AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hei! Jeg ønsker å høres andres løsninger og meninger, derfor har jeg lagt temaet her og ikke under jus. Vi er foreløpig særboere (pendlerforhold, men har vært sammen lenge), og venter barn i vinter. Han lever i beste velgående, men er ikke ung. Jeg eier ikke bolig og må si opp jobben uten utsikter til ny jobb før etter permisjon, som også kan innebære ulønnet hjemmetid pga usikkerhet rundt hans muligheter til pappaperm og sikkert dermed innskrenket rett til støtte om jeg deretter er arbeidsledig osv. Det føles litt usikkert om noe skulle skje med far og jeg blir aleneforsørger i en slik setting. Målet er at barnet skal være sikret økonomisk i oppveksten, og foreløpig har jeg ikke arverett. Da går alt til overformynderiet til barna er 18. Særkullsbarnet er 18 om få år. Han foreslår at vi bare gifter oss snarest på Tinghuset. Jeg ønsker at vi gifter oss senere og i en mer romantisk kontekst, og at vi heller sikrer dette med testamente i mellomtiden. Hvordan har dere med mine/dine/våre ordnet dere før ekteskap? Dere som er gifte eller registrerte samboere med flere barnekull, lar dere arveloven styre, eller laget dere testamente som innebærer en annen fordeling enn arveloven setter? Fars verdier i egen bolig overstiger pliktdelsarv til barna på 1 mill per barn, slik at det vil være en disponibel del å fordele. Burde han da testamentere noe til meg (som ektefeller og registrerte samboere har etter arveloven) og fordele resten likt mellom barna, eller bør arv deles i to og at jeg får en del av vårt barns del? (Jeg vil sannsynligvis ha en grei økonomi på litt sikt, slik at barnet får igjen den delen) Andre alternativer som forsikringer, er det aktuelt mens vi er særboere eller har vært samboere i kort tid? Mannen er selvfølgelig velkommen til å leve svært lenge enda, om noen lurer;-) Anonymous poster hash: 2b59f...ad9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Du kan ha livsforsikring som tilgodeser samboer selv etter kort tid sammen ja. Anonymous poster hash: 68d22...711
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå