AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Jeg har en som er skolestarter neste år og jeg er så nervøs! Det faglige tenker jeg ikke på for det vil han klare med glans, men jeg er så nervøs for det sosiale.Vi skal flytte neste sommer og han vil derfor ikke gå på skolen med noen han kjenner. Han trenger veiledning i barnehagen allerede med å komme inn i leken og skjønne den. Samtidig er han en utrolig snill og morsom gutt, så han er godt likt, leker fint med andre, er alltid snill og de andre barna vil gjerne leke med ham. På lekeplasser og sånt så tar han lett kontakt med andre. Eneste hinderet han har er språkproblemer ettersom han henger etter språklig, men han lar seg ikke hindre av det. Språklig vil han vel komme seg godt innen skolestart vil jeg tro (og håpe). Jeg tenker vi skal kjøre fullt krutt når vi flytter og være mye ute for å prøve å få kontakt med andre barn i området vi skal bo. Heldigvis tar jo barn lett kontakt så jeg bare håper at det er mulig å få til. Tenker vi får prøve med noen sosiale leker utenfor blokken vi skal bo, kanskje andre barn vil henge seg på. Jeg tenker også at han skal få begynne på SFO før skolestart, selv om vi strengt tatt ikke trenger det, slik at han får kontakt med barn der. Er det noe mer vi kan gjøre? Eller har dere noen andre tips? Anonymous poster hash: c134d...b05
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Vi er i samme situasjon som dere. Både v at vi flytter like før skolestart og at vårt barn trenger noe hjelp til å komme inn i leken, men faglig sett vil klare seg glimrende. Det vi har gjort så langt, er å oppsøke familier m barn på samme alder (kjenner vagt til noen familier der vi skal flytte), sånn ag barna har møtt hverandre og lekt sammen noen ganger. Det har fungert veldig bra inntil videre, men blir spennende når skolestarten kommer. Vi kommer til å være tett på og melde oss til div lag og foreninger for å få et nettverk, invitere venner hjem etc. Tror også skolen jobber mye med klassemiljøet den første tiden!Anonymous poster hash: 3f836...182
Harlekin Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 SFO som du nevner, er veldig lurt. Det er slik barna blir kjent med hverandre. I tillegg får man klasselister før skolen begynner (vi fikk i juni). Hva med å kontakte noen av foreldrene og høre om de er interessert i å komme på besøk for at både barn og voksne skal bli bedre kjent?
Nerdemamma Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Vi er i den situasjonen nå. Og det er ikke lett. Min gutt er en sosial kløne, men tar faglige ting raskt. Vi satt han igang med SFO en uke før skolestart. Det er en slags barnehage hvor mange av barna løp rundt og kunne bli litt kjent før selve skolen. Ellers så har foreldrene i klassen startet en hemmelig facebookgruppe, hvor alle er invitert og planen er å kunne planlegge høstfest eller lignende der om ikke lenge slik at barna kan treffes utenom skolesetting også. Vi kjenner ingen av foreldrene, så jeg håper jo dette skal gå greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå