanskje mulig å ordne opp i rent økonomisk Anonymous poster hash: 25ea1...631
Eliza Doalot Skrevet 25. august 2015 #17 Skrevet 25. august 2015 Ok Du kan trekke rentekostnader og husleie (unntatt den delen av leien som evt. er avdrag på fellesgjeld, hvis det er det) fra på overskuddet ved utleie, men avdragene på lånet kan du ikke trekke fra. Det overskuddet du sitter igjen med etter å ha trukket husleie og renter fra inntekten skal du skatte 27% av. I tillegg får du fradrag for rentene på lånet. Jeg vet ikke nøyaktig tallene dine siden jeg ikke vet hvordan fordelingen mellom avdrag og renter er hos dere, men det er virkelig ikke mye dere eventuelt skylder Anonymous poster hash: f8ffb...fb2 Bankene innrapporterer betalt rente direkte til skatteetaten, og dette er derfor forhåndsutfylt på selvangivelsen. Rentefradraget har hun derfor etter all sannsynlighet allerede fått og dette kan derfor ikke trekkes fra igjen. Det som skal innrapporteres som inntekt fra utleie er leieinntekten fratrukket kostnader ved utleien, som feks forsikring, vann/renovasjon og noe vedlikehold (spesialregler, husker ikke på stående fot hvordan de er). Rentekostnaden er ikke en kostnad ifm utleien, men en finansieringskostnad, og skal ikke trekkes fra leieinntekten, men kommer på egen linje i selvangivelsen og er altså sannsynligvis forhåndsutfylt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 Du kan risikere straffeskatt på dette også nå, alt fra 15-30% Anonymous poster hash: 4f515...81e
Glitnir Skrevet 26. august 2015 #19 Skrevet 26. august 2015 Men du har vel fått fradrag for rentekostnadene? Som nevnt over blir dette rapportert inn automatisk fra bankene. Det vil sannsynligvis si at du har fått rentefradraget allerede. Det kan du uansett sjekke på selvangivelsen. Renteinntekter derimot må du jo selv innrapportere, og jeg antar derfor at disse ikke står i selvangivelsen? Det er nå sånn sett riktig at dersom du har 10 000 i renteutgifter og 10 000 i leieinntekter vil skatt og fradrag oppveie hverandre. Men da må du jo oppgi alt dette! Og her ser det ut til at du kun har fått fordelen (rentefradraget) og ikke betalt skatten på leieinntektene. Da høres 50 000 for lite skatt riktig ut, men sannsynligvis noe mindre dersom du heller ikke har krevd fradrag for kommunale avgifter etc. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå