Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fast utgift hver eneste mnd og får fakturaen i papirformat i posten. Er vistnok ingen andre alternativer til tross for at det er et stort firma. Har spurt om autogiro og fikk nei, tenkte ikke på å spørre om hvorfor. Er det dyrt for firmaer å ordne autogiro? Trodde at det er vanlig i 2015, alt annet jeg betaler har jeg autogiro på.

Anonymous poster hash: 4e0cf...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en fast utgift hver eneste mnd og får fakturaen i papirformat i posten. Er vistnok ingen andre alternativer til tross for at det er et stort firma. Har spurt om autogiro og fikk nei, tenkte ikke på å spørre om hvorfor. Er det dyrt for firmaer å ordne autogiro? Trodde at det er vanlig i 2015, alt annet jeg betaler har jeg autogiro på.

Anonymous poster hash: 4e0cf...574

Du kan vel sette opp en månedlig overføring selv?

Anonymous poster hash: 1105a...1b5

Skrevet

Autogiro ble avviklet i år 2000, og avløst av Avtalegiro. For at du skal kunne betale med Avtalegiro må de du skal betale til så vidt jeg har forstått ha systemer som støtter dette, og det har de da tydeligvis ikke. Enten fordi de er litt akterutseilt på betalingsteknologi, eller fordi de har en eller annen ukjent grunn til å ikke ønske det. 

Jeg støtter forslaget om å legge inn et automatisk månedlig trekk i stedet, om de da ikke er så store at det kan bli krøll i systemene deres om du ikke bruker KID ved hver betaling?

Anonymous poster hash: 87607...c0a
Skrevet

Du kan vel sette opp en månedlig overføring selv?

Anonymous poster hash: 1105a...1b5

Litt vanskelig med forskjellig kid-nr hver mnd.

Anonymous poster hash: 0df30...442

Skrevet

Autogiro ble avviklet i år 2000, og avløst av Avtalegiro. For at du skal kunne betale med Avtalegiro må de du skal betale til så vidt jeg har forstått ha systemer som støtter dette, og det har de da tydeligvis ikke. Enten fordi de er litt akterutseilt på betalingsteknologi, eller fordi de har en eller annen ukjent grunn til å ikke ønske det.

Jeg støtter forslaget om å legge inn et automatisk månedlig trekk i stedet, om de da ikke er så store at det kan bli krøll i systemene deres om du ikke bruker KID ved hver betaling?

Anonymous poster hash: 87607...c0a

Ok. Mange sier ennå autogiro. Jeg fikk beskjed om det ikke gikk med et vanlig fast trekk pga forskjellig kid-nr hver mnd.

Anonymous poster hash: 0df30...442

Skrevet

Når jeg så overskriften, så trodde jeg du lurte på noe om automatgir jeg....

• Liker 1
Skrevet

Autogiro er ikke avviklet nei, men autogiro og avtalegiro er to forskjellige tjenester. Autogiro er kun for betalinger mellom bedrifter, så det du som privatperson antakelig har er avtalegiro. Mange blander disse begrepene, så det er ikke rart du får mye feil info

Det er strengt tatt ikke noe i veien for å benytte samme KID mange ganger, bankene har ikke sperre for dette. Men, det kan jo hende at din bank ikke har støtte forgå legge inn fast betaling med KID?

Noe du kanskje bør sjekke før du gjør dette, er hvordan betalingsmottakers økonomisystem håndterer at du betaler samme faktura med samme KID flere ganger. Noen økonomisystemer legger innbetalinger på deg som kunde, slik at hvis du f eks betaler faktura med "juni-KID'n" på ny i juli, går dette fint, mens andre går helt i krøll og registrerer dobbel innbetaling på juni, og purring på juli.

Forøvrig er det avhengig av betalingsmottakers økonomisystem og rutiner ja, men alt av systemer kan jo kjøpes :) det er nok mer et spørsmål om ønske/vilje til å tilby dette i bedriften, samt hvilken kundegruppe man har og tjeneste/produkter man selger.

PS: hvis ikke mottaker har KID-krav på konto, er det jo ingenting i veien for å legge inn en repeterende betaling hvor du betaler med melding i stedet, f eks "hilsen Ole, kunde123" e.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...